144 864 läst ·
1 709 svar
145k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Om cyklisten cyklade på en cykelbana över vägen är bilisten definitivt vållande.Demmpa skrev:
Ursäkt mottagen. Skämt åsido men ibland är det viktigt att ha rätt fakta.K Kalbygge skrev:
Touche, den jämförelsen kom jag ingen vart med. Men är det likvärdigt?D Dilato skrev:
En bättre jämförelse är kanske en bil som passerar en cykelpassage i samband med sväng. Då har vi andra regler. Men, vi har andra regler för bilföraren, inte nödvändigtvis för cyklisten.....
T Thomas_Blekinge skrev:
T Thomas_Blekinge skrev:
Nästan fyrahundra inlägg senare lämnar jag min analys. Det hela är FÖR komplicerat. I trafiken finns allt mellan morgontrötta och genier. I denna tråd finns de som tycker att cyklisten har rätt. De som tycker att bilisten har rätt. De som är osäkra. De som tycker att båda har fel. Jag tycker att det är uppenbart att det behövs nya skyltningar eller nya regler. Endera ska bilar ALLTID släppa cyklisterna före eller tvärtom. Bra lösning? Eller behövs ny skyltning? Så som det är nu när det finns olika åsikter att analysera under sekunden det tar att köra sönder en cyklist. Man ska inte behöva tänka så mycket. Det har man inte tid med. Sen är det ju alltid en bra idé att köra försiktigt och undvika att skada folk som ändå bryter mot reglerna.
Redigerat:
Jaså, gäller inte markeringar på marken? Ett övergångsställe behöver inte ens vara skyltat och målat, det räcker med en av dem enligt Transportstyrelsen…T TheGame skrev:
I det här fallet står det ju lämna företrädesskylt, den är ju där. Sen antyder sockerbitarna att det är cykelfält eller cykelbana som är obruten där. Försäkringsmässigt beror det på om din resa var från jobbet mot hemmet eller ej om det trots allt anses att du varit vållande antingen jobbets försäkring eller hemförsäkring.S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 665 inlägg
Man cyklar väl inte på trottoarenS SueCia skrev:
Min fru råkade ut för exakt samma sak. Hon cyklade över en cykelpassage och blev påkörd på bakhjulet, cykeln behövde lagas på flertalet ställen, och hon bröt ett ben i foten och var tvungen till nedsatt rörlighet i månader (kryckor osv). Det slutade med att bilistens trafikförsäkringsbolag betalade lagningen av cykeln och Hövding-hjälmen (som kanske räddade livet på frun) och gav frun 3 000 kr i sveda och värk. Ingen annan kompensation osv (t ex taxi, förlorad arbetsförtjänst, osv). Privat olycksfallsförsäkring liksom jobbets olycksfallsförsäkring (hem från jobbet i detta fall) skulle ha gett mindre, så var ett sämre val. Vem som var vållande är oklart men var inte väsentligt. Båda trafikanterna skulle ha presterat bättre. Det blev inga synliga skador på bilen. Ambulans ryckte ut, liksom polisen med flera bilar. Polisen tog anmälan och gjorde utredning. Ambulansen körde till närakut, men pga byråkratiska regler tog närakuten inte emot patienter från ambulans utan bara från privatpersoner, så det slutade med att jag fick hämta frun vid närakuten för att köra henne till en annan närakut, och då kom vi dit som privatperson, och fick hjälp (gips, efter många timmars väntan).S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]