985 läst ·
10 svar
985 läst
10 svar
Cirkulationspump och varvstyrning, ”AI” eller manuellt?
Har en varv/frekvensstyrd cirkulationspump från Gullberg & Jansson, den har ett ”AI” läge där man ställer in antal m3 man vill cirkulera per timme samt ett läge där man ställer 30-120%.
Vilket läge kör ni som har liknande? Ska man ställa in den på 14m3/h för en 45m3 pool så den cirkulerar vattnet optimalt antal gånger? Eller ska man bara ställa den på ett visst antal procent?
Ställer jag min på 14m3/h visar vattentrycket på filtret någonstans mellan 0-0.5 bar, samt att hela cirkulationspumpen inte ser ut att vara full med vatten. Men de kanske inte gör något?
Vilket läge kör ni som har liknande? Ska man ställa in den på 14m3/h för en 45m3 pool så den cirkulerar vattnet optimalt antal gånger? Eller ska man bara ställa den på ett visst antal procent?
Ställer jag min på 14m3/h visar vattentrycket på filtret någonstans mellan 0-0.5 bar, samt att hela cirkulationspumpen inte ser ut att vara full med vatten. Men de kanske inte gör något?
Bara gasa fullt på pumpen, kanske 5 - 6 timmar, så ska nog ev luft i den åka ut. Se även till att det finns rätt nivå med vatten. Du har kanske en skimmer/lövfälla och nivån i den ska vara till hälften.F fekberg skrev:Har en varv/frekvensstyrd cirkulationspump från Gullberg & Jansson, den har ett ”AI” läge där man ställer in antal m3 man vill cirkulera per timme samt ett läge där man ställer 30-120%.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Jag har en separat frekvensomriktare så jag kör poolenpumpen på ca 1500 v/min. Vet inte vad det motsvarar i flöde utan jag har kört på känn. Min-varv är 1200 och max 2900v/min.
Trycket över sandfiltret blir ungefär som du skriver men filtreringen har jag inte märkt skulle bli sämre av att gå på lågvarv.
Varvar upp den emellanåt för att se vad trycket blir och om det är dags att backspola.
Backspolning och slamsugning förstås på högvarv.
På lågvarv märker man också ganska tydligt att det knappt blir något flöde ur systemet, då är det dags att backspola.
Vintertid har jag kört den på 1200 v/min för att hålla isfritt, men fegat och dragit upp den lite om det verkar bli långvarig kyla. Händer sällan i Skåne…
Stor skillnad i elförbrukning jämfört med att köra på fullvarv hela tiden!
Vattennivån blir lägre i cirkulationspumpen på lågvarv här också.
Trycket över sandfiltret blir ungefär som du skriver men filtreringen har jag inte märkt skulle bli sämre av att gå på lågvarv.
Varvar upp den emellanåt för att se vad trycket blir och om det är dags att backspola.
På lågvarv märker man också ganska tydligt att det knappt blir något flöde ur systemet, då är det dags att backspola.
Vintertid har jag kört den på 1200 v/min för att hålla isfritt, men fegat och dragit upp den lite om det verkar bli långvarig kyla. Händer sällan i Skåne…
Kör du på fast inställt varvtal som du anpassar efter dina förhållanden. Om du set på vad Fredrik skriver i #5 får du en bra uppfattning om hur du ska tänka. Flödet är direkt proportionellt, trycket kvadratiskt och effekten kubisk, därför det finns mycket att spara genom varvtalsstyrning utan att ge mycket avkall på i ditt fall önskat flöde. AI- moden som i verkligheten är en flödesreglering riskerar "skinna" dig om du inte är självförsörjande på elektrisk drivenergi, den maskerar i det längsta tex det självklara behovet av backspolning.F fekberg skrev:Har en varv/frekvensstyrd cirkulationspump från Gullberg & Jansson, den har ett ”AI” läge där man ställer in antal m3 man vill cirkulera per timme samt ett läge där man ställer 30-120%.
Tack! Låter som runt 50-55% då kanske. Har lite svårt för att veta hur jag ska räkna ut vad jag borde ha den på.F fredrik.johansson skrev:Jag har en separat frekvensomriktare så jag kör poolenpumpen på ca 1500 v/min. Vet inte vad det motsvarar i flöde utan jag har kört på känn. Min-varv är 1200 och max 2900v/min.
Helt klart stor skillnad i elförbrukning! Min ligger på 1300w när den kör max, och kanske runt 200-300w ifall jag ligger på 45-55%.
Menar du att du ser att trycket blir lägre på filtret och då dags att backspola?
Jag tänkte ha allt avstängt under vintern, det var i alla fall vad poolkonsulterna som installerade det rekommenderade.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Nej, du ser på flödet i utblåsen om det är dags att backspola. Oftast syns det krusningar i vattenytan kring utblåsen, mycket på hög fart, lite på låg fart och nästan inget när det är dags att backspola. Eller stoppa ner handen framför utblåsen och känn efter.
Titta inte på tryckmätaren när du inte kör pumpen på full fart, värdet är helt irrelevant då. Notera vilket värde du har när du precis backspolat (eller helst när du bytt sanden!), det är ditt nollläge. När trycket går upp till 1.0-1.1 med pumpen på max eller du får dåligt flöde i utblåsen (nästan inga krusningar i ytan) när du kör i lågfart är det dags att backspola. Du ska då komma ner i tryck till ditt nolläge, då vet du att sanden är ordentligt genomspolad.
Titta inte på tryckmätaren när du inte kör pumpen på full fart, värdet är helt irrelevant då. Notera vilket värde du har när du precis backspolat (eller helst när du bytt sanden!), det är ditt nollläge. När trycket går upp till 1.0-1.1 med pumpen på max eller du får dåligt flöde i utblåsen (nästan inga krusningar i ytan) när du kör i lågfart är det dags att backspola. Du ska då komma ner i tryck till ditt nolläge, då vet du att sanden är ordentligt genomspolad.
Jag har också en separat varvtalsreglering/frekvensomvandlare och upplever samma fenomen beskrivet ovan.
Jag kör min pump på 1700-2000 rpm och då är pumpen inte helt fylld med vatten.
Behovet av backspolning upptäcker jag främst genom att min saltklorinator varnar för lågt/inget flöde.
Detta system har funkat bra i de fyra-fem år vi haft poolen och upplever vattnet som bra hela tiden.
Vi har pooltak och saltklorinator med automatisk pH-reglering vilket gör att poollivet kräver ganska lite arbete.
Behovet av backspolning upptäcker jag främst genom att min saltklorinator varnar för lågt/inget flöde.
Detta system har funkat bra i de fyra-fem år vi haft poolen och upplever vattnet som bra hela tiden.
Vi har pooltak och saltklorinator med automatisk pH-reglering vilket gör att poollivet kräver ganska lite arbete.
Hur funkar de med separat styrning för varvtal? Har du samma pump som jag?Richard_F skrev:
Jag har också en separat varvtalsreglering/frekvensomvandlare och upplever samma fenomen beskrivet ovan.
Nej det har jag inte.F fekberg skrev:
Jag har en iSaver+ kopplad till en vanlig ”dum” 1-fas-pump på 1 hk.
Ingen AI eller liknande, får snällt ändra varvtalet/frekvensen själv. Brukar låta den köra på samma hela året förutom vid backspolning.
Jag har köpt en sådan Sonoff 4-ch som jag tänkt styra min iSaver+ med men har inte installerat den än.
Klicka här för att svara