Men vansinnigt snabbt hanterat av styrelsen,när det inte gäller akuta saker, både att ta ett beslut, besöka och ev. försöka ändra ett beslut.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Men vansinnigt snabbt hanterat av styrelsen,när det inte gäller akuta saker, både att ta ett beslut, besöka och ev. försöka ändra ett beslut.
Ja påminner om VDn på mitt första jobb på 80 talet. Andra i ledningsgruppen berättade att han var väldigt beslutsam, ibland flera beslut i minuten, i samma fråga...

• Gilla
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Ja, problemet här är nog att det gick för fort, styrelsen sa/lovade saker de inte hade hunnit sätta sig in i. Styrelsen i en BRF är inte proffs, då kan det bli så.
I vår förening behandlas ärenden av den typen över 2 styrelsemöten, så man får räkna uppåt 3-4 månader, börja bygga om dagen efter man flyttat in finns inte här.
Vi hade en här som ville ha tillstånd innan tillträde, mäklaren hade lovat lite för mycket.
Styrelsen jobbar för föreningens medlemmar, en som inte tillträtt är inte medlem.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Om jag vore Er skulle jag, innan jag lägger mer energi på styrelse och deras (olika) beslut ändå utreda om detta ens är möjligt.

Min upplevelse är att Ovk är mycket mer strikt nuförtiden och jag har VÄLDIGT svårt att tro att en lösning där ni har frånluft från ett kök som delas med andra lägenheter skulle bli godkänd.

Spelar ingen roll om det sitter en kolfilterfläkt.
Personligen tycker jag det känns rimligt dessutom. En kolfilterfläkt tar inte bort allt matos och det krävs att den är igång och underhålls och dumt att ha en lösning som är beroende av detta för att annars riskera matos hos grannar.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Läste inte vilken kommun det berör men verkar inte behöva bygglov men däremot mest troligt ett startbesked från kommunen.

Från Stockholm stad.

https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/andra-inomhus/flytta-kok-eller-badrum/
Bostadsrätt och byggnader med särskilt bevarandevärde
I bostadsrätt kan du behöva tillstånd från föreningen. Stäm av med styrelsen innan du börjar flytta kök eller badrum.
I vissa byggnader eller byggnadsverk med särskilt bevarandevärde ur historisk, kulturhistorisk, miljömässig och konstnärlig synpunkt behöver du göra en anmälan och invänta startbesked innan du flyttar kök eller badrum

E Enzo2006 skrev:
Hej, och tack snälla för din input!
Styrelsen hade ett styrelsemöte, och de var under denna som 2 ledamöter kom ner och därefter fick vi nedan mail dagen efter:

Beslut avseende tillstånd för ändring i lägenhet XX, BF XX.

De nya ägarna av lägenhet XX, XX och XX, har inkommit med en ansökan om tillstånd att genomföra mer omfattande förändring i lägenheten än som någonsin tidigare varit aktuell eller utförts i bostadsföreningens historia och som innebär en väsentlig ändring av lägenhetens ursprungliga utformning för vilken fastigheten i sin helhet är konstruerad och byggd för. Planen innebär ändring av lägenhetens planlösning i ett snart 100-årigt hus och flyttning av köket till annat, därtill ej avsett, rum vilket ger upphov till frågor avseende bland annat ventilationen.

Styrelsen anser att dessa planerade ändringar är mycket genomgripande och inte självklart acceptabla, men har beslutat att ge tillåtelse med villkor att tydliga krav beaktas med avseende på att arbetet, särskilt det som berör vatten- och avloppsledningar, utförs av en därtill certifierad utförare och med förtydligande av ansvar för genomförande och konsekvens och inkommer med vederbörlig dokumentation vad gäller fasta installationer.

Ansvar åligger ensidigt på lägenhetsinnehavaren för eventuella vattenskador vid läckage från våtutrymme, kök, golvbrunn, avlopp eller installation samt för eventuell åtgärd om ändrad planlösning leder till skada eller olägenhet för föreningens medlemmar exempelvis genom matosinflöde i intilliggande lägenheter.

BF XX friskrives härmed ifrån allt ansvar för alla eventuella icke önskvärda konsekvenser av den ovan beskrivna, tidigare oprövade och omfattande ändringen av planlösningen i lägenhet XX.

2025-04-08
För styrelsen

Vi kände att vi vill inte ha ett dokument där föreningen överlägger ansvaret på ventilationen på oss. Vad det gäller vatten och avlopp känner vi oss trygga då de är i vår bostad. Men ventilationen som redan är kass enligt vad som förekommit ville vi inte ha vår signerade namn på att vi ska bära ansvar för, just för att vi inte orkar en framtida dispyt. Därav sa vi att vi ej kan signera, men frågade vem som sköter ventilationen och utför OVK. Föreningen gav oss denna information och vi kontaktade dem för att de ska komma ut i veckan. Men innan de nu hunnit göra det, och innan föreningen varit i kontakt med oss något mer efter vår senaste dialog där vi kom överens om att vi på egen bekostnad tar in denna firma skickas detta:

Beslut avseende begäran om tillstånd för ändringar i lägenhet XX,
BF XX

BF XX kan inte godkänna ändringar som ägarna ansökt om tillstånd att
genomföra i lägenhet 202 som skulle innebära väsentlig ändring av planlösningen,
icke överensstämmande med övriga lägenheter i huset och där tänkt flytt av köket
till annan del av lägenheten skulle innebära att köksångor passerar i
ventilationskanal med anslutning i andra rumstyper i angränsande lägenheter.
Tillstånd beviljas för ansökan om ändring i duschutrymme med flytt av golvbrunn
förutsatt att arbetet utförs av certifierad firma.

För Styrelsen, BF XX
2025-04-14

Det framkommer inte i de beslutet de skickat, men i mailet skriver de även: "Efter ytterligare omfattande diskussion och synpunkter även rörande byggnadens kulturella, arkitektoniska värde som kräver varsamhet även avseende inre planlösning beslutas enligt bifogat beslutsdokument."
Något som aldrig nämnts tidigare, samt som inte var ett problem när de för 2 dagar sedan ville att vi skulle signera de första beslutet.
I min styrelse skulle jag påstå att ett protokollfört beslut gäller! Eventuella förbehåll skulle utretts innan beslutet.
Men när det gäller ventilationen borde ju en lösning vara att ansluta ventilationen i det nya köket till det existerande utsuget med en trumma. Då har ingen förändring av existerande förhållanden skett. Möjligen kan det också behöva göras förändringar av inkommande luft för att rikta flöden från andra rum mot köket.
OVK i sig handlar väl egentligen mera om vilka flöden som finns så tillräcklig ventilation uppnås men firman som utfört den torde väl vara en ventilationsfirma, varför de borde kunna förslå en lösning på ett rikta flöden rätt utan att påverka det övriga ventilationssystemet. Sen kan även stadgarna komma in i bilden. Ofta finns formuleringar ungefär som: "föreningen ansvarar för ledningar som försörjer fler än en lägenhet" vilket skulle kunna innebära att ni måste ta på er ett visst ansvar för underhåll av just ett separat rör mellan kök och existerande anslutning men isåfall bara just det.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Alltså OM styrelsen har fattat ett beslut så skall ju det gälla. Vill man ändra ett fattat beslut, vilket man ibland kan tvingas till. Så är det inte fråga om att ändra beslutet. Det är i så fall ett nytt beslut, som i det här fallet innebär inskräkningar i en medlems rättigheter, sådant kostar pengar. Rättigheter som uppstod med det första beslutet.

Men man kan lite krystat eventuellt hävda att eftersom medlemmen inte accepterade villkoren i det första beslutet, så gäller det inte. Om det är rätt eller fel att resonera så vet jag inte.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
TS, hur har det gått?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.