144 864 läst ·
1 709 svar
145k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Där ska man vara försiktig. Det finns praxis från domstolar som säger att utfarter som kan uppfattas som vägar ska anses vara just vägar och inte utfarter, dvs högerregeln gäller. Tror dock inte jag orkar leta upp den källan igen, det diskuterades i någon grupp för MC-åkare där det är en rätt viktig sak....MultiMan skrev:
Nja, så är det inte riktigt, finns gott om fall där cyklister och gångtrafikanter är vårdslösa och trots att de kanske dör så faller ingen skugga på motparten.A AG A skrev:Må så hända. Men tänk på att cyklister inte behöver något körkort, därmed känner inte alla till reglerna. Dumt nog.
MEN, en sak ska man ha klart för sig. Man har ALDRIG några rättigheter bakom ratten i en bil. Du får aldrig, under några omständigheter köra på en cyklist, eller gångare. Så på sätt och vis är hela denna diskussion onödig. Bilisten har gjort fel, oavsett.
Det enda intressanta är om TS gjort rätt eller fel. Men det har nu visat sig att han gjort rätt.
Att man bara ibland måste känna till lagar är också fel, att det krävs körkort för bil men inte cykel betyder ingenting i det hänseendet.
Att TS cyklar rakt ut framför en bil, trots att TS har väjningsplikt är bara egen förskyllan.
Som du presenterar bilderna så är det en typisk utfart. Man kan som inte bedöma vart vägen tar vägen på bilderna mer än att det ser ut som en typisk utfart. Är det på en huvudled och det saknas skyltning så är det det som gäller så vitt jag forstått det. (Passerar ett sådant område varenda dag med flertalet utfarter som i vissa fall leder till många olika fastigheter, och en genomfart i ett fall. Man har tillockmed satt upp tillägsskylt på hastighetstavlan om att det är sänkt hastighet på grund av utfarter)MultiMan skrev:
Det är inte en cykelöverfart. Dessa ska vara markerade med M14, M16 och B8.Davidbagare skrev:
Men du har rätt i att bilen ska lämna företräde. Vilket även cykeln behöver göra när den åker på denna CYKELPASSAGE.
Jag ska såklart inte svära på detta men jag är tveksam till om den markeringen verkligen omvandlar en cykelpassage till en cykelöverfart, som det är helt andra krav runt. Jag tolkar det som att det är här man ska stanna om det finns trafik som den ska väja för.MathiasS skrev:
Det gäller väl bara om det inte finns annan skyltning.MathiasS skrev:
Här är det ju skyltat väjningslinje M14 och väjningsplikt B1 där bilisten körde vilket väl gör att cykeln inte behöver lämna företräde.
Bilen har väjningsplikt pga skylten väjningsplikt. Det finns inget som gör denna cykelpassage till en cykelöverfart, för det behövs annan skyltning.D djac skrev:
Mm cykelpassage är byte av vägbana.MathiasS skrev:
24 handlar om:
1. Filbyten, du får inte byta fil om det inte kan ske utan besvär för fordonen i filen du byter till.
2. Svänga i en korsning, du får inte svänga på sådant sätt att du är i vägen för mötande trafik på vägen du svänger in på. Du får inte svänga i en korsning på sådant sätt att fordon som redan befinner sig i den körbana du ska svänga in på störs.
Det sista här reglerar ju inte vad som gäller vid en cykelpassage eller övergångsställe i närheten av denna korsning. För det finns andra paragrafer i tredje kapitlet.
Det handlar om att förflytta sig från en körbana till en annan, inte att lämna vägen helt, eller vad som gäller vid andra anordningar som övergångsställen och cykelpassager.
En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.
S Stubai skrev:
MathiasS skrev:
Jag pudlar. Det stämmer att det inte verkade vara så lätt som jag såg på det. Cykeln måste också ha uppsikt vid denna cykelpassage.pacman42 skrev:
Edit: Jag var säker på att vägmarkeringen visade på att cykeln har företräde, men det ska såklart isåfall styrkas av vägmärke B8.