141 875 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Här kommer vedergällningen. 😆 Rejält OT.Alfredo skrev:
Jag tror överlag att det inte handlar så mycket om okunskap om trafikregler när man sitter på en tvåhjulig farkost, oavsett om det är MC, cykel, moppe eller sparkcykel, utan snarare att man upplever sig så mycket smidigare. Man får direktrespons på det man gör, man är mindre och smidigare än bilar, lastbilar och bussar och tror då att man tar sig fram överallt och bortser från vissa uppenbara risker som att man är oskyddad, inte syns och inte har den fart och accelerationen man tror. Lite samma kan man se på hur en sportig bil körs kontra en trött familjefraktare. Det blir en annan körstil för man har andra förutsättningar.
Vid trafikolyckor med personskada bör man alltid kalla på polis. Så eftersom polisen aldrig var på plats så kommer det aldrig bli någon rättslig slutsats i detta fallet. En polisanmälan kommer knappast leda någon vart. Speciellt som cykelpassager är ett svarthål juridiskt och att bilister nästan aldrig kan göra fel så de blir ansvariga, medan cyklister alltid är ansvariga enligt rätten.
För korsningen gäller iaf, 1. väjningsplikten gäller vägen, kanske gäller den även cykelpassagen, 2. det är stoppföbud på övergångsstället så bilisten måste stanna vid hajtänderna eller passera hela övergångstället.
Bilistens trafikförsäkring är ansvarig för alla kostnader oavsett vem som är vållande i dessa fall. TS olycksfallsförsökring är ju klart bra att blanda in då de kan vara snabbare på att ge ersättning rehab stöd mm. Bilisten kan be cyklisten om självrisken men finns nog inget som säger att cyklisten behö§ver bidra till denna.
För korsningen gäller iaf, 1. väjningsplikten gäller vägen, kanske gäller den även cykelpassagen, 2. det är stoppföbud på övergångsstället så bilisten måste stanna vid hajtänderna eller passera hela övergångstället.
Bilistens trafikförsäkring är ansvarig för alla kostnader oavsett vem som är vållande i dessa fall. TS olycksfallsförsökring är ju klart bra att blanda in då de kan vara snabbare på att ge ersättning rehab stöd mm. Bilisten kan be cyklisten om självrisken men finns nog inget som säger att cyklisten behö§ver bidra till denna.
Problemet är att cyklister som blandas med gående är mycket svåra att se. Plåtlådorna syns i alla fall. I fallet i Göteborg så bedömdes lastbilen att vara i korsningen före cyklisten, därav friades chauffören.kashieda skrev:
Jag vill tro att de som har ett körkort generellt har betydligt bättre kunskap om trafikregler än vad en genomsnittlig körkortslös cyklist har.J JBa skrev:
Skulle jag ha fel kan vi väl bara avskaffa hela körkortssystemet och spara en massa pengar?
Tomtom79 skrev:
Du kan ju titta i bifogad fil från Polisen där de förklarar vad som gäller.S Skopan skrev:Vi har redan rett ut att TS varken cyklat på gångbana eller övergångsställe. Det syns på bilden att det är en cykelpassage bortom övergångsstället.
Men eftersom du tycks säga att förbudet att cykla på gångbana även gäller övergångsställe, så vill jag ändå passa att säga att det är fel. Det är tillåtet (även för vuxna) att cykla på ett övergångsställe, även om det ofta är olämpligt.
i korthet :
Bara din inställning att det var bilistens fel eftersom hen inte bromsade för dig säger en del…S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 376 inlägg
Håller med till hundra procent på detta. Nu cyklar jag nästan aldrig längre men när jag gjorde det så skulle jag säga att jag var en offensiv cyklist som chansade och tog en hel del onödiga risker. Dessutom är jag övertygad om att många tvåhjuliga trafikanter åker runt med en naiv känsla av att alla andra trafikanter tar mer hänsyn etc. när dom stöter på just en tvåhjulare.J JBa skrev:Här kommer vedergällningen. 😆 Rejält OT.
Jag tror överlag att det inte handlar så mycket om okunskap om trafikregler när man sitter på en tvåhjulig farkost, oavsett om det är MC, cykel, moppe eller sparkcykel, utan snarare att man upplever sig så mycket smidigare. Man får direktrespons på det man gör, man är mindre och smidigare än bilar, lastbilar och bussar och tror då att man tar sig fram överallt och bortser från vissa uppenbara risker som att man är oskyddad, inte syns och inte har den fart och accelerationen man tror. Lite samma kan man se på hur en sportig bil körs kontra en trött familjefraktare. Det blir en annan körstil för man har andra förutsättningar.
Jag kan försäkra dig om att min känsla när jag åker hoj är den totalt motsatta. Jag är tämligen säker på att i princip alla MC-förare håller med mig!B Bästerortarn skrev:
Cyklister anser alltid dom har företräde, speciellt dessa som cyklar i >30km/h i mörker utan vare sig lampa eller reflexer. Om dom så blir invalida spelar ingen roll, för dom har alltid "rätt".
Varför i helvete har "sportcyklister" aldrig lampa/reflex?
Varför i helvete har "sportcyklister" aldrig lampa/reflex?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 391 inlägg
Jag delar inte din erfarenhet, oftast är sportcyklister noggranna med att synas, däremot tonåringar/studenter på en risig mormorscykel...T Thomas' skrev:
Läs igen.Nissens skrev:
TS skriver ju att bilisten bromsade på ett sätt som signalerade att hon tänkte släppa förbi cyklisten.
Ingenstans har TS hävdat nån rätt att köra före, utan verkar ändå ha varit uppmärksam och gjort en bedömning av situationen.
Sen blev det ju tyvärr en missbedömning eftersom bilisten uppenbarligen hade andra intentioner.
Troligvis en mänsklig miss och att bilisten inte ens har sett cykeln.
(Skulle det vara så att bilisten verkligen sett cykeln men ändå aktivt tagit beslutet att köra över denne så kan vi helt parkera diskussioner om trafikregler, för då är det istället dråpförsök det handlar om)
