Det är iallafall tydligt att väldigt många på detta forum inte skulle ha körkort. Att inte veta när man har väjningsplikt gentemot cyklister är en väldigt farlig brist.
 
  • Gilla
  • Haha
kardborren och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Det är iallafall tydligt att väldigt många på detta forum inte skulle ha körkort. Att inte veta när man har väjningsplikt gentemot cyklister är en väldigt farlig brist.
Precis som cyklister som tror att bilar har väjningplikt för dem tex när de cyklar på ett övergångsställe för fotgängare. Den okunskapen tror jag är väldigt utbredd - bland cyklister.
 
  • Gilla
gråsten och 9 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Problemet, som jag ser det, är att delad miljö av typen nedan är ett idiotiskt påhitt som inte fungerar. Allra helst när rena gångbanor "ser identiska ut" med de delade så att ingen ofta vet om den aktuella asfaltbiten är en gångbana eller en gemensam gång- och cykelbana.

[bild]
På det temat så har man i Malmö sagt "Om vi gör kaos här istället, så kommer folk istället ta det lugnt och söka samförstånd i trafiken".
Satellitbild som visar stadsgator, byggnader, skuggor av människor, busshållplats och en utbildningsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Notera hur cykelbanan bara upplöses, innan vägen och sedan magiskt uppstår på andra sidan.
Både fotgängare och cyklister ska ha väjningsplikt mot den korsande bussvägen (grönt).
Rött är en uppgång från citytunneln och blått en ingång till ett köpcentra.
Mycket folk i rörelse, som ett perfekt ställe att få till olyckor...
 
  • Gilla
Kanotisten och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har redan läst det och det är ts tolkning att bilisten släppte fram honom, bevisligen var den tolkningen fel. Det är väldigt osannolikt att bilisten såg cyklisten, bromsade in och sedan släppte bromsen för att försöka träffa cykeln med bilen. Det är mer sannolikt att bilisten inte uppfattade cykeln som försökte hinna hinna över vägen framför bilen. På ett övergångsställe för fotgängare...

Ts säger dessutom att han trodde att bilisterna är skyldiga att väja. Denna inställningen är troligen vanlig bland cyklister, åtminstone tyder deras körsätt på det.
Men nu hakar du bara upp dig på en mening. Läser man hela TS trådstart så tycker iaf jag att TS verkar ärligt intresserad av att reda ut hur det egentligen ligger till.

Bara tråkigt att många här börjar slänga ur sig irrelevanta floskler som bara bidrar till polarisering mellar bilister och cyklister
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
P
rotbackarn rotbackarn skrev:
Polisen är ingen aktoritet att tolka trafikregler! Dom har inte bättre koll än flashback.
Men det är Polisen som ger dig böterna, inte Flashback.
 
Nissens
S Stuff skrev:
Men nu hakar du bara upp dig på en mening. Läser man hela TS trådstart så tycker iaf jag att TS verkar ärligt intresserad av att reda ut hur det egentligen ligger till.

Bara tråkigt att många här börjar slänga ur sig irrelevanta floskler som bara bidrar till polarisering mellar bilister och cyklister
Att bara ignorera det ts skriver inledningsvis känns konstigt. Jag tolkar det som att det han skriver först är den inställningen han hade initialt och han beskriver även händelseförloppet.

Han tycker att bilen borde bromsat, och han trodde att han hade förkörsrätt. Resten av texten handlar mest om att han börjar inse att han kanske hade fel inställning inledningsvis. Vilket jag håller med om.
 
Nissens
S surfarn skrev:
Tips. Läs här och bilda dig en uppfattning. Min uppfattning är att bilar har väjningsplikt i detta fall samt en skyldighet att undvika kollision.

[länk]
Tänk vad man kan tolka en text olika, här kommer ett citat från din länk som är tillämpligt i detta sammanhanget:

”Övergångsställe
5. På övergångsställen har cyklister väjningsplikt både mot korsande trafik och mot fotgängare.”

Om du tittar på ts bild så ser du att skyltarna visar att det är ett övergångsställe för fotgängare, inget annat.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).

När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..

Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.

Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.

Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.

Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?

Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...

[bild]
Är också av den uppfattningen att bilisten har väjningsplikt från och med hajtänderna.
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
Nissens
N nissebrun skrev:
Är också av den uppfattningen att bilisten har väjningsplikt från och med hajtänderna.
Du får läsa på lite om vad som gäller för övergångsställen som nyttjas av cyklister…
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
J JBa skrev:
Jag menade de som har körkort vilket Yonna har (eller har haft) ...
Fortsätter med lite OT: Jag hör till den kategori som förr i tiden i Belgien kunde KÖPA körkort som senare omvandlades till svenskt körkort. Något som idag, tack och lov, inte är möjligt. Erfaren bilförare i många år, ja, med sunt förnuft. Men numera pinnar jag på med min elektriska trehjuling och märker att jag för första gången måste läsa på om trafikregler.

Beklagar det som TS råkat ut för och som verkligen fått mig att tänka till.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får läsa på lite om vad som gäller för övergångsställen som nyttjas av cyklister…
Fast nu har TS berättat att denne kom på cykelbanan och inte gångbanan.
Och Transportstyrelsen menar på att bilen då har väjningsplikt vid hajtänderna.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tänk vad man kan tolka en text olika, här kommer ett citat från din länk som är tillämpligt i detta sammanhanget:

”Övergångsställe
5. På övergångsställen har cyklister väjningsplikt både mot korsande trafik och mot fotgängare.”

Om du tittar på ts bild så ser du att skyltarna visar att det är ett övergångsställe för fotgängare, inget annat.
Sockerbitarna i bilden visar att det är en cykelpassage
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Är nog tyvärr du som står för bullshiten här. Enda stället som bilister har väjningsplikt mot cyklister är vid en uppmärkt cykelöverfart. Om man bortser från vanlig högerregel i trafiken.
Nästan rätt, om cyklisten redan är ute på cykelpassagen så har bilisten väjningsplikt.
Om bilisten gör en högersväng in över cykelbanan så har bilisten väjningsplikt.

Och om det som i denna tråden är hajtänder så kommer både cyklisten och bilisten att ha väjningsplikt. Det finns dock rättsfall på detta som antyder att detta inte gäller, men då måste man gå in i detaljerna (som vid dödsolyckan i Göteborg där lastbilen hade väjningsplikt pga högersväng) och titta på varför man dömt som man gjort och då blir det inte lika klockrent längre.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker du glömmer att påpeka att även bilen har väjningsplikt här. Dvs, båda parterna har väjningsplikt och har brustit i densamma.
Absolut, men precis som om det finns flera motstridiga trafik tecken så finns det en prioritetsordning. mao polismans tecken, stoppljus, väjningsplikt via kylt, och Högerregel (För bil). Då Cykel som jag tolkar allt jag hittills läst har absolut väjningsplikt vid cyckelpassage så tror jag ändå det faller på cyklisten. Bilens skylt här avseende väjningsplikt avser fordon helt enkelt.

Detta kan sannolikt tolkas helt annorlunda av ett försäkringsbolag, om man väger in bristande uppmärksamhet etc. men då allt verkar gått sakta så är jag relativt fast i min teori här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.