MathiasS MathiasS skrev:
Nja. Var står det?

Vad som gäller i samband med sväng står i TF 3dje kap paragraf 60 och 61. Där står det inget om cyklar som cyklar på ett övergångsställe. Eller missar jag något finstilt?
I Trafikförordningens tredje kapitel och i den 24:e paragrafen:

” En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.”

pacman42 pacman42 skrev:
Nej nej nej...
[länk]
Vart är skylten som säger detta? Utan skylt så har cykeln också väjningsplikt enligt de domar som finns.
Vilken dom? Cyklisten cyklar längs en huvudled och bilisten har skyltad väjningsplikt. Jag ser inte att cyklisten har någon väjningsplikt. Har du något motsvarande domslut skulle jag väldigt gärna vilka se det.

• Gilla
kardborren och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det är iallafall tydligt att väldigt många på detta forum inte skulle ha körkort. Att inte veta när man har väjningsplikt gentemot cyklister är en väldigt farlig brist.
Bedömer att det är betydligt fler cyklister som inte vet när de har väjningsplikt för bilister än tvärtom.
Känns som att Cyklister, även erfarna bilister, byter ut hjärna mot hjälmen när dom skall iväg på cykeln. Dessutom tror de att hjälmen är någon sortas oförstarbar sköld som gör dom odödliga.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Cheesen
MathiasS MathiasS skrev:
`Bilen har fortfarande väjningsplikt mot allt framför hajtänderna.

Den slutsatsen kan omöjligen stämma. Det är inte förbjudet att cykla på denna väg även om det finns en cykelbana.
Det är förbjudet att inte följa påbudsskylt. Och är det skyltat cykelväg så måste an följa denna om man cyklar.

• Haha
uecsj och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilken dom? Cyklisten cyklar längs en huvudled och bilisten har skyltad väjningsplikt. Jag ser inte att cyklisten har någon väjningsplikt. Har du något motsvarande domslut skulle jag väldigt gärna vilka se det.
En lag tar inte bort ansvaret i en annan lag. Cyklisten har väjningsplikt. Har då även bilisten väjningsplikt, då kommer man till ett läge där det skall avgöras vilken av dem som bör ha väjt för den andre. Det är detta som det finns flera domar på, bland annat den i Göteborg som hänvisats till tidigare i tråden.

Det är detta (från länken i mitt föregående inlägg som gäller):
Eftersom cykelpassagen definieras i Förordning om vägdefinitioner som ”del av väg”, så gäller fortfarande det här med att man som cyklist kör ut från cykelbana ut på väg, alltså 3 kap 21§. Man har alltså som cyklist väjningsplikt.

T
Cyklister har inte företräde om övergången är avsedd för att gå över.

Stör mig på cyklister som bara kör rätt över utan att fundera på att stanna bara för dom inte kan reglerna och tror samma regler gäller dom som gående. Hoppa av cykeln och gå istället. Många söker inte ens ögonkontakt utan bara cyklar rätt över.

• Gilla
Drönaren och 3 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det är förbjudet att inte följa påbudsskylt. Och är det skyltat cykelväg så måste an följa denna om man cyklar.
Inte riktigt:
  • Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

• Gilla
LG1 och 4 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Det är förbjudet att inte följa påbudsskylt. Och är det skyltat cykelväg så måste man följa denna om man cyklar.
Nej, man får i vissa situationer cykla på vägen även om det finns en påbjuden cykelbana. Detaljerna har delvis redan avhandlats i tråden.

Edit: Tvåa på den...

• Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Det förklarar dina kommentarer i denna tråd.
Jag skulle inte titulera mig sportcyklare idag, "racern" har inte rullat många mil sedan första barnet föddes. Det är mest lådcykeln till och från skolan idag.

Vi kan också konstatera att de flesta sportcyklister även kör bil, men väldigt få bilförare kör sportcykeln.
Har du själv provat att cykla? Det är väldigt lätt att sitta i ett skyddat motorfordon och tycka att alla ska flytta på sig.

Själv cyklade jag desto mer innan barnen föddes, både ensam och i grupp och har cyklat vätternrundan en gång.
Fantastiskt härligt att röra sig ute i naturen!
Både när jag cyklar själv och i de grupper som jag cyklat med har vi följt trafikregler och försöker visa stor hänsyn i trafiken, men givetvis tar vi vår plats när det behövs.

• Gilla
LG1 och 1 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle inte titulera mig sportcyklare idag, "racern" har inte rullat många mil sedan första barnet föddes. Det är mest lådcykeln till och från skolan idag.

Vi kan också konstatera att de flesta sportcyklister även kör bil, men väldigt få bilförare kör sportcykeln.
Har du själv provat att cykla? Det är väldigt lätt att sitta i ett skyddat motorfordon och tycka att alla ska flytta på sig.

Själv cyklade jag desto mer innan barnen föddes, både ensam och i grupp och har cyklat vätternrundan en gång.
Både när jag cyklar själv och i de grupper som jag cyklat med har vi följt trafikregler och försöker visa stor hänsyn i trafiken, men givetvis tar vi vår plats när det behövs.
Bekant till mig, triatlet, som bilförare mycket arg på träningscyklister, när han ligger och tränar är han mycket arg på bilister, -man behöver alltså inte vara konsekvent!

• Gilla
  • Haha
pingis och 1 till
  • Laddar…
T
13th Marine 13th Marine skrev:

Ja, jag kan cykla.

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
D djac skrev:
man behöver alltså inte vara konsekvent!
Det är väl superkonsekvent att alltid vara jättearg på andra typer av trafikanter? 😂

• Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Bekant till mig, triatlet, som bilförare mycket arg på träningscyklister, när han ligger och tränar är han mycket arg på bilister, -man behöver alltså inte vara konsekvent!
Ibland undrar jag om det är medelålders som är den gemensamma nämnaren 🤔

A AG A skrev:
Det är iallafall tydligt att väldigt många på detta forum inte skulle ha körkort. Att inte veta när man har väjningsplikt gentemot cyklister är en väldigt farlig brist.
Hur många bilister kan alla regler utantill? Jag kan garantera att om körkortet skulle vara villkorat av hundraprocentig koll på vad reglerna säger om väjningsplikt så skulle vi inte ha många bilister alls ute på gatorna.

Jag tycker att det är ännu tydligare att det finns en liten klick trafikanter som hellre lägger vikt vid vems fel det är vid en olycka istället för att fundera kring vad samtliga inblandade hade kunnat göra annorlunda Denna klicken trafikanter verkar också sakna ödmjukhet inför att alla alltid inte är lika felfria som dom själva.

Oavsett om jag sitter på en cykel eller i en bil så möter jag hellre en förare som inte har hundraprocentig koll på väjningsplikten men däremot har en defensiv körstil, en ödmjuk och samarbetsfokuserad inställning än tvärtom.

• Gilla
trähandtag och 4 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Hur många bilister kan alla regler utantill? Jag kan garantera att om körkortet skulle vara villkorat av hundraprocentig koll på vad reglerna säger om väjningsplikt så skulle vi inte ha många bilister alls ute på gatorna.

Jag tycker att det är ännu tydligare att det finns en liten klick trafikanter som hellre lägger vikt vid vems fel det är vid en olycka istället för att fundera kring vad samtliga inblandade hade kunnat göra annorlunda Denna klicken trafikanter verkar också sakna ödmjukhet inför att alla alltid inte är lika felfria som dom själva.

Oavsett om jag sitter på en cykel eller i en bil så möter jag hellre en förare som inte har hundraprocentig koll på väjningsplikten men däremot har en defensiv körstil, en ödmjuk och samarbetsfokuserad inställning än tvärtom.
Bägge mina barn har nyligen tagit körkort, de gjorde bägge misstag på uppkörningarna men fick ändå godkänt.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.