Hej har en elpatron där kontaktorn slår ifrån, har mätt elpatronen och får ut ca 26,5 ohm över samtliga element vilket inte verkar vara något fel där då elpatronen är 6kw och ska ge ut den ohm. Men vill ändå kopplanom den till Delta för att utesluta, Bifogar bild på hur de är kopplat och hur jag tänkt koppla om den. Det enda som jag behöver flytta av faserna är fen röda och sätta den på L2 detta skriver jag då jag ej ritat med där.

• Kopplingsschema på elpatron med flera färgade kablar anslutna till anslutningspunkter, varningsmärke syns bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema på elpatron med tre ledningsfaser L1, L2 och L3 markerade, och text om att flytta en röd fas till L2 för omkoppling.
    Skapa konto
Två av tre byglingar måste flyttas samt en av faserna. Det enda som händer när du kopplar om den från Y-koppling till D-koppling är att effekten på elpatronen blir 3 ggr högre.

Men hur ser kopplingsschemat för styrkretsen ut?
Vilken kontaktor slår ifrån?
När slår den ifrån?

Hur är det med bös/avlagringar runt värmeelementen & termostatgivaren inne i tanken?

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om elpatronen är Y eller D kopplad spelar väl ingen roll för kontaktorn, om den slår ifrån så är det styrkretsen du bör kolla upp. Hur är elpatronen märkt ?

Markeringarna du visar ser rätt ut om du vill D-koppla elpatronen. Men varför skall du göra det? Om den är gjord för att ge 6 kW lär den inte bli långlivad om du låter den avge 18 kW i stället. Och det kanske inte säkringarna heller blir.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kontaktorn slår ifrån? Är det överhettningsskyddet som löser ut kanske?
I så fall är nog en felaktig termostat inte helt uteslutet.
Och som sagt, koppla inte om till D för då lär du få andra bekymmer om man säger så.

I I. I skrev:
Hej har en elpatron där kontaktorn slår ifrån, har mätt elpatronen och får ut ca 26,5 ohm över samtliga element vilket inte verkar vara något fel där då elpatronen är 6kw och ska ge ut den ohm. Men vill ändå kopplanom den till Delta för att utesluta, Bifogar bild på hur de är kopplat och hur jag tänkt koppla om den. Det enda som jag behöver flytta av faserna är fen röda och sätta den på L2 detta skriver jag då jag ej ritat med där.
Att försöka med en D-koppling, så är du rökt och får köpa en ny patron. Den kommer att brinna upp, elementen är för 230 V. Vad är meningen med din tanke. Det enda som går att göra, är att dra fram en nolla och koppla på blecken, koppla bort 2 faser, blir då 2 kW. Sedan skifta om så bara ett element i taget är i drift.
Färgmarkeringen på anslutningarna visar vilket element som dom tillhör.

Demmpa Demmpa skrev:
Två av tre byglingar måste flyttas samt en av faserna. Det enda som händer när du kopplar om den från Y-koppling till D-koppling är att effekten på elpatronen blir 3 ggr högre.

Men hur ser kopplingsschemat för styrkretsen ut?
Vilken kontaktor slår ifrån?
När slår den ifrån?

Hur är det med bös/avlagringar runt värmeelementen & termostatgivaren inne i tanken?
Bifogar bild från leverantör, så det som är att flytta ner den röda fasen till där jag markerat på L 2 tidigare så ska det funka att koppla om till D men frågan är om det är värt det eller. Kontaktorn slår ifrån efter ca 10 min. Provat att koppla bort elpatronen och köra bara på luft vatten men då slår den ifrån efter ca 2 h och det ger samma felkod. F6 är felkoden och tittar man på f6 så säger det att de är något med flödet.

• Diagram som visar inkopplingsschema för en tre-fas värmeapparat vid 230V/50Hz/3Ph med olika positioner för metallplattor och kabelanslutningar.
    Skapa konto
I I. I skrev:
Bifogar bild från leverantör, så det som är att flytta ner den röda fasen till där jag markerat på L 2 tidigare så ska det funka att koppla om till D men frågan är om det är värt det eller.
Du har förstått rätt hur man D-kopplar den. Det är värt att göra i ett äldre norskt elnät där du har trefas 230V vilket framgår av beskrivningen. Om du å andra sidan skall använda den i Sverige där vi har uteslutande trefas 400V så är det en mycket dålig idé att koppla om den. Något kommer att gå sönder. Förhoppningsvis bara säkringen.

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
I I. I skrev:
Bifogar bild från leverantör, så det som är att flytta ner den röda fasen till där jag markerat på L 2 tidigare så ska det funka att koppla om till D men frågan är om det är värt det eller. Kontaktorn slår ifrån efter ca 10 min. Provat att koppla bort elpatronen och köra bara på luft vatten men då slår den ifrån efter ca 2 h och det ger samma felkod. F6 är felkoden och tittar man på f6 så säger det att de är något med flödet.
Den där elpatronen får bara matas med 230V över värmeelementen, alltså bara Y-kopplas i 230/400V-elnät som vi har i Sverige.

Okej en LVVP som ger felkod "F6", å det skulle alltså betyda flödesproblem.

Exakt vilken LVVP är det, tillverkare och modell?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den där elpatronen får bara matas med 230V över värmeelementen, alltså bara Y-kopplas i 230/400V-elnät som vi har i Sverige.

Okej en LVVP som ger felkod "F6", å det skulle alltså betyda flödesproblem.

Exakt vilken LVVP är det, tillverkare och modell?
Den är av märket Amitime. 9kw

I I. I skrev:
F6 är felkoden och tittar man på f6 så säger det att de är något med flödet.
Då är det ju givetvis bättre att koppla om elpatronen till D-koppling, så försvinner felet 🤔 (ironi)

Redigerat:
nisse123 nisse123 skrev:
Då är det ju givetvis bättre att koppla om elpatronen till D-koppling, så försvinner felet 🤔
Nej nej jag tänkte koppla om till D för att se om det kommer upp snabbare i värme då 230*3=690 nu är den kopplat på 400. Sen kan den dra mindre el på D om den får jobba på 230 i varje element eller tänker jag fel. Flödesfel vad kan det vara då? Kan det vara termostat? Jag undrar varför kontaktorn drar elpatromen även om jag ej kör på elpatron?

Jag förstår inte hur du tänker men de enskilda elementen i patronen får nu i Y-koppling 230V precis som de ska ha.
I D-koppling får dom 400V vilket är väldigt obra som sagts flera gånger tidigare i tråden, effekten ökar med en faktor på 3.

• Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
I I. I skrev:
Nej nej jag tänkte koppla om till D för att se om det kommer upp snabbare i värme då 230*3=690 nu är den kopplat på 400. Sen kan den dra mindre el på D om den får jobba på 230 i varje element eller tänker jag fel. Flödesfel vad kan det vara då? Kan det vara termostat? Jag undrar varför kontaktorn drar elpatromen även om jag ej kör på elpatron?
Du har säkert bara en kontaktor och den styrs från ett relä på ett kort. Det relät kan ha klistrat/svetsat ihop och då drar kontaktorn. Bara mäta mellan A1 och A2 på kontaktorn, när patron inte är aktiverad. Ingen spänning ska vara där då. Sen följa A1 ( brukar vara fas ) till kortet och försöka utröna vilket relä som drar kontaktorn. Går att koppla bort A1 eller A2 på kontaktorn. I sämsta fall, kan det vara att kontaktorns spole har svullnat och håller kvar ankaret i draget läge, eller svetsade kontakter i den. Kan synas på kontaktorn, antingen att det finns mitt på ett hål som en del. Inne, kontaktorn ligger till och ute är den ifrån.

EDIT Mittåt blir nog lite fel här, 🙄 kontaktorn bryter och då kan det som sägs vara givare som bråkar eller kortet

Bilder på både utedelen och innedelen skulle underlätta.

Vad säger värmepumpens olika mätvärden?

När började felet inträffa?
Hur gammal är värmepumpen?

Exakt vilken modellbeteckning är det på utedelen respektive innedelen?

Är det radiatorer eller golvvärme?
Finns det termostater/ställdon på radiatorerna/golvvärmeslingorna?
Prova att ta bort termostaterna/ställdonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.