Hej!

Jag har en Östberg 400 C1 EC på taket för mekanisk frånluft. Just nu går den lite hårt för att uppnå rekommenderade luftflöden i tvättstuga och badrum. Jag vill därför kunna styra den med hemautomation och fuktsensorer. Har förstått att den går att styra med potentiometer och har därför köpt en Zigbee 0-10V dimmer.

Jag har dock lite svårt att förstå hur jag ska ersätta den inbyggda potentiometern.

Tänker att det borde vara att ta L och N från 3 och 4 om jag inte tänker fel? Men sen är jag förvirrad på vad output(+ och -) ska kopplas till. Ska 12 kopplas till + och vad kopplar jag i så fall till - ?

Zigbee 0-10V dimmer med inkopplingsschema, visar anslutning av AC110-220V till L och N samt koppling från 0-10V output till dimbar LED-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsschema för en Östberg 400 C1 EC fläkt, visar anslutningar för matnings- och styrkablar, inklusive potentiometer för 0-10 V styrning.
Skapa konto
Inuti en kopplingsbox på takfläkt Östberg 400 C1 EC visas kablage och potentiometer.
Skapa konto

Takfläkten:
https://fsp.ostberg.com/products/4431/tks-400-c1-ec/?region=&lang=en

Dimmer:
https://www.styrahem.se/p/841/styra...zRSd_Ux8X_CgDjBofKq4qurScwmkdtMBoC31AQAvD_BwE

Är det någon som vet? Tacksam för hjälp :)

Ta bort pot och koppla + till adj och - till gnd

(Halv)kapar tråden och undrar om det går att koppla in så att det går att styra fläkten även om man tillfälligt skulle koppla Zigbee-uppkopplingen? (Det händer här hemma nån gång ibland, och frun är måttligt imponerad när hon inte kan tända/släcka lampor t. ex..)

Dvs på nåt sätt även koppla en vriddimmer (typ https://www.amazon.se/dp/B0CHLSZ9NG/?coliid=I13BFEOP5I10AN&colid=359PHGMFAN0E8&psc=1 ?)..? Problemet blir kanske vilken som ska bestämma i slutändan.. Men jag är öppen för alla möjliga lösningar, så länge det löser "förbannad fru"-problemet ovan. 😎

Först och främst, Tack för svar! Det var som jag trodde, men skönt att få det bekräftat.

Vad gäller vriddimmer. Borde det inte finnas något vridbart reglage som bara skickar information över Zigbee/annat protokoll och sen får du översätta signalen i home assistant eller dylikt och styra output en i din dimmer kopplad till fläkten?

Tänker dock bara högt. Själv har jag tänkt att jag ska skaffa en zigbee-knapp som går att trycka på som ökar fläktstyrkan i 30min.

K
Q Quaqq skrev:
(Halv)kapar tråden och undrar om det går att koppla in så att det går att styra fläkten även om man tillfälligt skulle koppla Zigbee-uppkopplingen? (Det händer här hemma nån gång ibland, och frun är måttligt imponerad när hon inte kan tända/släcka lampor t. ex..)

Dvs på nåt sätt även koppla en vriddimmer (typ [länk] ?)..? Problemet blir kanske vilken som ska bestämma i slutändan.. Men jag är öppen för alla möjliga lösningar, så länge det löser "förbannad fru"-problemet ovan. 😎
Jag tror du behöver en brytare som växlar mellan respektive signal. Så att man kopplar över till det manuella vredet.

Det finns vissa Zigbee-prylar som kan kopplas direkt och då pratar med varandra när kontrollern är nere. Men vet inte exakt vilka features man ska leta efter i prylarna för att det ska fungera.

Jag övervakar och får en notis på mobilen när mitt Zigbee inte fungerar. Inom tio minuter så att jag kan laga det

• Gilla
Quaqq
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.