144 871 läst ·
1 709 svar
145k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Nix, som du ser på övergångsstället så är det ett mellanrum mellan långa och korta streck. Mellanrummet påvisar att det är korsande cykeltrafik för vilken bil ska lämna företräde. Hade det enbart varit ett långt streck i marken så ska cykeln ledas över.Hep skrev:
En jävla massa dravel i den här tråden, så jag orkar inte bemöda mig att läsa allt. Om det redan är förstått kan du strunta i det här:S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
Du har som cyklist väjningsplikt, det har även bilen. Taggarna kommer klart och tydligt innan.
Anmäl till ditt försäkringsbolag, bilden du bifogade med några ritade sträck för sin färdväg blir bra underlag.
Troligast kommer du få rätt och allt går på bilens självrisk.
Om inte har du självrisken att betala på cykeln, men kommer få en bra del från din olycksfallsförsäkring.
Har du ingen olycksfallsförsäkring så har du lärt dig en läxa åtminstone.
Nja, riktigt så enkelt är det väl inte längre.T Thomas_Blekinge skrev:
Zebralagen är inte längre gällande utan det ska nu vara ett samförstånd mellan bilist och oskyddad trafikant, man ska alltså vara säker på att man sett varandra.
Väjningsplikt ja men det är inte längre ok för oskyddad trafikant att kliva/cykla rakt ut på övergångsställe med eller utan cykelöverfart.
För övrigt ska cyklist kliva av och leda cykeln över övergångsstället om det inte finns markerat cykelöverfart och är således gångtrafikant.
Ett övergångsställe är avsett för gående.Snigla skrev:
En cyklist som ändå cyklar där ska lämna företräde till gående längs övergångstället OCH fordon på gatan, enligt reglerna för övergångsställen.
Jag hävdar att det vissa kallar hajtänder men som heter "väjningslinje", eller byråkratiskt "M14", avser var man ska stanna för att lämna företräde för gående på övergångsstället och fordon som är inne i cirkulationsplatsen efter övergångsstället.
Ajaj, stackars dig. Men fel forum ! Här handlar det om att bygga hus.S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]