N nordvest skrev:
Ok. Då använder jag OBS självklart.
@Mathias, bara för att klargöra. Din rekommendation är följande?:

45x45
145x45
Ångbroms
45x45 (+isolering + installationsskikt)
OSB (skruvlimmat)
GIPS
Ja, och att limma är överkurs (men inte fel förstås). När du skruvar skivor, följ gipstillverkarens anvisning och skruva gipsen i reglarna där så är möjligt, inte bara i osb

N nordvest skrev:
Jag kapade några väggreglar när vi satte in ett par extra fönster, så jag blir lite osäker.
Kapar man bärande reglar ska de växlas av mot intilliggande orörda reglar. En Osb, eller plywood för den delen, ger inte samma bärande förmåga. Så om detta är bakgrunden till frågan är det nog bra att gå till botten med det först.

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja, och att limma är överkurs (men inte fel förstås). När du skruvar skivor, följ gipstillverkarens anvisning och skruva gipsen i reglarna där så är möjligt, inte bara i osb
Cool Mathias!
Jag limmar när jag ändå är på gång 😎
Skruva gipset i reglarna, perfekt! Tack!

mexitegel mexitegel skrev:
Kapar man bärande reglar ska de växlas av mot intilliggande orörda reglar. En Osb, eller plywood för den delen, ger inte samma bärande förmåga. Så om detta är bakgrunden till frågan är det nog bra att gå till botten med det först.
Helt sant.
@mexitegel, vet du om de växlade väggreglarna blir lika starka/stabila som om den var innan?
Eller mister man en del stabilitet/styvhet vid varje borttagen väggrelgel?

MathiasS MathiasS skrev:
Nej, inte utan ett lager OSB. Det är OSBn som skapar diagonal styvhet, resten av konstruyktionen tar bara upp vertikal last.
Nja, med skivor på liggande 45-reglar innanför de stående blir väggen ungefär en tredjedel så stabil för horisontell last ( i väggens längdriktning) än om skiva skruvas på stående reglar. Beror förstås på en del annat också, såsom syllenss infästning etc, etc...

Det är lite olika laster man ska ha i åtanke för konstruktionen av en yttervägg. Dels har du trycklast uppifrån från eventuell övervåning, tak inkl. snölast etc som de stående väggreglarna tar upp. Att växla av en eller två kapade är normalt inga problem men vid dimensioneringen på avväxlingsbalken/reglar behöver alla laster tas i beaktning.

Därtill finns sidolaster/skjuvkrafter - dessa hanteras ofta genom en diagonal reglel eller stålband i varje hörn.

Så svaret på din fråga är att rätt utfört så blir det lika stabilt.

Nu har du ju redan kapat så beroende på hur mycket last de kapade reglarna tog upp kan du behöva stämpa och trycka upp eventuellt nedhäng innan du växlar av. Den operationen är dock lite bökigare med monterade fönster…

N NL12345 skrev:
Nja, med skivor på liggande 45-reglar innanför de stående blir väggen ungefär en tredjedel så stabil för horisontell last ( i väggens längdriktning) än om skiva skruvas på stående reglar. Beror förstås på en del annat också, såsom syllenss infästning etc, etc...
Finns det någon situation där OSB sätts direkt mot väggreglarna?
Gör folk så här? (se dessa två exempel nedan) :

1.
45x45 (skruvad horisontalt i kors på stående väggreglar, CC60)
145x45 (stående väggreglar / stomme)
OBS (direkt skruvad i väggreglarna)
45x45 (installationsskikt+isolering)(skruvad horisontalt i kors genom OBS på stående väggreglar, CC60)
OSB
Gipsskiva invändig

eller sätter man OSB direkt mot väggreglarna endast i denna situation:

2.
45x45 (skruvad horisontalt i kors på stående väggreglar, CC60)
145x45 (installationsskikt+isolering)(stående väggreglar / stomme)
OBS (direkt skruvad i väggreglarna)
Gipsskiva invändig

Därtill finns sidolaster/skjuvkrafter - dessa hanteras ofta genom en diagonal reglel eller stålband i varje hörn.
Nu när allt står öppet så är det självklart att stålband eller regel skall in. Det här är sista gången väggarna öppnas. (jag måste kolla in hur man gör. har aldrig gjort det förr)
Nu har du ju redan kapat så beroende på hur mycket last de kapade reglarna tog upp kan du behöva stämpa och trycka upp eventuellt nedhäng innan du växlar av. Den operationen är dock lite bökigare med monterade fönster…
Nedhäng. Du menar att takbjälken/taket buktar nedåt?

N nordvest skrev:
Finns det någon situation där OSB sätts direkt mot väggreglarna?
1: mellanvägg OSB+gips på de stående vöggreglarna
2: Om man inte har installationsskikt och önskar en styvare vägg än vad enkel gips ger sätter man OSB+gips på de stående vöggreglarna

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
F fribygg skrev:
1: mellanvägg OSB+gips på de stående vöggreglarna
Du menar bärande innerväggar? Ikke bärande borde inte göra någon skillnad eller?
F fribygg skrev:
2: Om man inte har installationsskikt och önskar en styvare vägg än vad enkel gips ger sätter man OSB+gips på de stående vöggreglarna
Men om man vill ha en styvare vägg + installationsskikt.
Kan man inte göra så här?

45x45
145x45
OBS (direkt skruvad + limmad i väggreglarna)
Ångbroms
45x45 (installation+ isolering)
OBS
Gipsskiva invändig

N nordvest skrev:
Du menar bärande innerväggar? Ikke bärande borde inte göra någon skillnad eller?
Mellanväggar oavsett om de är bärande eller ej blir stadigare av OSB+gips, ska man skruva kök eller TV apparat på väggen är det bättre med 15mm plywood+gips

N nordvest skrev:
45x45
145x45
OBS (direkt skruvad + limmad i väggreglarna)
Ångbroms
45x45 (installation+ isolering)
OBS
Gipsskiva invändig
Visst kan du göra så, men jag hade skippat OSBn på de stående väggreglarna

F fribygg skrev:
Visst kan du göra så, men jag hade skippat OSBn på de stående väggreglarna
Hur mycket styvhet mister jag genom att ha OBS+Gips ytterst, jämfört med direkt mot väggreglarna?

Om 45x45 (lagret efter väggregeln) inte stabiliserar någonting, så mister väl OSB skivans totala stabiliseringsförmåga när det ligger ett 45x45 lager emellan den och väggregeln (skruvar OSBn så skruven når genom 45x45 och 3 cm in i väggregeln t.ex.)

Mister man 50% eller?

N nordvest skrev:
Nu när allt står öppet så är det självklart att stålband eller regel skall in. Det här är sista gången väggarna öppnas. (jag måste kolla in hur man gör. har aldrig gjort det förr)
Huset har ju bevisligen klarat sig hittills, så nödvändigheten kan man resonera kring vid en renovering. Dina kapade reglar har inget med detta att göra.

N nordvest skrev:
Nedhäng. Du menar att takbjälken/taket buktar nedåt?
Precis. Kontrollmät, tex genom att sätta en laser och mät från horisontallinjen upp mot takbjälken. (Du kan inte mäta från golvet eftersom även det kan svikta/vara ojämnt)

Osb på horisontella 45x45 innan gips är främst för att få en mer solid vägg som är lättare att skruva upp saker i. Mig veterligen har den ingen stabiliserande funktion alls i det syfte du söker.

Redigerat:
Huset har ju bevisligen klarat sig hittills, så nödvändigheten kan man resonera kring vid en renovering. Dina kapade reglar har inget med detta att göra.
Jag kanske bara låter det vara. Huset har klarat sig i 15 år.
Eventuellt låter någon som kan gå igenom alla väggreglar + växlingar, innan jag stänger igen.

Är det Kontrollansvariga eller ingenjörer som kan räkna på sådant?
Precis. Kontrollmät, tex genom att sätta en laser och mät från horisontallinjen upp mot takbjälken. (Du kan inte mäta från golvet eftersom även det kan svikta/vara ojämnt)
Spännande!
Vid renovering av taket kan jag välja plåt istället för de betongpannor som ligger där idag, då blir det mindre belastning på stommen uppifrån.
Osb på horisontella 45x45 innan gips är främst för att få en mer solid vägg som är lättare att skruva upp saker i. Mig veterligen har den ingen stabiliserande funktion alls i det syfte du söker.
Precis.
Jag överväger metalband i hörnen för att göra det styvare. Det kanske räcker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.