141 877 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Jag håller med men jag ser ofta föräldrar som cyklar med sina barn och bara cyklar rakt ut på övergångsställen, blir arg varje gång, det är inte märkligt att beteendet fortsätter även när de cyklar ensamma, fast då med en mobil i handen, upplagt för olycka.B Bästerortarn skrev:Hur många bilister kan alla regler utantill? Jag kan garantera att om körkortet skulle vara villkorat av hundraprocentig koll på vad reglerna säger om väjningsplikt så skulle vi inte ha många bilister alls ute på gatorna.
Jag tycker att det är ännu tydligare att det finns en liten klick trafikanter som hellre lägger vikt vid vems fel det är vid en olycka istället för att fundera kring vad samtliga inblandade hade kunnat göra annorlunda Denna klicken trafikanter verkar också sakna ödmjukhet inför att alla alltid inte är lika felfria som dom själva.
Oavsett om jag sitter på en cykel eller i en bil så möter jag hellre en förare som inte har hundraprocentig koll på väjningsplikten men däremot har en defensiv körstil, en ödmjuk och samarbetsfokuserad inställning än tvärtom.
Fast i denna tråd är det helt irrelevant att fundera på vad någon kunde ha gjort annorlunda. Det som har hänt, har hänt! Hur mycket vi än funderar kan inget förändra det.B Bästerortarn skrev:
Här handlar det istället om att analysera vad som har hänt, hur ser lagstiftning och rättspraxis ut, vem har gjort (mest) fel och vem har gjort (mest) rätt, och utifrån denna analys välja ett handlade som maximerar chansen till det bästa (ekonomiska) utfallet.
Cyniskt och krasst möjligen men vem som "borde ha bromsat" är helt ointressant.
Point1 skrev:
mexitegel skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"När vägmärket väjningsplikt är placerat innan cykelpassagen betyder det att fordon har väjningsplikt mot all korsande trafik, både cyklister och bilister."
Bilden visar exakt samma typ av trafikplats som i ditt fall, hajtänder och väjningsplikt före övergångsställe och cykelpassage, där du cyklade på cykelpassagen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Transportstyrelsen: "Den bifogade bilden visare en cykelpassage och vägmärke för väjningsplikt samt ”hajtänderna” är innan cykelpassagen och då har fordon/fordonsförare ( bilister, mopedister, cyklister m.m. ) väjningsplikt mot cyklister och moped klass II som korsar denna cykelpassage."
Bilisten hade väjningsplikt i TS fall.
Även om det inte funnits väjningsplikt för bilisten före cykelpassagen hade bilisten varit vållande enligt uppgiften att bilisten körde på ditt bakdäck, alltså när du nästan redan hade passerat cykelpassagen.
Läs mer på cyklistbloggen i det länkade inlägget, men kortfattat kan reglerna för cykelpassage (utan markerad väjningsplikt för vägtrafikanterna) beskrivas som följer:
1. Både cyklister och vägtrafikanter ska sänka och anpassa hastigheten före korsningen.
2. Cyklisterna har väjningsplikt för vägtrafikanterna.
3. Vägtrafikanterna har väjningsplikt för cyklisterna som precis är på väg ut på eller redan är ute på cykelpassagen.
Ännu mer kortfattat; om bilisten kör på cyklisten är det bilistens fel (cyklisten var redan ute på cykelpassagen, bilisten har väjningsplikt) och om cyklisten kör på bilisten är det cyklistens fel (cyklisten lämnade inte företräde för bilisten).
Ännu ännu mer kortfattat: Den som kör på någon gör fel.
I ditt fall blev du nästan påkörd bakifrån, på bakdäcket, alltså var du nästan över cykelpassagen redan och bilisten hade väjningsplikt även om det inte hade varit markerat med skylt och hajtänder, vilket det var. Bilisten skulle i ditt fall ha stannat redan när du befann dig på cykelbanan.
Försäkringsmässigt så skulle du tagit registreringsnummer och bild på bilistens körkort samt bild på olycksplatsen och skadorna på cykeln och bilen. Detta vill försäkringsbolagen ha så att de kan hitta varandra och bilens trafikförsäkring kan stå för skadorna på cykeln till ditt försäkringsbolag.
Det jag tycker är lite märkligt är att det på bilden inte finns en enda skylt som säger något annat än att det enbart är ett övergångsställe…M martin.sveg skrev:[bild]
"När vägmärket väjningsplikt är placerat innan cykelpassagen betyder det att fordon har väjningsplikt mot all korsande trafik, både cyklister och bilister."
Bilden visar exakt samma typ av trafikplats som i ditt fall, hajtänder och väjningsplikt före övergångsställe och cykelpassage, där du cyklade på cykelpassagen:
[bild]
Transportstyrelsen: "Den bifogade bilden visare en cykelpassage och vägmärke för väjningsplikt samt ”hajtänderna” är innan cykelpassagen och då har fordon/fordonsförare ( bilister, mopedister, cyklister m.m. ) väjningsplikt mot cyklister och moped klass II som korsar denna cykelpassage."
Bilisten hade väjningsplikt i TS fall.
Även om det inte funnits väjningsplikt för bilisten före cykelpassagen hade bilisten varit vållande enligt uppgiften att bilisten körde på ditt bakdäck, alltså när du nästan redan hade passerat cykelpassagen.
Läs mer på cyklistbloggen i det länkade inlägget, men kortfattat kan reglerna för cykelpassage (utan markerad väjningsplikt för vägtrafikanterna) beskrivas som följer:
1. Både cyklister och vägtrafikanter ska sänka och anpassa hastigheten före korsningen.
2. Cyklisterna har väjningsplikt för vägtrafikanterna.
3. Vägtrafikanterna har väjningsplikt för cyklisterna som precis är på väg ut på eller redan är ute på cykelpassagen.
Ännu mer kortfattat; om bilisten kör på cyklisten är det bilistens fel (cyklisten var redan ute på cykelpassagen, bilisten har väjningsplikt) och om cyklisten kör på bilisten är det cyklistens fel (cyklisten lämnade inte företräde för bilisten).
Ännu ännu mer kortfattat: Den som kör på någon gör fel.
I ditt fall blev du nästan påkörd bakifrån, på bakdäcket, alltså var du nästan över cykelpassagen redan och bilisten hade väjningsplikt även om det inte hade varit markerat med skylt och hajtänder, vilket det var. Bilisten skulle i ditt fall ha stannat redan när du befann dig på cykelbanan.
Försäkringsmässigt så skulle du tagit registreringsnummer och bild på bilistens körkort samt bild på olycksplatsen och skadorna på cykeln och bilen. Detta vill försäkringsbolagen ha så att de kan hitta varandra och bilens trafikförsäkring kan stå för skadorna på cykeln till ditt försäkringsbolag.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 382 inlägg
Haha, visst var mitt inlägg hyffsat OT men du kan väl inte ha missat att det jag svarade på var lika mycket OT, ungefär lika OT som hälften av inläggen i tråden.Alfredo skrev:
Fast i denna tråd är det helt irrelevant att fundera på vad någon kunde ha gjort annorlunda. Det som har hänt, har hänt! Hur mycket vi än funderar kan inget förändra det.
Här handlar det istället om att analysera vad som har hänt, hur ser lagstiftning och rättspraxis ut, vem har gjort (mest) fel och vem har gjort (mest) rätt, och utifrån denna analys välja ett handlade som maximerar chansen till det bästa (ekonomiska) utfallet.
Cyniskt och krasst möjligen men vem som "borde ha bromsat" är helt ointressant.
Men visst var det OT och jag ber om ursäkt och tackar för klargörandet vad tråden verkligen handlar om!
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Och till saken hör att det är en "frivillig" vägmarkering. Så en cykelpassage får nog helt enkelt anses vara ett ställe där en cykelbana avbryts av en korsande väg. Och att samma regler gäller som om cyklisten korsat vägen spontant.L Lilak skrev:
13th Marine skrev:
Jag skulle inte titulera mig sportcyklare idag, "racern" har inte rullat många mil sedan första barnet föddes. Det är mest lådcykeln till och från skolan idag.
Vi kan också konstatera att de flesta sportcyklister även kör bil, men väldigt få bilförare kör sportcykeln.
Har du själv provat att cykla? Det är väldigt lätt att sitta i ett skyddat motorfordon och tycka att alla ska flytta på sig.
Själv cyklade jag desto mer innan barnen föddes, både ensam och i grupp och har cyklat vätternrundan en gång.
Fantastiskt härligt att röra sig ute i naturen!
Både när jag cyklar själv och i de grupper som jag cyklat med har vi följt trafikregler och försöker visa stor hänsyn i trafiken, men givetvis tar vi vår plats när det behövs.
Tanken är att man skall se det på dom fyrkantiga strecken. Det är ju lätt vid vinterväglag. Samt att underhållet med infärgning är sådärNissens skrev:
En ide är ju att göra som för bilister. Så fort det inte är högerregeln som gäller så är det skyltat.