141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Bra med en genomgång av trafikreglerna kring cykel osv. Grejen är att det inte spelar någon större roll "vem som har rätt" i kollisioner mellan cykel (el ofta elscooter etc) och bil. Den oskyddade trafikanten kan råka riktigt illa ut fysiskt men knappast bilisten - mer än psykiskt då.
Som bilist är jag därför extremt observant mot cyklister & scooterförare som inte sällan åker rakt ut där våra vägar korsas utan att ens se åt sidorna, hörlurar i öronen och ögonen på "smartphonen" i vanlig ordning.
Jag ser det som att jag får absorbera åtminstone en del av av denna ignorans eftersom det aldrig är jag som bilist som kan bli dödligt skadad fysiskt. Kör jag ihjäl någon cyklist/scooterförare så lär jag lida av detta i resten av mitt liv så jag gör vad jag kan för att undvika. Kort sagt, det handlar inte om att "ha rätt" här, inte för mig som bilist.
Som cyklist gäller ett nästan motsatt beteende för mig, jag utgår från att alla bilister är ignoranta idioter och kör därefter
Som bilist är jag därför extremt observant mot cyklister & scooterförare som inte sällan åker rakt ut där våra vägar korsas utan att ens se åt sidorna, hörlurar i öronen och ögonen på "smartphonen" i vanlig ordning.
Jag ser det som att jag får absorbera åtminstone en del av av denna ignorans eftersom det aldrig är jag som bilist som kan bli dödligt skadad fysiskt. Kör jag ihjäl någon cyklist/scooterförare så lär jag lida av detta i resten av mitt liv så jag gör vad jag kan för att undvika. Kort sagt, det handlar inte om att "ha rätt" här, inte för mig som bilist.
Som cyklist gäller ett nästan motsatt beteende för mig, jag utgår från att alla bilister är ignoranta idioter och kör därefter
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Kanske bäst att låta polisen utreda denna händelsen istället
Här finns lite att läsa, bland annat:
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
Så frågan är väl, cyklade TS över ett övergångsställe?
Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.
https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
Så frågan är väl, cyklade TS över ett övergångsställe?
Intressant med passagen på Lindholmen i Göteborg är att alla bilar gör högersväng där, så de har väjningsplikt. Problemet var bara det att det hade cyklisten som dog också, vilket gjorde att man fick göra en bedömning vem av dem som hade mest fel. Pga cyklistens hastighet (sportcykel) så bedömdes denna mest vållande.mexitegel skrev:
Jag passerar ofta denna korsning och har sett ett flertal incidenter där (el)cyklister kommit i så hög hastighet att det blivit farligt. Jag har sett ett par av dem bromsa så kraftigt att de åkt omkull och en gled in under en bil också.
Dåliga korsningar fortsätter vara dåliga korsningar.
Oavsett väjningsplikt från den ena eller den andra.
Bilföraren har varit väldigt ouppmärksam, du har ju redan åkt över nästan hela vägen, föraren har haft tid att upptäcka dig, det skulle ju lika bra kunnat vara en joggare påväg över.
Bilföraren har varit väldigt ouppmärksam, du har ju redan åkt över nästan hela vägen, föraren har haft tid att upptäcka dig, det skulle ju lika bra kunnat vara en joggare påväg över.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Iofs... även joggare får väl ta på sig att ha omvärldsuppfattning som anstår en människa som önskar ha ett fortsatt gott liv här på jorden. Blindstyren finns av alla sorter, med eller utan iPhonepluggar i öronen och med eller utan blicken stirrande på en skärm, på cyklar, elscootrar, joggandes eller i bilar med div entertainmentsystem etc.Isakare skrev:
Allt blir bättre om alla parter i trafiken försöker skärpa sig litet för att förutsäga och parera för andra medtrafikanters ignorans. Det kan hända att man ibland missar själv och då är det ju extremt bra om inte båda parter missar samtidigt.
Allvetare
· västkusten
· 111 inlägg
Jag tycker att ni båda skall kontakta era försäkringsbolag och låta dem reda ut vems försäkring som står för vad.
Notera: om det var på väg till eller ifrån jobbet bör det räknas som färdolycksfall, prata med din arbetsgivare.
Notera: om det var på väg till eller ifrån jobbet bör det räknas som färdolycksfall, prata med din arbetsgivare.
Kan inte annat än hålla med.Alfredo skrev:
Edit: Lagstiftaren gör dock troligen så här med mening för att folk skall vara osäkra och hellre väja
Så tråkigt med olyckan! Kontakta ditt eget försäkringsbolag först och så snart du kan. Du förlorar inget på det och de kommer nog att berätta för dig om du borde kontakta bilförarens försäkringsbolag istället. Försäkringsbolag blir så glada när de kan skyffla över kostnader på något annat försäkringsbolag 🙂
Då har du ditt på det torra. Är det cykelbana, så har bilister alltid väjningsplikt. Oavsett om det är en korsning, eller långsam väg. Precis på samma sätt som övergångställe.S SueCia skrev: