Hej,
Det pågår en bad renovering hos oss. Hantverkarna har satt in trästolpar för att förstärka golvet. Vad känns lite konstigt enligt mig är att de sitter direkt i betong även om det finns något form av skum runtomkring. Min fråga är, gör man såhär? Det är en krypgrund det handlar om.
Tack på förhand.
Mvh
Fabian
Det pågår en bad renovering hos oss. Hantverkarna har satt in trästolpar för att förstärka golvet. Vad känns lite konstigt enligt mig är att de sitter direkt i betong även om det finns något form av skum runtomkring. Min fråga är, gör man såhär? Det är en krypgrund det handlar om.
Tack på förhand.
Mvh
Fabian
Redigerat:
Svar nej. Så gör man inte. Ändträt på stolpen suger fukt av bara fasiken. Man kan gjuta in tryckimpregnerat virke men det är begränsad livslängd även där.
Normalt ställer man stolpen ovanpå en gjutning med syllpapp/tjärpapp emellan. Ser ingen anledning till varför de inte gjort så här, det går ju inte att enkelt byta stolpen när/om den blir dålig heller.
Normalt ställer man stolpen ovanpå en gjutning med syllpapp/tjärpapp emellan. Ser ingen anledning till varför de inte gjort så här, det går ju inte att enkelt byta stolpen när/om den blir dålig heller.
Det är tyvärr rätt fuktigt i krypgrunden. Trä brukar klara sig, men direkt på golvet tror jag att det finns risk at det suger upp fuktigheten från det kalla golvet. Jag kommer fråga hur dem har tänkt t.o.m varför de använder skum istället för något annat
Klicka här för att svara