141 877 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Ja jag förstod det lite senare och raderade inlägget.Alfredo skrev:
Fast jag pratar om riktiga huvudleder där anslutande väg borde vara skyltad med väjningsplikt, men inte är det.
Råkar man "födas" på den anslutande vägen har man inte ens en teoretisk chans att först att man kommer fram till en huvudled och därför har/borde ha väjningsplikt. I praktiken är inte detta något större problem men rätt märkligt.
Ja den typen av korsningar finns men inte vanlig där jag brukar framföra bil i storstadsområden.
För att frångå frågan om vem som har mest väjningsplikt ställer jag mig två frågor:
1. Satt bilföraren i telefon eller varför stannade hon inte?
2. Varför smyger cyklisten över korsningen? Olyckan hade kunnat undvikas om cyklisten cyklat snabbare.
Sammanfattningsvis verkar både bilföraren och cyklisten helt sakna förmåga att bedöma var de största riskerna finns.
Jag hoppas de gör en utvärdering på sin egen förmåga så att detta inte händer igen.
1. Satt bilföraren i telefon eller varför stannade hon inte?
2. Varför smyger cyklisten över korsningen? Olyckan hade kunnat undvikas om cyklisten cyklat snabbare.
Sammanfattningsvis verkar både bilföraren och cyklisten helt sakna förmåga att bedöma var de största riskerna finns.
Jag hoppas de gör en utvärdering på sin egen förmåga så att detta inte händer igen.
Förtydliga gärna hur du tänker nu. På bilden ser man att bilisten har väjningsplikt och ”hajtänderna” är innan övergångsstället. Då har bilisten väjningsplikt även mot övergångsstället. Så kanske ska du läsa på lite. 😃Nissens skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vi vet är att ts såg bilen, men slutade tydligen med det och körde ut framför densamma. Vad bilisten såg vet vi inte, men antagligen hade bilisten bromsat istället för att köra på cyklisten om hen sett den.S Stubai skrev:För att frångå frågan om vem som har mest väjningsplikt ställer jag mig två frågor:
1. Satt bilföraren i telefon eller varför stannade hon inte?
2. Varför smyger cyklisten över korsningen? Olyckan hade kunnat undvikas om cyklisten cyklat snabbare.
Sammanfattningsvis verkar både bilföraren och cyklisten helt sakna förmåga att bedöma var de största riskerna finns.
Jag hoppas de gör en utvärdering på sin egen förmåga så att detta inte händer igen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Det finns inga skyltar för cykelpassage. Cykelpassage markeras enbart med vita fyrkanter i vägbanan. Dock kan du lista ut eller misstänka att det finns en cykelpassage genom att se om det finns en skyltad cykelbana som korsar vägen. Så får man göra på vintern. Enklast är förstås att lämna företräde mot allt när man står vid en skylt med väjningsplikt.Nissens skrev:
Helt enkelt för att när övergångsställen nyttjas av cyklister skall cyklister väja för all trafik, även för fotgängare.N nissebrun skrev:
Det är inte jag som tänker så, det är våra myndigheter som bestämt det.
Tror knappast att några hajtänder ändrar på den regeln.
Det där är en cykelpassage, det var inte det jag skrev om, om du läser noggrannare så ser du.N nissebrun skrev:
Nissens skrev:

