141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Precis som cyklister som tror att bilar har väjningplikt för dem tex när de cyklar på ett övergångsställe för fotgängare. Den okunskapen tror jag är väldigt utbredd - bland cyklister.A AG A skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 392 inlägg
På det temat så har man i Malmö sagt "Om vi gör kaos här istället, så kommer folk istället ta det lugnt och söka samförstånd i trafiken".Alfredo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera hur cykelbanan bara upplöses, innan vägen och sedan magiskt uppstår på andra sidan.
Både fotgängare och cyklister ska ha väjningsplikt mot den korsande bussvägen (grönt).
Rött är en uppgång från citytunneln och blått en ingång till ett köpcentra.
Mycket folk i rörelse, som ett perfekt ställe att få till olyckor...
Men nu hakar du bara upp dig på en mening. Läser man hela TS trådstart så tycker iaf jag att TS verkar ärligt intresserad av att reda ut hur det egentligen ligger till.Nissens skrev:
Jag har redan läst det och det är ts tolkning att bilisten släppte fram honom, bevisligen var den tolkningen fel. Det är väldigt osannolikt att bilisten såg cyklisten, bromsade in och sedan släppte bromsen för att försöka träffa cykeln med bilen. Det är mer sannolikt att bilisten inte uppfattade cykeln som försökte hinna hinna över vägen framför bilen. På ett övergångsställe för fotgängare...
Ts säger dessutom att han trodde att bilisterna är skyldiga att väja. Denna inställningen är troligen vanlig bland cyklister, åtminstone tyder deras körsätt på det.
Bara tråkigt att många här börjar slänga ur sig irrelevanta floskler som bara bidrar till polarisering mellar bilister och cyklister
Tips. Läs här och bilda dig en uppfattning. Min uppfattning är att bilar har väjningsplikt i detta fall samt en skyldighet att undvika kollision.
https://www.cyklistbloggen.se/2020/06/den-uppdaterade-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/
https://www.cyklistbloggen.se/2020/06/den-uppdaterade-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/
Att bara ignorera det ts skriver inledningsvis känns konstigt. Jag tolkar det som att det han skriver först är den inställningen han hade initialt och han beskriver även händelseförloppet.S Stuff skrev:Men nu hakar du bara upp dig på en mening. Läser man hela TS trådstart så tycker iaf jag att TS verkar ärligt intresserad av att reda ut hur det egentligen ligger till.
Bara tråkigt att många här börjar slänga ur sig irrelevanta floskler som bara bidrar till polarisering mellar bilister och cyklister
Han tycker att bilen borde bromsat, och han trodde att han hade förkörsrätt. Resten av texten handlar mest om att han börjar inse att han kanske hade fel inställning inledningsvis. Vilket jag håller med om.
Tänk vad man kan tolka en text olika, här kommer ett citat från din länk som är tillämpligt i detta sammanhanget:S surfarn skrev:
”Övergångsställe
5. På övergångsställen har cyklister väjningsplikt både mot korsande trafik och mot fotgängare.”
Om du tittar på ts bild så ser du att skyltarna visar att det är ett övergångsställe för fotgängare, inget annat.
Är också av den uppfattningen att bilisten har väjningsplikt från och med hajtänderna.S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
Fortsätter med lite OT: Jag hör till den kategori som förr i tiden i Belgien kunde KÖPA körkort som senare omvandlades till svenskt körkort. Något som idag, tack och lov, inte är möjligt. Erfaren bilförare i många år, ja, med sunt förnuft. Men numera pinnar jag på med min elektriska trehjuling och märker att jag för första gången måste läsa på om trafikregler.J JBa skrev:
Beklagar det som TS råkat ut för och som verkligen fått mig att tänka till.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 392 inlägg
Sockerbitarna i bilden visar att det är en cykelpassageNissens skrev:
Tänk vad man kan tolka en text olika, här kommer ett citat från din länk som är tillämpligt i detta sammanhanget:
”Övergångsställe
5. På övergångsställen har cyklister väjningsplikt både mot korsande trafik och mot fotgängare.”
Om du tittar på ts bild så ser du att skyltarna visar att det är ett övergångsställe för fotgängare, inget annat.
Nästan rätt, om cyklisten redan är ute på cykelpassagen så har bilisten väjningsplikt.N nissebrun skrev:
Om bilisten gör en högersväng in över cykelbanan så har bilisten väjningsplikt.
Och om det som i denna tråden är hajtänder så kommer både cyklisten och bilisten att ha väjningsplikt. Det finns dock rättsfall på detta som antyder att detta inte gäller, men då måste man gå in i detaljerna (som vid dödsolyckan i Göteborg där lastbilen hade väjningsplikt pga högersväng) och titta på varför man dömt som man gjort och då blir det inte lika klockrent längre.
Absolut, men precis som om det finns flera motstridiga trafik tecken så finns det en prioritetsordning. mao polismans tecken, stoppljus, väjningsplikt via kylt, och Högerregel (För bil). Då Cykel som jag tolkar allt jag hittills läst har absolut väjningsplikt vid cyckelpassage så tror jag ändå det faller på cyklisten. Bilens skylt här avseende väjningsplikt avser fordon helt enkelt.MathiasS skrev:
Detta kan sannolikt tolkas helt annorlunda av ett försäkringsbolag, om man väger in bristande uppmärksamhet etc. men då allt verkar gått sakta så är jag relativt fast i min teori här.