Nissens Nissens skrev:
Helt enkelt för att när övergångsställen nyttjas av cyklister skall cyklister väja för all trafik, även för fotgängare.
Det hndlar inte om ett övergångsställe. Det är en cykelpassage!

Läser du bara dina egna inlägg?

• Haha
  • Gilla
Jaif och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Större grusväg (skyltat från huvudleden med flera ortsnamn) som också saknar skylt, kanske det är en gemensam nämnare för saknade skyltar.

[bild]
Är det en huvudled? Det ser ju ut att kunna vara det, men det framgår inte.

Nissens Nissens skrev:
Det där är en cykelpassage, det var inte det jag skrev om, om du läser noggrannare så ser du.
Cykelpassage eller övergångsställe har ingen betydelse i sammanhanget. Bilisten har väjningsplikt enligt trafikmärke och vägmarkering.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Är det en huvudled? Det ser ju ut att kunna vara det, men det framgår inte.
Det är huvudled, precis som här:

Lantlig väg, hastighetsskylt 60 km/h, sjö, gröna träd, soligt, hus, blå himmel, vägmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Fast så är det tyvärr inte alltid. Finns massvis med mindre vägar som ansluter till en huvudled utan att skylten för väjningsplikt är uppsatt. Och nej, jag pratar inte om utfarter utan om namngivna vägar som kan "betjäna" exempelvis ett villaområde. Ingen aning om hur "någon" tänkt att det ska fungera.
Den så kallade Stockholms-regeln, informellt undantag från högerregeln för mindre väg mot större eller tillfartsväg mot genomfartsväg.
Formellt är det högerregeln som gäller även om ingen bryr sig.

D
S Stubai skrev:
För att frångå frågan om vem som har mest väjningsplikt ställer jag mig två frågor:

1. Satt bilföraren i telefon eller varför stannade hon inte?

2. Varför smyger cyklisten över korsningen? Olyckan hade kunnat undvikas om cyklisten cyklat snabbare.

Sammanfattningsvis verkar både bilföraren och cyklisten helt sakna förmåga att bedöma var de största riskerna finns.
Jag hoppas de gör en utvärdering på sin egen förmåga så att detta inte händer igen.
Jag har fått lära mig att man ska ha ögonkontakt, svårt att se att detta händer om man har det.

Förmodligen en cyklist som har för vana att bara köra rakt ut, även om bilarna har förtur, som nu kombinerades med en mindre uppmärksam bilförare som därför inte kunde rädda denna.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
Den så kallade Stockholms-regeln, informellt undantag från högerregeln för mindre väg mot större eller tillfartsväg mot genomfartsväg.
Nej, kör du på huvudled så gäller inte högerregeln. Däremot så får du vara observant när du passerar tillfartsvägar där väghållaren inte har satt upp skyltar för väjningsplikt.

• Gilla
kardborren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Var är @Nyfniken när han behövs som bäst? Dags att briljera med dina nyvunna kunskaper….
Nänä! Jag stannar för cyklister överallt. De är inte kloka.

I övrigt tycker jag att Transportstyrelsen ska läggas ner. Maken till inkompetens får man leta efter.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
Det är väldigt vanligt, men då är det ju i inte skyltat huvudled. Är det huvudled så ska det vara skyltat väjningsplikt på anslutande vägar.

D Daniel 109 skrev:
Är det huvudled så ska det vara skyltat väjningsplikt på anslutande vägar.
Ja, det kan man ju tycka. Men det är det ju långt ifrån alltid.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag har raderat tjafs och inlägg som inte förde diskussionen framåt.

/Moderator

• Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om man är osäker på att hinna över är alla försök att hinna över dåliga alternativ, även de snabba…
Du har en poäng där.
Men snigelvarianten är inte alls ovanligt att se i trafiken, särskilt inte bland bilister.
Klassikern är någon som kommer på att de kanske hinner in i en lucka så de skyndar sig in i luckan, men när de väl har tagit luckan glömmer de bort att det var bråttom så de accelererar minimalt.

Om de som tar luckor eller vill passera vägar gör det i normal fart behöver övriga oftast bara släppa gasen för att det ska finnas utrymme för dem. Men när det rör sig om krypkörande blir det genast besvärligare för alla inblandade.

Nissens
N nissebrun skrev:
Cykelpassage eller övergångsställe har ingen betydelse i sammanhanget. Bilisten har väjningsplikt enligt trafikmärke och vägmarkering.
Enligt trafiksäkerhetsverket har det stor betydelse eftersom cyklister som nyttjar övergångsställe har väjningsplikt för all övrig trafik, även för fotgängare. Den regeln lär inte bli ogiltig pga några vägmarkeringar…

Du misstolkar nog den informationen. Men jag håller med om att designen på dessa passager är olämplig. Det är mixad trafik med övergångsställe och cykelpassage på olika sidor.

pacman42 pacman42 skrev:
I Trafikförordningens tredje kapitel och i den 24:e paragrafen:
...men den handlar ju om något helt annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.