141 877 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Det är väl ganska nyligen detta ändrades så inte konstigt inte många känner till det. Förutom intresserade och självutnämnda racercyklister.MathiasS skrev:
Man undrar när det omvända ska börja gälla, när jag kan välja cykelbanan med bilen för att jag anser det lämpligare när det är kö på vägen (bakom en cyklist
Självbyggare
· Stockholm
· 8 227 inlägg
Ni skall båda kontakta försäkringsbolagen och anmäla händelsen.S SueCia skrev:Jag tycker inte alls det verkar så självklart tyvärr
De flesta verkar vara överens om att bilisten _borde_ ha väjningsplikt här. Men juridiskt verkar det inte alls så självklart. Det verkar vara bedömningsfråga och jag kan tycka att med tanke på att jag nästan är över passagen och hon fortfarande inte stannat talar för att hon gjort något annat än att vara uppmärksam...
Hur går det här till nu då.
Ska jag kontakta försäkringsbolaget? Mitt eller hennes? Ska hon kontakta sitt? Måste det polisanmälas eller reder försäkringsbolagen ut det här utan polis?
Jag inser att vi borde gjort något på plats, men jag är inget proffs på att krocka så jag var mest chockad o drog hemmåt.
Sen kommer dom, i de flesta fall, inte skriva 100% på den ena parten i mer tveksamma fall. Båda är ju trafikanter och skall ha uppsikt och kunna bromsa i god tid osv, så det kan mycket väl bli 50-50, eller någon annan uppdelning.
Men det är ju också därför du har en försäkring: Din självrisk kommer du nog att få betala, om inte motparten är 100% vållande, men i övrigt bör du kunna få en del ersättning av ditt fsk bolag.
Och nu gör du det väldigt enkelt för dig. Det finns ingen förtur, det finns bara ansvar och här har bägge ett ansvar. Nu bör dock bilisten bli vållande ändå, men inte baserat på din argumentation.Davidbagare skrev:
Må så hända. Men tänk på att cyklister inte behöver något körkort, därmed känner inte alla till reglerna. Dumt nog.M mojjen skrev:
MEN, en sak ska man ha klart för sig. Man har ALDRIG några rättigheter bakom ratten i en bil. Du får aldrig, under några omständigheter köra på en cyklist, eller gångare. Så på sätt och vis är hela denna diskussion onödig. Bilisten har gjort fel, oavsett.
Det enda intressanta är om TS gjort rätt eller fel. Men det har nu visat sig att han gjort rätt.
Cyklisten kan omöjligen gjort rätt eftersom den har blivit påkörd.A AG A skrev:Må så hända. Men tänk på att cyklister inte behöver något körkort, därmed känner inte alla till reglerna. Dumt nog.
MEN, en sak ska man ha klart för sig. Man har ALDRIG några rättigheter bakom ratten i en bil. Du får aldrig, under några omständigheter köra på en cyklist, eller gångare. Så på sätt och vis är hela denna diskussion onödig. Bilisten har gjort fel, oavsett.
Det enda intressanta är om TS gjort rätt eller fel. Men det har nu visat sig att han gjort rätt.
Jag pratar inte om informella huvudleder, som för övrigt inte bara finns i Stockholm utan överallt, där högerregeln gäller men "ingen bryr sig".rotbackarn skrev:
Jag pratar om tydligt markerade huvudleder där mindre anslutande vägar, ej utfarter, rimligen borde ha väjningsplikt men där sådan skylt saknas.
24 handlar om:pacman42 skrev:
1. Filbyten, du får inte byta fil om det inte kan ske utan besvär för fordonen i filen du byter till.
2. Svänga i en korsning, du får inte svänga på sådant sätt att du är i vägen för mötande trafik på vägen du svänger in på. Du får inte svänga i en korsning på sådant sätt att fordon som redan befinner sig i den körbana du ska svänga in på störs.
Det sista här reglerar ju inte vad som gäller vid en cykelpassage eller övergångsställe i närheten av denna korsning. För det finns andra paragrafer i tredje kapitlet.
Det handlar om att förflytta sig från en körbana till en annan, inte att lämna vägen helt, eller vad som gäller vid andra anordningar som övergångsställen och cykelpassager.
En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.