Hej,

Det pågår en bad renovering hos oss. Hantverkarna har satt in trästolpar för att förstärka golvet. Vad känns lite konstigt enligt mig är att de sitter direkt i betong även om det finns något form av skum runtomkring. Min fråga är, gör man såhär? Det är en krypgrund det handlar om.

Tack på förhand.
Mvh
Fabian

• 0011cae4-f4fd-4fbb-96ee-6b618aa26eb8.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja ingjutna reglar hade iaf jag velat undvika. Det borde väl ha gått att gjuta efter en liten form först och sedan lägga syllpapp under regeln- alternativt gjuta in en stolpsko. Vad säger hantverkarna?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Svar nej. Så gör man inte. Ändträt på stolpen suger fukt av bara fasiken. Man kan gjuta in tryckimpregnerat virke men det är begränsad livslängd även där.

Normalt ställer man stolpen ovanpå en gjutning med syllpapp/tjärpapp emellan. Ser ingen anledning till varför de inte gjort så här, det går ju inte att enkelt byta stolpen när/om den blir dålig heller.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ser ut att finnas en del annat trä i krypgrunden redan så de kanske bedömde att det är så pass torrt att det fungerar här?

• Gilla
Fabian W
  • Laddar…
Det är tyvärr rätt fuktigt i krypgrunden. Trä brukar klara sig, men direkt på golvet tror jag att det finns risk at det suger upp fuktigheten från det kalla golvet. Jag kommer fråga hur dem har tänkt t.o.m varför de använder skum istället för något annat

Nej så gör man inte!
Dessutom verkar inte reglarna stå under golvåsarna, dom är inte säkrade i sidled heller.
Jag skulle säga att det är ena riktiga amatörer du har att göra med

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Ja, det där ser faktiskt rätt amatörmässigt ut. Inte ens jag hade nog lämnat det sådär!

Matti_75 Matti_75 skrev:
Nej så gör man inte!
Dessutom verkar inte reglarna stå under golvåsarna, dom är inte säkrade i sidled heller.
Jag skulle säga att det är ena riktiga amatörer du har att göra med
Menar du att avsaknaden av knäckavstyvnung är kritisk i detta fall? Där reglarna är typ en meter långa?

R RiKr skrev:
Menar du att avsaknaden av knäckavstyvnung är kritisk i detta fall? Där reglarna är typ en meter långa?
Ja det tycker jag allt, framförallt efter som dom inte sitter fast i botten. Men du verkar ju tycka det ser bra ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.