Jag värmer huset med ved (vattenburet).
För tillfället har jag en fristående eldriven varmvattenberedare.
Jag söker nu en ny varmvattenberedare som jag under vinterhalvåret ska kunna värma med hjälp av det varma vattnet som vedpannan levererar.
Under sommarhalvåret värms vattnet endast med elpatronen.
Jag önskar även möjligheten att via tidsstyrning ha möjligheten att se till att det finns tillräckligt varmt vatten på morgonen kl 6, när det är dags för morgonduschen. D.v.s. typ klockan 04:00 ska elpatronen starta och med hjälp av en termostat se till att varmvattnet är tillräckligt varmt klockan 6 även om vedpannan inte har varit tänd.
Dessutom så önskar jag möjligheten att remote, via någon app, kunna starta/stoppa elpatronen även när jag ej befinner mig i huset.
Vilken produkt på marknaden uppfyller mina önskemål?

Det löser du med en kontaktor och valfri smart puck med internetaccess via WiFi. T ex en Shelly.

R Riedern skrev:
Jag värmer huset med ved (vattenburet).
För tillfället har jag en fristående eldriven varmvattenberedare.
Jag söker nu en ny varmvattenberedare som jag under vinterhalvåret ska kunna värma med hjälp av det varma vattnet som vedpannan levererar.
Under sommarhalvåret värms vattnet endast med elpatronen.
Jag önskar även möjligheten att via tidsstyrning ha möjligheten att se till att det finns tillräckligt varmt vatten på morgonen kl 6, när det är dags för morgonduschen. D.v.s. typ klockan 04:00 ska elpatronen starta och med hjälp av en termostat se till att varmvattnet är tillräckligt varmt klockan 6 även om vedpannan inte har varit tänd.
Dessutom så önskar jag möjligheten att remote, via någon app, kunna starta/stoppa elpatronen även när jag ej befinner mig i huset.
Vilken produkt på marknaden uppfyller mina önskemål?
Står VVB och vedpannan nära varandra skulle man kunna fundera på en värmeväxlare som kopplas till inkommande vatten till befintlig VVB och matas med vedpannan innan eventuell shunt till radiator kretsen.
Kommer det in varmt vatten i befintlig VVB så sköter om elpatronen om det saknas (termostaten) värme.

Fördelen är att värmeväxlare är relativt billig .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.