Tråkigt att höra, hoppas du repar dig! Cyklar dagligen förbi ett par korsningar/cirkulationsplatser där det är 50/50 huruvida förarna vet reglerna. Sen är det ju tyvärr så att de som planerar trafikplatser gör det lätt för trafikanterna genom att skylta dåligt och blanda vem som har väjningsplikt..

Av markeringarna i marken att döma så är det övergångsställe med cykelöverfart (området mellan övergångsstället och de mindre fyrkanterna längre bort i bild. Så så länge du cyklade på det området så anser jag helt klart att föraren skulle ha väjningsplikt mot dig, framförallt om du cyklade från vänster i bild samt att väjningsplikt markeringarna är innan övergångsstälelt/cykelöverfarten.

...men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Detta är nytt för mig, gjorde ett par försökt att Googla fram domen, eller något om den men har inte lyckats hitta något. Har du mer info får du gärna dela med dig :)

• Gilla
blue marlin och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den här guiden är bra och går igenom bla denna frågeställning; [länk]
Kanonfin länk!
Tycker att många cyklister skulle behöva läsa det som står där.

Men främst träna in mantrat att kroppar är mjuka och bilar hårda. Inte kul o få rätt från rullstolen.

• Gilla
Marie Beliaev och 21 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Vad är det för skylt i vägmärkesförordningen? Ser inget annan än att hon har väjningsplikt för all tvärgående trafik. Triangeln borde vara tydligt nog. Men den står lite långt ut till vänster, kanske den står på fel plats. Finns en publikation av Trafikverket som heter VGU som beskriver i detalj hur vägar och gator ska utformas. Finns flera förordningar om användning av vägmärken. Lycka till!

• Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Cyklar man på ett övergångsställegällwr väl inte heller väjningsplikt?
Vad är det för bullshit? Vid övergångsstället ska bilisten släpper fram villkorslöst gångtrafik. Om cyklisten tillåts att använda gångbanorna så gäller väjningsplikten även mot cyklister på övergångsstället.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
MrTurbo_No1 och 6 till
  • Laddar…
Så slutsatsen verkar vara att TS inte är vållande.

- Det är en obevakad cykelpassage (vita sockerbitar).
- Linjen för väjningsplikt ligger före cykelpassagen.

• Gilla
Tornugglan och 13 till
  • Laddar…
Intressant fråga. Saker och ting har säkert förändrats, men redan som liten grabb fick jag inpräntat att man ”ska” kliva av cykeln och gå över övergångsställen om man ska göra rätt.

Sen cyklade man ju alltid över övergångsställen ändå, men man var medveten om att man gjorde det på egen risk.

• Gilla
Mr9 och 25 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för bullshit? Vid övergångsstället ska bilisten släpper fram villkorslöst gångtrafik. Om cyklisten tillåts att använda gångbanorna så gäller väjningsplikten även mot cyklister på övergångsstället.
Nej, så fungerar inte lagen. Cyklister på gångbana har väjningsplikt mot allt.

• Gilla
MrTurbo_No1 och 44 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om cyklisten tillåts att använda gångbanorna så gäller väjningsplikten även mot cyklister på övergångsstället.
Har en cyklist någonsin rätt att cykla på en gångbana?

• Gilla
JohnBergq och 11 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, så fungerar inte lagen. Cyklister på gångbana har väjningsplikt mot allt.
Står var?

T Thomas_Blekinge skrev:
Läs min text igen. "Cyklar man PÅ" ett övergångsställe. Ordet "väl" följt av ett frågetecken innebär att jag ställer en fråga.

Alfredo Alfredo skrev:
Har en cyklist någonsin rätt att cykla på en gångbana?
Tills man fyller 8 år😬

• Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Tills man fyller 8 år😬
Ha ha. Sant. Glömde det undantaget! Men jag antar att det inte är aktuellt här.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
S
C cotillion skrev:
Så slutsatsen verkar vara att TS inte är vållande.

- Det är en obevakad cykelpassage (vita sockerbitar).
- Linjen för väjningsplikt ligger före cykelpassagen.
Jag tycker inte alls det verkar så självklart tyvärr :(

De flesta verkar vara överens om att bilisten _borde_ ha väjningsplikt här. Men juridiskt verkar det inte alls så självklart. Det verkar vara bedömningsfråga och jag kan tycka att med tanke på att jag nästan är över passagen och hon fortfarande inte stannat talar för att hon gjort något annat än att vara uppmärksam...

Hur går det här till nu då.
Ska jag kontakta försäkringsbolaget? Mitt eller hennes? Ska hon kontakta sitt? Måste det polisanmälas eller reder försäkringsbolagen ut det här utan polis?

Jag inser att vi borde gjort något på plats, men jag är inget proffs på att krocka så jag var mest chockad o drog hemmåt.

• Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Tråkigt att höra, hoppas du repar dig! Cyklar dagligen förbi ett par korsningar/cirkulationsplatser där det är 50/50 huruvida förarna vet reglerna. Sen är det ju tyvärr så att de som planerar trafikplatser gör det lätt för trafikanterna genom att skylta dåligt och blanda vem som har väjningsplikt..

Av markeringarna i marken att döma så är det övergångsställe med cykelöverfart (området mellan övergångsstället och de mindre fyrkanterna längre bort i bild. Så så länge du cyklade på det området så anser jag helt klart att föraren skulle ha väjningsplikt mot dig, framförallt om du cyklade från vänster i bild samt att väjningsplikt markeringarna är innan övergångsstälelt/cykelöverfarten.

Detta är nytt för mig, gjorde ett par försökt att Googla fram domen, eller något om den men har inte lyckats hitta något. Har du mer info får du gärna dela med dig :)
Svara på min egen fråga. Kollade länken som @mexitegel länkade, samt länkar på den sidan och hittade https://www.cyklistbloggen.se/2018/12/som-sagt-det-gar-att-minska-risken-for-hogersvangolyckor/, om det är samma dom så är det definitivt inte samma situation. Där handlar det om en högersväng och en dåligt/felaktigt/tveksamt utmärkt cykelbana (som inte direkt angränsar till vägen den går längs med).

Så jag vidhåller, solklart bilföraren som skulle väja för TS.

• Gilla
Arnta
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ha ha. Sant. Glömde det undantaget! Men jag antar att det inte är aktuellt här.
Nä 😂 men gött att besserwisha ibland 😉

• Haha
Robris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.