141 876 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Efter ett par hundra inlägg, gick jag från att vara rätt säker på att det var TS fel till att vara relativt säker på att TS kommer undan helt utan ansvar.
Så har man lärt sig något nytt idag också
Så har man lärt sig något nytt idag också
Enligt Transportstyrelsen finns ingen frivillighet längre. Men vad hjälper det om det är snö på vägen...C cpalm skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast så är det tyvärr inte alltid. Finns massvis med mindre vägar som ansluter till en huvudled utan att skylten för väjningsplikt är uppsatt. Och nej, jag pratar inte om utfarter utan om namngivna vägar som kan "betjäna" exempelvis ett villaområde. Ingen aning om hur "någon" tänkt att det ska fungera.D Daniel 109 skrev:
Jag tycker det från bilden ser ut som att det faktiskt är utmärkt väjningsplikt på den platsen. Hajtänder syns för bilarna i det bortre körfältet som kommer från höger i bild men bilden är inte bred nog för att se eventuella skylten väjningsplikt.D Daniel 109 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att hajtänder och skylt även finns för det hitre körfältet till vänster om bilden innan övergångsstället.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Som gammal MC-förare så är alltid rådet att räkna med att alla andra trafikanter är idioter och inte går att lita på. Om man själv inte är säker på att klara en situation oavsett hur annalkande fordon beter sig så väntar man med överfart, vänstersväng eller liknande. Har precis noll betydelse vad en trafikregel säger om man är död för att de inte följs, utan det gäller att aldrig hamna i en sådan situation. Då slipper man försäkringsärenden också som en bonus.
Aha, där ser man. Kikade lite i vägtrafikförordningen och cykelpassage verkar överhuvud taget ha fått en mycket starkare ställning på senare tid än vad jag lärt mig. Så jag kanske skall hålla tyst 🙂Alfredo skrev:
Var hittar du en sådan väg menar du? Jag har inte sett någon.Alfredo skrev:
Fast så är det tyvärr inte alltid. Finns massvis med mindre vägar som ansluter till en huvudled utan att skylten för väjningsplikt är uppsatt. Och nej, jag pratar inte om utfarter utan om namngivna vägar som kan "betjäna" exempelvis ett villaområde. Ingen aning om hur "någon" tänkt att det ska fungera.
Fast jag pratar om riktiga huvudleder där anslutande väg borde vara skyltad med väjningsplikt, men inte är det.redarn skrev:
Råkar man "födas" på den anslutande vägen har man inte ens en teoretisk chans att förstå att man kommer fram till en huvudled och därför har/borde ha väjningsplikt. I praktiken är inte detta något större problem men rätt märkligt.