Jag skissar på ett enkelt golvvärmesystem (ingjutna slingor i en isolerad platta på mark) till ett fritidshus.
Jag tänker köra en simpel elpanna bestående av en 3Kw elpatron och jag har en Backer K15 kopplingsbox liggande som har 0-40º termostat och enstegsreglering.
Någon som har erfarenhet av något liknande, frågan är hur pass konstant framledningstemp som denna lösning kommer att kunna ge på golvvärmeslingorna?
Jag tänker att om termostaten diffar några grader mellan av och påslag så kommer det inte spela någon direkt roll eftersom betongplattan ändå har så stor tröghet.
Som sagt, någon som har tankar och/eller erfarenheter på området som vill ge input?
Jag tänker köra en simpel elpanna bestående av en 3Kw elpatron och jag har en Backer K15 kopplingsbox liggande som har 0-40º termostat och enstegsreglering.
Någon som har erfarenhet av något liknande, frågan är hur pass konstant framledningstemp som denna lösning kommer att kunna ge på golvvärmeslingorna?
Jag tänker att om termostaten diffar några grader mellan av och påslag så kommer det inte spela någon direkt roll eftersom betongplattan ändå har så stor tröghet.
Som sagt, någon som har tankar och/eller erfarenheter på området som vill ge input?
En vanlig kapilärtermostat har en ganska brett spektrum för till/från, kan skilja 4 - 7 C , så använd en elektronisk modell, finns flera som man ställa diffen på. har du en EL-patron för 3 fas måste du ha en kontaktor och styra den, lika med en enstegstermostat, .Hur stort är det ska värmas, behöver du 3 kw för det.
Tack för svar.
Sedan jag skrev mitt första inlägg har jag lärt mig att Backer K15 har termostat med tvåstegsreglering. Med andra ord kommer effekten bli 3 kW, 1.5 kW och 0 Kw beroende på vad termostaten detekterar för temp på vattnet. Jag hoppas att det ska räcka för att få en hyfsat konstant framledningstemp. Sen är ju som sagt betongplattan rätt trög även om framledningen skulle svänga några grader.
Det handlar om ett välisolerad fritidshus på ca 90m2 i Västerbottens fjällvärld.
Sedan jag skrev mitt första inlägg har jag lärt mig att Backer K15 har termostat med tvåstegsreglering. Med andra ord kommer effekten bli 3 kW, 1.5 kW och 0 Kw beroende på vad termostaten detekterar för temp på vattnet. Jag hoppas att det ska räcka för att få en hyfsat konstant framledningstemp. Sen är ju som sagt betongplattan rätt trög även om framledningen skulle svänga några grader.
Det handlar om ett välisolerad fritidshus på ca 90m2 i Västerbottens fjällvärld.
Då ska det klicka 2 ggr vid vridning mellan noll och max, vad jag vet så är backers termostat enstegs, en snikmodell på termostat, där en fas går direkt till EL-patronen och övriga 2 via termostaten, däremot är överhetningsskyddet 3 poligt och bryter alla faser, se schemat
Vad jag läst mig till har K15 en tvåstegsreglering, termostaten bryter först en fas vilket ger halv effekt på elpatronen, fortsätter tempökningen efter det så bryter termostaten en fas till och då avstannar all effekt. Återanslutning sker i omvändordning, först på halv effekt och sedan på full.
Ovan schema ser ut att stämma, men termostaten bryter alltså inte båda faserna samtidigt.
Ovan schema ser ut att stämma, men termostaten bryter alltså inte båda faserna samtidigt.
Har inte varit med om att Backer har 2 steg på dessa patronboxar, när du lyfter på locket så sitter termostat och överhetn.skydd fastsatt på ståltråd som sitter i små hål. En revidering om det du har erhållit i info måste beaktas. Blir svårt att få dit en annan termostat, jag har aldrig försökt utan bara satt i en ny termostat
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Elpatron eller element till garaget?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Varmvattenberedare med remote styrning av elpatronen?
Värme allmänt -
Koppla om.elpatron till D koppling
El -
Finns det trådlös styrning till min IVT-bergvärmepump?
Värmepumpar -
ThermOmatic ERA 10PE+ med pumpstyrning och möjlighet till start av elpatron...?
Ved, Pellets, Flis