Någon som har några tips för ett enklare larm system som kan styra motorlås samt elslutbleck. Larmet ska köpas in till ett mindre kontor där tyvärr Yaledoorman inte är lämpligt pga av mängden upplåsningar per dag.
Har varit i kontakt med ett gäng larmbolag och antingen blir det dyrt eller så måste man använda nycklar då ingen vill ta ansvar för en Yaledoorman installation
Har varit i kontakt med ett gäng larmbolag och antingen blir det dyrt eller så måste man använda nycklar då ingen vill ta ansvar för en Yaledoorman installation
Siemens/Vanderbilt/Acre SPC-larm med dörrcentral(er).
Kolla låånga tråden om SPC, är fortfarande aktiv,
https://www.byggahus.se/forum/threads/larminstallation-siemens-spc-larmskola.213504/
Kolla låånga tråden om SPC, är fortfarande aktiv,
https://www.byggahus.se/forum/threads/larminstallation-siemens-spc-larmskola.213504/
Tack! Har kollat på SPC larm tidigare men haft svårt att hitta någon installatör i Stockholm som kan ge support över tid. Fattar att det inte är rocket science att montera själv men jag vill inte vara 24/7/365 ansvarig för ett larm om något går felDemmpa skrev:
Jag har kikat lite på ASSA ARX.
Vi har det i min verksamhet, och jag tycker att det fungerar otroligt bra.
Och jag tycker inte att prisbilden är så vansinnigt hög för en liten installation.
De flesta låssmedar och larmfirmor kan nog också ge support tänker jag.
Kan vara värt att kika på i alla fall, här finns ett exempel:
https://lasgiganten.se/products/sd-larmpaket-arx-power-9008
Vi har det i min verksamhet, och jag tycker att det fungerar otroligt bra.
Och jag tycker inte att prisbilden är så vansinnigt hög för en liten installation.
De flesta låssmedar och larmfirmor kan nog också ge support tänker jag.
Kan vara värt att kika på i alla fall, här finns ett exempel:
https://lasgiganten.se/products/sd-larmpaket-arx-power-9008
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att det är motorlås du är ute efter?
Nu var det länge sedan jag var involverad i säkerhetsbranschen, men motorlås låter helt extremt.
elslutbleck och eltryckeslås brukar vara betydligt vanligare och framför allt billigare.
Nu har det säkert hänt mycket sedan jag jobbade med just detta, men när jag var aktiv så var det inte tillåtet att ha motorlås på bland annat utrymmningsdörrar, och med god anledningen. Jag hade inte viljat ha ett Assa 810s i dörren jag måste igenom vid en brand.
När det kommer till styrning så brukar motorlås ha en egen styrlåda (DAC) som du monterar på skyddad sida, det brukar gå bra att konfigurera den till enklare reläutgång på ett larm så att den följer relät (så denna kan du koppla till vilket larm som helst). Att hitta ett motorlås som snackar samma språk som passersytemet är ytterst sällsynt och bara något du hittar hos stora märken som RCO. Om du nu inte ska ha något oklassat som är trådlöst där allt snackar med allt, men då försvinner hela poängen med något med så hög säkerhetsklassning som ett riktigt motorlås.
Priserna har säkert ändrats men när jag höll på så började priset på dessa saker runt 35000 :- som absolut billigast med alla tänkbara rabbater och rea priser.
Jag hade rekommenderat ett ett elslutbleck för dagpassage och att du låser dörren med en vanlig klassisk nyckel.
Dessa motorlås kan dessutom krångla järnet och det finns så mycket som kan gå fel, vanligvis rasar växelådan om man inte sätter kortläsaren tillräckligt långt bort från dörren så att låset hinner göra sitt innan man tar i handtaget.
Vissa firmor aktiverar kryperingen mellan dac och lås och går dac sönder kan du slänga låset.
Jag hade inte rekommenderat motorlås till någon som inte har det som ett försäkringskrav.
Nu var det länge sedan jag var involverad i säkerhetsbranschen, men motorlås låter helt extremt.
elslutbleck och eltryckeslås brukar vara betydligt vanligare och framför allt billigare.
Nu har det säkert hänt mycket sedan jag jobbade med just detta, men när jag var aktiv så var det inte tillåtet att ha motorlås på bland annat utrymmningsdörrar, och med god anledningen. Jag hade inte viljat ha ett Assa 810s i dörren jag måste igenom vid en brand.
När det kommer till styrning så brukar motorlås ha en egen styrlåda (DAC) som du monterar på skyddad sida, det brukar gå bra att konfigurera den till enklare reläutgång på ett larm så att den följer relät (så denna kan du koppla till vilket larm som helst). Att hitta ett motorlås som snackar samma språk som passersytemet är ytterst sällsynt och bara något du hittar hos stora märken som RCO. Om du nu inte ska ha något oklassat som är trådlöst där allt snackar med allt, men då försvinner hela poängen med något med så hög säkerhetsklassning som ett riktigt motorlås.
Priserna har säkert ändrats men när jag höll på så började priset på dessa saker runt 35000 :- som absolut billigast med alla tänkbara rabbater och rea priser.
Jag hade rekommenderat ett ett elslutbleck för dagpassage och att du låser dörren med en vanlig klassisk nyckel.
Dessa motorlås kan dessutom krångla järnet och det finns så mycket som kan gå fel, vanligvis rasar växelådan om man inte sätter kortläsaren tillräckligt långt bort från dörren så att låset hinner göra sitt innan man tar i handtaget.
Vissa firmor aktiverar kryperingen mellan dac och lås och går dac sönder kan du slänga låset.
Jag hade inte rekommenderat motorlås till någon som inte har det som ett försäkringskrav.
Jag vet inte vad reglerna på motorlås och utrymning är. Men i de installationer jag har haft insikt i på företag så går larmet ihop med passagen. Och då används elslutblecket på dagen och när man via passagesystemet slår på larmet, så aktiveras motorlåset. Dvs. fastigheten ska vara tom.K KenNo skrev:Är du säker på att det är motorlås du är ute efter?
Vi skulle även bygga ut befintligt system på jobbet och den som lämnade offert berättade att de senaste motorlåsen från ASSA är i princip så snabba som ett elslutbleck.
Jag tänker att det borde finnas lösning med nödöppning. Så att inbrottslarmet går om man nödöppnar när det brinner.
Allt du säger harmoniserar väldigt bra med vad jag fick lära mig, motorlåsen användes vanligtvis endast vid stängning.K knightjocke skrev:Jag vet inte vad reglerna på motorlås och utrymning är. Men i de installationer jag har haft insikt i på företag så går larmet ihop med passagen. Och då används elslutblecket på dagen och när man via passagesystemet slår på larmet, så aktiveras motorlåset. Dvs. fastigheten ska vara tom.
Vi skulle även bygga ut befintligt system på jobbet och den som lämnade offert berättade att de senaste motorlåsen från ASSA är i princip så snabba som ett elslutbleck.
Jag tänker att det borde finnas lösning med nödöppning. Så att inbrottslarmet går om man nödöppnar när det brinner.
När jag säger att larm, passage och motorlås normalt inte snackar med varandra så får du missförstå mig rätt... man integrerar vanligtvis ihop dessa precis som du säger, men oftast med hjälp av ingångar och reläer, när ja höll på var det ytterst sällan som man kunde koppla samma rs485 buskabel som går i passagesystem/larm till dac och få dem att snacka med varandra, det krävs ett mycket nära samarbete mellan fabrikanterna. Men ett tag kunde man koppla chiron iris touch till galaxy flex visa buss systemet och man programmerade sändaren via manöverpanelen.
Dock jobbade jag på ett högsäkerhetsobjekt vid ett tillfälle där dom envisades med motorlås för passage, detta var katastrof.
Låsen var inte byggda för så frekvent användande och rasade på löpande band, det har säkert hänt mycket sedan dess. Men hur jag än vrider och vänder på det känner jag mig inte bekväm att vara på insidan av en dörr som är beroende av en växellåda för att dra tillbaka lås kolven.
I 49 fall av 50 funkade det bra, men låset kunde ibland hamna i ett sådant läge att nödvredet inte klickade i (det satt en magnet i detta för att det alltid skulle ligga rätt) men ibland klickade det helt enkelt inte i.
Låsen kommunicerade löpande med dac så om man vred om med nyckel så slöts en relä utgång i dac och också larmet... men det är just brandsäkerheten så satt spår hos mig, vi hade sånna hemska problem.
Detta berodde inte på kompetens heller då vi hade tekniker från tillverkaren ute som verifierade att det var problematiskt.
Vi har motorlås i våra anläggningar, med ett "panikhandtag", så det går alltid att öppna inifrån.
Fungerar utmärkt även i 40 minusgrader, men jag gissar att det är ganska kostnadsdrivande.
Man använder kort/tag + kod för att öppna utifrån, och det sitter ihop med larm/passagesystem.
Inifrån använder man en återfjädrande brytare för att öppna motorlåset, om det inte är panik, då finns det en mekanisk möjlighet.
Fungerar utmärkt även i 40 minusgrader, men jag gissar att det är ganska kostnadsdrivande.
Man använder kort/tag + kod för att öppna utifrån, och det sitter ihop med larm/passagesystem.
Inifrån använder man en återfjädrande brytare för att öppna motorlåset, om det inte är panik, då finns det en mekanisk möjlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Alla,
Det slutade med ett Acresecurity/SPCS larm där vi kör elbläck dagtid och motorlås när ingen är på plats.
Systemet fungerar bra men tyvär så känner jag att SPCS/Acresecurity mjukvara för att administrera systemet är helt under all kritik.
Det känns som en mjukvara som slutades utveckals typ 2005 och hade det inet varit för att den kunde sköta inpassering och motorlås( STEP 551 )så hade jag hellre valt något annat
Det slutade med ett Acresecurity/SPCS larm där vi kör elbläck dagtid och motorlås när ingen är på plats.
Systemet fungerar bra men tyvär så känner jag att SPCS/Acresecurity mjukvara för att administrera systemet är helt under all kritik.
Det känns som en mjukvara som slutades utveckals typ 2005 och hade det inet varit för att den kunde sköta inpassering och motorlås( STEP 551 )så hade jag hellre valt något annat
Klicka här för att svara