P
C cotillion skrev:
Nu är det inte en cykelöverfart utan en obevakad cykelpassage.
Då skulle TS definitivt lämnat företräde enligt reglerna, urklipp från dokumentet i #139

Text på svenska om regler för cykelpassager, vikten av säkerhet och väjningsplikt markerat i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
rdahlin
  • Laddar…
J
Åter till försäkringsfrågan. Som jag har förstått så eftersom cyklister inte har försäkring så kommer bilars trafikförsäkring även täcka cyklar oavsett ansvarsfrågan. Om bilisten inte hade vagnskadeförsäkring och var vållande så är risken att hen inte får sina skador på bilen ersatta.

https://lawline.se/answers/ersattningsskyldighet-vid-kollision-mellan-cyklist-och-bilist

Som jag förstår kan en bilist kräva skadestånd från en ovarsam cyklist, men det ska krävas rätt mycket oaktsamhet från cyklistens sida för att hen ska kunna få det. Dvs i en "normal" trafiksituation / olycka så kommer bilisten få stå för det mesta.

Jag hoppas verkligen detta stämmer, annars borde man ju skaffa sig en extra cykelförsäkring om man har dyra cyklar.

P Peter787 skrev:
Då skulle TS definitivt lämnat företräde enligt reglerna, urklipp från dokumentet i #139

[bild]
Även bilisten har väjningsplikt...
Förarvy, vägskylt, cykelpassage, väjningsplikt, bilar, byggnad, personer, vägmarkering, trafiksituation, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lindgrenski och 6 till
  • Laddar…
T
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag delar inte din erfarenhet, oftast är sportcyklister noggranna med att synas, däremot tonåringar/studenter på en risig mormorscykel...
Inte i den staden jag bor i, där cyklar dom gärna på gångvägar utan vare sig lampor/reflexer, gärna mitt i vägen på landsvägar...

• Gilla
KnutBörje och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:

[bild]
Allt det här står det om tidigare i tråden. Läs!
Cykelpassage + väjningsplikt gör att bilisten får väjningsplikt mot cykelpassagen.

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Inte i den staden jag bor i, där cyklar dom gärna på gångvägar utan vare sig lampor/reflexer, gärna mitt i vägen på landsvägar...
Mitt i körfältet antar jag att du menar, ja där får man oftast placera sig för att idioter i bilar tvunget ska göra en osäker omkörning om man håller till höger...

• Gilla
Mim-66 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vill tro att de som har ett körkort generellt har betydligt bättre kunskap om trafikregler än vad en genomsnittlig körkortslös cyklist har.

Skulle jag ha fel kan vi väl bara avskaffa hela körkortssystemet och spara en massa pengar?
Jag menade de som har körkort vilket Yonna har (eller har haft) och även övriga på detta forum. Min uppfattning är att bilister generellt är mest irriterade på vuxna tvåhjulstrafikanter så därav mitt inlägg.

D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vill tro att de som har ett körkort generellt har betydligt bättre kunskap om trafikregler än vad en genomsnittlig körkortslös cyklist har.

Skulle jag ha fel kan vi väl bara avskaffa hela körkortssystemet och spara en massa pengar?
Du har säkert rätt ang den genomsnittlige körkortslöse cyklisten, men en klar majoritet av alla vuxna som cyklar har körkort.

• Gilla
LG1 och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad är det för bullshit? Vid övergångsstället ska bilisten släpper fram villkorslöst gångtrafik. Om cyklisten tillåts att använda gångbanorna så gäller väjningsplikten även mot cyklister på övergångsstället.
Om man leder cykeln så är det sant. Men om du cyklar på cykeln så är det du som cyklist som har väjningsplikt på övergångsstället.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
hsd
En sak som inte cyklister vill förstå är att det gör lika ont oavsett om man har rätt eller fel vid en olycka

• Gilla
  • Haha
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Detta blev ju bättre än vilken koppla-el-tråd som helst.

Mängder med upprörda folk som slänger sig in utan att läsa något alls i tråden. :)

Båda har väjningsplikt, det var dåligt att krocka, låt försäkringsbolagen jobba är min slutsats.

• Gilla
  • Älska
David Wallin och 8 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du kan ju titta i bifogad fil från Polisen där de förklarar vad som gäller.
i korthet :
P Peter787 skrev:
Du kan ju titta i bifogad fil från Polisen där de förklarar vad som gäller.
i korthet :
[bild]
Polisen är ingen aktoritet att tolka trafikregler! Dom har inte bättre koll än flashback.

• Gilla
Jaif och 6 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Bara din inställning att det var bilistens fel eftersom hen inte bromsade för dig säger en del…
Även om jag tror att jag fattar din poäng så är du lite väl kategorisk. Jag läser inte in att TS skulle ha den inställningen. Tvärtom tycker jag att TS ändå öppnar för att hen kanske har ett visst ansvar.

Speciellt:

"Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt."

tycker jag är talande då vi kan anta att det första stämmer, att det TS tog för givet om väjningsplikr etc. bidrog till olyckan. Bidrog, inte orsakade. Det senare ang. transportstyrelsen och tingsrätten tror jag inte en sekund på att TS funderade på i det faktiska skeendet.

Jag tycker TS verkar (för en cyklist) ovanligt ödmjuk inför det faktum att hen kan ha bidragit till utgången.

Däremot så ju mer jag funderar på skeendet beskrivet av TS börjar jag fundera på om bilisten verkligen var hundra procent "med i matchen". Det verkar inte ha gått jättefort för någon av parterna, bilisten verkar ha sett TS i god tid och haft mycket goda möjligheter att bromsa och sänka farten/stanna för TS. Bilisten hade ju uppenbart börjat bromsa ..... Om jag enbart baserat på informationen i tråden får gissa lite kring bilisten så får jag känslan av att hon var trött/påverkad/ser lite dåligt/satt och pillade med telefonen/är äldre med nedsatt kognitiv förmåga etc.

• Gilla
Byråkrat och 1 till
  • Laddar…
J JBa skrev:
Min uppfattning är att bilister generellt är mest irriterade på vuxna tvåhjulstrafikanter så därav mitt inlägg.
Jag är oerhört mycket mer irriterad på cyklister när jag går än när jag kör bil. Upplever ytterst sällan konflikter med cyklister när jag kör bil men schasar regelbundet bort cyklister från min, och andra gångtrafikanters, gångbana, när jag promenerar.

• Gilla
KnutBörje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.