141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Det viktigaste var väl att ingen blev allvarligt skadad, en cykel och kanske bilen är ju bara materiella ting, de går att laga eller ersätta.S SueCia skrev:Jag tycker inte alls det verkar så självklart tyvärr
De flesta verkar vara överens om att bilisten _borde_ ha väjningsplikt här. Men juridiskt verkar det inte alls så självklart. Det verkar vara bedömningsfråga och jag kan tycka att med tanke på att jag nästan är över passagen och hon fortfarande inte stannat talar för att hon gjort något annat än att vara uppmärksam...
Hur går det här till nu då.
Ska jag kontakta försäkringsbolaget? Mitt eller hennes? Ska hon kontakta sitt? Måste det polisanmälas eller reder försäkringsbolagen ut det här utan polis?
Jag inser att vi borde gjort något på plats, men jag är inget proffs på att krocka så jag var mest chockad o drog hemmåt.
Jag är ingen expert på trafikolyckor, men som jag uppfattar det hela så blev din cyckel påkörd bakifrån, dvs bakhjulet.S SueCia skrev:Jag tycker inte alls det verkar så självklart tyvärr
De flesta verkar vara överens om att bilisten _borde_ ha väjningsplikt här. Men juridiskt verkar det inte alls så självklart. Det verkar vara bedömningsfråga och jag kan tycka att med tanke på att jag nästan är över passagen och hon fortfarande inte stannat talar för att hon gjort något annat än att vara uppmärksam...
Hur går det här till nu då.
Ska jag kontakta försäkringsbolaget? Mitt eller hennes? Ska hon kontakta sitt? Måste det polisanmälas eller reder försäkringsbolagen ut det här utan polis?
Jag inser att vi borde gjort något på plats, men jag är inget proffs på att krocka så jag var mest chockad o drog hemmåt.
Bilisten ska anpassa hastigheten, du var först in i korsningen oavsett om du kom från v-r. Du blev påkörd bakifrån!
Det gäller även motorvägskörning där många tror att bara för att de kör i omkörningsfil har rätt att köra upp i baken på en annan bil som kör långsammare.
Eller rondellkörning då vissa tror att bara för att de har högre fart har rätt.
Kör man på någon bakifrån har man inte anpassat hastigheten!
Jag skulle överklaga försäkringsbolagets beslut om de finner dig ansvarig för olyckan.
Cyklade du över på övergångsstället på bilden?S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
Blir mörkrädd när jag ser alla hemska kommentarer om att Bilisten har minsann rätt. Oavsett vem som har rätt, som inte ens kan redas ut här, så har man bilist som ett jävla ansvar att undvika olycka, inte påvisa sin jävla rätt, i detta fall kunde det lika gärna varit en barnvagn eller vad som helst hon kört på då hon troligen helt brustit i sin uppmärksamhet.
Att släppa på gaspedalen för att släppa över en cyklist kostar inget av en fet bilförare, just saying.
Att släppa på gaspedalen för att släppa över en cyklist kostar inget av en fet bilförare, just saying.
eftersom TS körde på en cykelpassage och inte på något övergångställe som svamlas om i inlägget ovan det du svarar på vilket var det som jag kommenterade.N nissebrun skrev:
L LabanW skrev:
Du kommer få hjälp via hennes trafikförsäkring, sen kan de jämka med ersättning.S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]