MultiMan MultiMan skrev:
[bild]
Men där sitter faktiskt en skylt med väjningsplikt man ser baksidan av och en huvudledsskylt på stora vägen lite längre fram.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag pratar om riktiga huvudleder där anslutande väg borde vara skyltad med väjningsplikt, men inte är det.

Råkar man "födas" på den anslutande vägen har man inte ens en teoretisk chans att först att man kommer fram till en huvudled och därför har/borde ha väjningsplikt. I praktiken är inte detta något större problem men rätt märkligt.
Ja jag förstod det lite senare och raderade inlägget.

Ja den typen av korsningar finns men inte vanlig där jag brukar framföra bil i storstadsområden.

MultiMan
redarn redarn skrev:
Men där sitter faktiskt en skylt med väjningsplikt man ser baksidan av och en huvudledsskylt på stora vägen lite längre fram.
Missade den, letar fler exempel!

• Gilla
redarn
  • Laddar…
För att frångå frågan om vem som har mest väjningsplikt ställer jag mig två frågor:

1. Satt bilföraren i telefon eller varför stannade hon inte?

2. Varför smyger cyklisten över korsningen? Olyckan hade kunnat undvikas om cyklisten cyklat snabbare.

Sammanfattningsvis verkar både bilföraren och cyklisten helt sakna förmåga att bedöma var de största riskerna finns.
Jag hoppas de gör en utvärdering på sin egen förmåga så att detta inte händer igen.

S Stubai skrev:
Olyckan hade kunnat undvikas om cyklisten cyklat snabbare.
Och priset för det mest kreativa lösningsförslaget går till.... 🙄

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får läsa på lite om vad som gäller för övergångsställen som nyttjas av cyklister…
Förtydliga gärna hur du tänker nu. På bilden ser man att bilisten har väjningsplikt och ”hajtänderna” är innan övergångsstället. Då har bilisten väjningsplikt även mot övergångsstället. Så kanske ska du läsa på lite. 😃 Skärmbild av kommunikation och bilaga, trafikskylt, cykelpassage, diskussion om väjningsplikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Nissens
S Stubai skrev:
För att frångå frågan om vem som har mest väjningsplikt ställer jag mig två frågor:

1. Satt bilföraren i telefon eller varför stannade hon inte?

2. Varför smyger cyklisten över korsningen? Olyckan hade kunnat undvikas om cyklisten cyklat snabbare.

Sammanfattningsvis verkar både bilföraren och cyklisten helt sakna förmåga att bedöma var de största riskerna finns.
Jag hoppas de gör en utvärdering på sin egen förmåga så att detta inte händer igen.
Det vi vet är att ts såg bilen, men slutade tydligen med det och körde ut framför densamma. Vad bilisten såg vet vi inte, men antagligen hade bilisten bromsat istället för att köra på cyklisten om hen sett den.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och priset för det mest kreativa lösningsförslaget går till.... 🙄
Det kanske framstår som kreativt för dig, men för andra är det nog ganska självklart.
Är man osäker på om man ska hinna över är krypfart ett dåligt alternativ.

MultiMan
Större grusväg (skyltat från huvudleden med flera ortsnamn) som också saknar skylt, kanske det är en gemensam nämnare för saknade skyltar.

Lantlig vägkorsning med vägmarkeringar och grönområden, delvis molnig himmel, ingen trafik observerbar.
Skapa konto

Nissens
S Stubai skrev:
Är man osäker på om man ska hinna över är krypfart ett dåligt alternativ.
Om man är osäker på att hinna över är alla försök att hinna över dåliga alternativ, även de snabba…

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan det vara så att bilden inte visar någon cykelpassage då? Enligt skyltarna är det ju inte det.
Det finns inga skyltar för cykelpassage. Cykelpassage markeras enbart med vita fyrkanter i vägbanan. Dock kan du lista ut eller misstänka att det finns en cykelpassage genom att se om det finns en skyltad cykelbana som korsar vägen. Så får man göra på vintern. Enklast är förstås att lämna företräde mot allt när man står vid en skylt med väjningsplikt.

MultiMan MultiMan skrev:
Större grusväg (skyltat från huvudleden med flera ortsnamn) som också saknar skylt, kanske det är en gemensam nämnare för saknade skyltar.
Jag har även exempel med asfalterade namngivna vägar så det gäller absolut inte bara grusvägar.

Nissens
N nissebrun skrev:
Förtydliga gärna hur du tänker nu. På bilden ser man att bilisten har väjningsplikt och ”hajtänderna” är innan övergångsstället. Då har bilisten väjningsplikt även mot övergångsstället. Så kanske ska du läsa på lite. 😃
Helt enkelt för att när övergångsställen nyttjas av cyklister skall cyklister väja för all trafik, även för fotgängare.
Det är inte jag som tänker så, det är våra myndigheter som bestämt det.
Tror knappast att några hajtänder ändrar på den regeln.

Nissens
N nissebrun skrev:
Förtydliga gärna hur du tänker nu. På bilden ser man att bilisten har väjningsplikt och ”hajtänderna” är innan övergångsstället. Då har bilisten väjningsplikt även mot övergångsstället. Så kanske ska du läsa på lite. 😃[bild]
Det där är en cykelpassage, det var inte det jag skrev om, om du läser noggrannare så ser du.

Nissens Nissens skrev:
Helt enkelt för att när övergångsställen nyttjas av cyklister skall cyklister väja för all trafik, även för fotgängare.
Det är inte jag som tänker så, det är våra myndigheter som bestämt det.
Tror knappast att några hajtänder ändrar på den regeln.

• Skärmbild visande cykelpassage, väjningspliktslinjer, "hajtänder", e-post från Transportstyrelsen och utomhusväg.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.