141 877 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Den så kallade Stockholms-regeln, informellt undantag från högerregeln för mindre väg mot större eller tillfartsväg mot genomfartsväg.Alfredo skrev:
Fast så är det tyvärr inte alltid. Finns massvis med mindre vägar som ansluter till en huvudled utan att skylten för väjningsplikt är uppsatt. Och nej, jag pratar inte om utfarter utan om namngivna vägar som kan "betjäna" exempelvis ett villaområde. Ingen aning om hur "någon" tänkt att det ska fungera.
Formellt är det högerregeln som gäller även om ingen bryr sig.
Jag har fått lära mig att man ska ha ögonkontakt, svårt att se att detta händer om man har det.S Stubai skrev:För att frångå frågan om vem som har mest väjningsplikt ställer jag mig två frågor:
1. Satt bilföraren i telefon eller varför stannade hon inte?
2. Varför smyger cyklisten över korsningen? Olyckan hade kunnat undvikas om cyklisten cyklat snabbare.
Sammanfattningsvis verkar både bilföraren och cyklisten helt sakna förmåga att bedöma var de största riskerna finns.
Jag hoppas de gör en utvärdering på sin egen förmåga så att detta inte händer igen.
Förmodligen en cyklist som har för vana att bara köra rakt ut, även om bilarna har förtur, som nu kombinerades med en mindre uppmärksam bilförare som därför inte kunde rädda denna.
Nej, kör du på huvudled så gäller inte högerregeln. Däremot så får du vara observant när du passerar tillfartsvägar där väghållaren inte har satt upp skyltar för väjningsplikt.rotbackarn skrev:
Det är väldigt vanligt, men då är det ju i inte skyltat huvudled. Är det huvudled så ska det vara skyltat väjningsplikt på anslutande vägar.rotbackarn skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Jag har raderat tjafs och inlägg som inte förde diskussionen framåt.
/Moderator
/Moderator
Du har en poäng där.Nissens skrev:
Men snigelvarianten är inte alls ovanligt att se i trafiken, särskilt inte bland bilister.
Klassikern är någon som kommer på att de kanske hinner in i en lucka så de skyndar sig in i luckan, men när de väl har tagit luckan glömmer de bort att det var bråttom så de accelererar minimalt.
Om de som tar luckor eller vill passera vägar gör det i normal fart behöver övriga oftast bara släppa gasen för att det ska finnas utrymme för dem. Men när det rör sig om krypkörande blir det genast besvärligare för alla inblandade.
Enligt trafiksäkerhetsverket har det stor betydelse eftersom cyklister som nyttjar övergångsställe har väjningsplikt för all övrig trafik, även för fotgängare. Den regeln lär inte bli ogiltig pga några vägmarkeringar…N nissebrun skrev:
Du misstolkar nog den informationen. Men jag håller med om att designen på dessa passager är olämplig. Det är mixad trafik med övergångsställe och cykelpassage på olika sidor.
