T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för bullshit? Vid övergångsstället ska bilisten släpper fram villkorslöst gångtrafik. Om cyklisten tillåts att använda gångbanorna så gäller väjningsplikten även mot cyklister på övergångsstället.
Bara om han går av cykeln och leder den. Detta är ganska tydligt definierat.

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har en cyklist någonsin rätt att cykla på en gångbana?
Om man är under 8 år:)

Edit, var sen på den:)

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S
Det är väldigt mycket olika åsikter och den ena sidan är tvärsäker på att jag gjort fel och den andra sidan är tvärsäker på att bilen har väjningsplikt.

Bilperspektiv, väjningspliktsskylt, cykelöverfart, byggnader, skymning. Fotot illustrerar trafikregel om väjningsplikt vid cykelpassage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här bilden som postades tidigare i tråden visar ju en snarlik eller t.o.m identisk situation som min. Och här säger regelinformant på transportstyrelsen att bilen har väjningsplikt. Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro.

Jag cyklar aldrig rakt ut framför bilar och stannar ofta hellre än inte, men just igår så uppfattade jag situationen som att hon tog ner farten för att släppa över (vilket händer i stort sett dagligen, även jag stannar och släpper över cyklister när jag kör bil där hon körde). Med tanke på hur sakta jag ändå cyklade så tycker jag det är märkligt att hon inte stannade ÄVEN om hon juridiskt inte har väjningsplikt. Jag var ute på vägen i säkert 4-5 sekunder innan hon körde på mitt bakdäck.

Jag ska till läkare vid 13:30 för undersökning. Har ont lite överallt nu när jag kommit igång och rört mig. Men jag misstänker ju att doktorn bara kommer klämma lite och skicka hem mig så det känns ju onödigt, menmen..

Försäkringsbolaget (mitt) sa till mig att köra cykeln till verkstad, om den är kvaddad får jag en ny, annars täcker dom skadorna.

Skador på mig som person ska jag anmäla till bilens trafikförsäkring.

Pratade med bilföraren idag och hon säger att det är skador på hennes huv.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Bara om han går av cykeln och leder den. Detta är ganska tydligt definierat.
Men om det är en högersväng bilisten gör så har man väjningsplikt även mot cyklister på övergångsstället. Det är vad jag vet det enda fallet som inte cyklister på ett övergångsställe har väjningsplikt.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är väldigt mycket olika åsikter och den ena sidan är tvärsäker på att jag gjort fel och den andra sidan är tvärsäker på att bilen har väjningsplikt.

[bild]

Den här bilden som postades tidigare i tråden visar ju en snarlik eller t.o.m identisk situation som min. Och här säger regelinformant på transportstyrelsen att bilen har väjningsplikt. Jag vet fortfarande inte vad jag ska tro.

Jag cyklar aldrig rakt ut framför bilar och stannar ofta hellre än inte, men just igår så uppfattade jag situationen som att hon tog ner farten för att släppa över (vilket händer i stort sett dagligen, även jag stannar och släpper över cyklister när jag kör bil där hon körde). Med tanke på hur sakta jag ändå cyklade så tycker jag det är märkligt att hon inte stannade ÄVEN om hon juridiskt inte har väjningsplikt. Jag var ute på vägen i säkert 4-5 sekunder innan hon körde på mitt bakdäck.

Jag ska till läkare vid 13:30 för undersökning. Har ont lite överallt nu när jag kommit igång och rört mig. Men jag misstänker ju att doktorn bara kommer klämma lite och skicka hem mig så det känns ju onödigt, menmen..

Försäkringsbolaget (mitt) sa till mig att köra cykeln till verkstad, om den är kvaddad får jag en ny, annars täcker dom skadorna.

Denna tydliga beskrivning talar för att TS kan ha rätt i detta fall.

Dock måste man beakta punkt 6.3 i dokumentet från åklagarmyndigheten som skriver nedan. Så allt är inte hugget i sten, även om jag ger TS lite högre odds att gå fri från ansvar. Jag hoppas att @SueCia fyller i oss och uppdaterar avrt det sluter när alla kvarnar malt klart:)

6.3
Oavsett vilka närmare regler som gäller för olika varianter av cykelpassager enligt nedan så har cyklisten alltid ett visst ansvar. Cyklister som är på väg ut på en cykelpassage ska sänka farten och ta hänsyn till fordon som närmar sig. Cyklisten får korsa vägen endast om det kan ske utan fara (6 kap. 6 § första stycket TraF). Detta innebär alltså att cyklister har en generell väjningsplikt vid cykelpassager. Denna väjningsplikt är inte straffsanktionerad.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Cheesen
S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
Alltså det är ju en rätt knivig situation egentligen men så här tolkar jag det. (det finns 3 alternativ.)

Nattvy från en bil, gatubelysning, övergångsställe, skymning, vägskyltar, tom gata, vindrutetorkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Du cyklar på övergångställe - cyklisten har väjningsplikt mot trafiken då man ska leda cykeln över ett övergångsställe för att åtnjuta bilistens väjningsplikt.
2. Du cyklar på cykelpassagen - Cyklisten har väjningsplikt mot fordonsförare. Cykelpassagens regler gäller även fast det är skyltat väningsplikt då huvudledsskylten antagligen inte sitter på gång&cykelväg.
3. Du cyklar på vägen - Väjningsplikten gäller för bilisten. Men ni har delat ansvar då cyklisten ej följt påbudsskylt för gång/Cykelväg och ej cyklat på anvisad gång & cykelväg. - Båda blir bötfällda vid en kontroll.

I vilket fall som helst så ligger det i den oskyddade trafikantens intresse att säkerställa att denne inte blir påkörd då dennes konsekvenser av en olycka är betydligt värre än en bilists eventuella rättspåföljd. (Jag är rätt säker på att det är just konsekvenserna av en olycka som gör att trafiklagarna för just cyklister lägger stort ansvar på just denne. Man har oftast väjningsplikt när man cyklar öven om man inte haft det om man nu hade exempelvis kört bil i samma situation.)

S SueCia skrev:

[bild]

Ja, bilisten har väjningsplikt, men det hade du också. Men eftersom du kördes på i "bakkant" så anser jag att (utifrån tidigare domar i liknande fall) att skuldbördan ändå faller på bilisten. Hade du kört in i sidan på bilen så hade troligen du bedömts vara skyldig.

Domen i Göteborg för dödsolyckan där lastbilsföraren friades visar på att vem som var först in är avgörande när bägge har väjningsplikt.

Nissens
S SueCia skrev:
Låter lite märkligt att det blivit skador på huven, du beskrev ju det som att du nästan hann över vägen med cykeln?

M mojjen skrev:
Absolut, men precis som om det finns flera motstridiga trafik tecken så finns det en prioritetsordning. mao polismans tecken, stoppljus, väjningsplikt via kylt, och Högerregel (För bil). Då Cykel som jag tolkar allt jag hittills läst har absolut väjningsplikt vid cyckelpassage så tror jag ändå det faller på cyklisten. Bilens skylt här avseende väjningsplikt avser fordon helt enkelt.

Detta kan sannolikt tolkas helt annorlunda av ett försäkringsbolag, om man väger in bristande uppmärksamhet etc. men då allt verkar gått sakta så är jag relativt fast i min teori här.
Vad menar du med "absolut väjningsplikt"?

Prioritetsordningen mellan polismans tecken, skyltning osv är ju något annat. Det säger inget om i vilken ordning "väjningsplikter" gäller. Bilens väjningsplikt är extremt tydlig här, men vi vet att cyklisten också har ett ansvar, i praktiken en väjningsplikt. Jag kan inte läsa mig till prioritetsordningen mellan dessa och vill nog veta hur du gjort det.

13th Marine 13th Marine skrev:
i övermotoriserad bil 😉
Vad är det? 🤔

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men om det är en högersväng bilisten gör så har man väjningsplikt även mot cyklister på övergångsstället. Det är vad jag vet det enda fallet som inte cyklister på ett övergångsställe har väjningsplikt.
Nja. Var står det?

Vad som gäller i samband med sväng står i TF 3dje kap paragraf 60 och 61. Där står det inget om cyklar som cyklar på ett övergångsställe. Eller missar jag något finstilt?

M mojjen skrev:
Denna tydliga beskrivning talar för att TS kan ha rätt i detta fall.
MathiasS MathiasS skrev:
Vad menar du med "absolut väjningsplikt"?

Prioritetsordningen mellan polismans tecken, skyltning osv är ju något annat. Det säger inget om i vilken ordning "väjningsplikter" gäller. Bilens väjningsplikt är extremt tydlig här, men vi vet att cyklisten också har ett ansvar, i praktiken en väjningsplikt. Jag kan inte läsa mig till prioritetsordningen mellan dessa och vill nog veta hur du gjort det.
Absolut är inte rätt och kanske just för absolut begrepp. Rätt begrepp är Generell väjningsplikt, enligt åklagarmyndighetens syn, enligt länkad dokument i tråden.. Vilket i min värld är i princip alltid om inte andra undantag går före. Dock har jag vikt ner mig på att väjningsplikten innan övergångsstället kan ha betydelse här.

Cheesen Cheesen skrev:
1. Du cyklar på övergångställe - cyklisten har väjningsplikt mot trafiken då man ska leda cykeln över ett övergångsställe för att åtnjuta bilistens väjningsplikt.
2. Du cyklar på cykelpassagen - Cyklisten har väjningsplikt mot fordonsförare. Cykelpassagens regler gäller även fast det är skyltat väningsplikt då huvudledsskylten antagligen inte sitter på gång&cykelväg.
`Bilen har fortfarande väjningsplikt mot allt framför hajtänderna.

Cheesen Cheesen skrev:
3. Du cyklar på vägen - Väjningsplikten gäller för bilisten. Men ni har delat ansvar då cyklisten ej följt påbudsskylt för gång/Cykelväg och ej cyklat på anvisad gång & cykelväg. - Båda blir bötfällda vid en kontroll.
Den slutsatsen kan omöjligen stämma. Det är inte förbjudet att cykla på denna väg även om det finns en cykelbana.

• Gilla
LG1 och 3 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Absolut är inte rätt och kanske just för absolut begrepp. Rätt begrepp är Generell väjningsplikt, enligt åklagarmyndighetens syn, enligt länkad dokument i tråden.. Vilket i min värld är i princip alltid om inte andra undantag går före. Dock har jag vikt ner mig på att väjningsplikten innan övergångsstället kan ha betydelse här.
Ok.

Jag föreslår att man ska vara öppen för att två parter har en plikt i denna trafiksituation.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.