174 897 läst ·
1 050 svar
175k läst
1,1k svar
Styrelsen använder maffiametoder för att vräka mig
Ja det stämmer det enda kontakt jag haft med styrelsen är gällande min renovering och när jag behövt förklara mig för alla hot jag får längst vägen. Men även det har jag nu slutat med.A A-Man_08 skrev:
Sen vore det trevligt om jag kunde som delägare i föreningen komma med lite önskemål kring förbättringar i huset som andra grannar får göra, men även det har jag avstått från. Jag skulle gärna vilja prata om kameraövervakning som ordföranden hängt upp i soprummet, där han kontrollerar syndare som slänger fel och bötfäller oss. Jag förstor här på forunet sådan övervakning är ogrundad och olaglig man får inte ens bötfälla någon - men även det har jag avstått från säga för jag vågar inte. Tycker fokuset läggs på fel saker från styrelsen håll. Istället för göra vårt liv ett helvete kan man inte se över ekonomin och förbättringar av huset.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Det är nog klokt att inte börja rota i det också i nuvarande situation.Kycklingen skrev:
Kameraverksamheten i soprummet må vara olaglig, men OM den gör nytta så kan det vara en ansenlig förbättring av föreningens ekonomi. Felslängda saker i soprum kan bli väldigt dyrt för föreningen, ett stort problem. Kan lätt bli flera 100 000 om året i tillkommande sortering och straffavgifter från sophämtningsbolaget.
Visst, men jag har för mig att han sade att han inte pratat med dem på typ 3 månader, men jag tror att det varit en hel del kontakter efter det. Jag säger inte att något är rätt eller fel, men att säga att TS inte pratat med styrelsen på flera månader är vilseledande..A A-Man_08 skrev:
Men det var väl så att du kråvt att få insyn i styrelsens ekonomi och dessutom att vara med på styrelsemöten? Båda dessa saker du krävt bryter mot föreningens stadgar. Inte konstigt att de tröttnar.Kycklingen skrev:
Ja det stämmer det enda kontakt jag haft med styrelsen är gällande min renovering och när jag behövt förklara mig för alla hot jag får längst vägen. Men även det har jag nu slutat med.
Sen vore det trevligt om jag kunde som delägare i föreningen komma med lite önskemål kring förbättringar i huset som andra grannar får göra, men även det har jag avstått från. Jag skulle gärna vilja prata om kameraövervakning som ordföranden hängt upp i soprummet, där han kontrollerar syndare som slänger fel och bötfäller oss. Jag förstor här på forunet sådan övervakning är ogrundad och olaglig man får inte ens bötfälla någon - men även det har jag avstått från säga för jag vågar inte. Tycker fokuset läggs på fel saker från styrelsen håll. Istället för göra vårt liv ett helvete kan man inte se över ekonomin och förbättringar av huset.
Så jag tror det finns en del saker som inte kommit fram i ljuset.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Jag tycker du gör rätt som låter den saken vara, men jag är lite frågande till formuleringen att ordförande hängt upp. Är det ordförande som fysiskt monterat eller är det ordförande som på eget begåv beslutat detta eller är det så att du inte vet?Kycklingen skrev:
När jag var ordförande i vår BRF så gjorde jag en massa saker, byggde och monterade, men det var givetvis efter styrelsebeslut. Eftersom styrelseprotokoll inte delges övriga medlemmar så visste de såklart inte detta, men hade de frågat så hade jag såklart sagt det.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 133 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 133 inlägg
ÄTA-arbeten en förkortning för Ändringsarbeten, Tilläggsarbeten och Avgående arbeten och avser arbeten som utförs i samband med de ursprungligen kontrakterade arbetena. ÄTA är den viktigaste av byggbranschens regleringar för att hantera oförutsedda ändringar som ofta uppstår under byggprojekt.Claes Sörmland skrev:
Det kan vara så enkelt att styrelsen inte förstår någonting gällande ventilationssystem och OVK. Att det hela bara är en abstrakt sak med risker för framtida kostnader från ledamöternas perspektiv, men man har inte tänkt på det mer än så.
Den text som har delats från dem antyder att så är fallet, de kallar ventilationssystem för OVK o s v. Om man inte ens förstår skillnaden mellan en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) och ett system med ventilationsrör i den fysiska världen så är det nog ännu svårare att förstå händelsekedjor på en tidslinje, d v s vad som har utförts i vilken ordning. Jag tror inte de är obegåvade, ett troligare scenario är att ingen av dem har tänkt på saken och kommer till styrelsemötena och spontanreagerar utifrån ryggmärgsreflexer. Detta är nog inte ovanligt.
Inte blir det bättre av att det finns en felaktig idé spridd i BRF-kretsar att OVKn ska göras om på olika delar av systemet mellan kontrolltillfällena, de som inträffar vart tredje till sjätte år beroende på typ av ventilationssystem. Jag antar att detta missförstånd göds av branschen som då får en massa extratimmar att fakturera. Har man väl sålt in en OVK hos en BRF så kan man räkna med att sälja på dem en massa extra OVKer gång på gång om man skriver anmärkningar i det första protokollet. Lite som ÄTA i andra branscher, det är där man kan tjäna pengarna. Inte ett sunt system. Och det saknar ju lagstöd.
Hur vanligt förekommande är då detta, finns det ett enda fall att hänvisa till?H Hans G2 skrev:Nja, bostadsrätten kan förverkas med omedelbar verkan vid särskilt allvarliga störningar. Då behövs ingen rättelseanmaning eller underrättelse innan uppsägningen.
För att sen vräkas om man inte flyttar frivilligt krävs särskild handräckning från Kronofogdemyndigheten.
Nu är det dock inte tal om särskilt allvarliga störningar i det här fallet. Och det här med omedelbart är ett spännande begrepp då det ändå brukar ta några månader![]()
Det handlar väl typ om man eldar upp sin lägenhet och liknade. Inte att man är otrevlig mot grannarna.
Min erfarenheten av ÄTA har nog varit långt ifrån detta. Har inga problem betala en ärlig hantverkare för den extra tid eller oförutsedda ändringar, men av allt man fått höra verkar den användas lika mycket som en "it-tekniker" debiterar 3 timmar för påbörjad felsökning.hsd skrev:
Jo det där har du rätt i borde inte gjort det fan. Nu hände det där på höstmötet, hövdingen blev så nervösNissens skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Höstmöte = extrastämma?Kycklingen skrev:
Jag har ingen aning om vilka stadgar ni har, men normalt får endast frågor som står i kallelsen avhandlas. Gäller det även i er förening och det inte stod i kallelsen så var det fel tillfälle. Revisorer tillsätts normalt på ordinarie stämman. Är ni som medlemmar oroliga att saker inte går rätt till så är det lämpligt att framföra dessa farhågor till den valda revisorn nte slänga fram en annan.
När jag var "hövding" i vår BRF kunde jag också ledsna på att behöva läsa stadgarna högt för folk som inte ens försökt.
Ja det var extrastämma. Jo kan hålla med om ligger en hel del okunskap både hos mig och medlemmar. Okej alltså kan man kontakta revisorn direkt och ställa frågor? Då tänker jag inte själv göra det men om vi är flera medlemmar.Fairlane skrev:
Höstmöte = extrastämma?
Jag har ingen aning om vilka stadgar ni har, men normalt får endast frågor som står i kallelsen avhandlas. Gäller det även i er förening och det inte stod i kallelsen så var det fel tillfälle. Revisorer tillsätts normalt på ordinarie stämman. Är ni som medlemmar oroliga att saker inte går rätt till så är det lämpligt att framföra dessa farhågor till den valda revisorn nte slänga fram en annan.
När jag var "hövding" i vår BRF kunde jag också ledsna på att behöva läsa stadgarna högt för folk som inte ens försökt.
Jag hade gärna haft dig som hövding du har ett hjärta.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
När det gäller förverkande. Jag har ett tråkigt case i släkten. En nära släkting med mentala problem fick sin bostadsrätt förverkad. Situationen var komplicerad, Jag var tvungen att hålla en låg profil mot henne, eftersom hon var hotfull (mordhotade mina barn), och hon gick ofta från hot till handling (dock blev det aldrig något mord). Men jag och ett syskon hade en "hemlig" deal med hennes bostadsrättsförening om att täcka hennes skulder under de perioder hon inte betalade sin avgift.
Men så blev det en vattenläcka, på en stammledning i hennes lägenhet. Vattenskada i lägenheten under. Hon vägrade släppa in föreningen för att åtgärda skadan. Efter rätt lång tid lyckades föreningen få särskild handräckning, och kunde åtgärda läckan. Men samtidigt begärde de bostadsrätten förverkad. Lägenheten under var obeboelig i mer än ett år medan detta pågick. Och det målet pågick i ytterligare något år. Men så missade släktingen att svara och uteblev från rättegången (hon var intagen efter sitt typ. 10e självmordsförsök). Och förverkandet gick igenom. Hon är numera avliden av helt naturliga orsaker, hjärtinfarkt. Såvitt jag förstår skulle föreningen inte ha lyckats med förverkandet, om hon hade svarat i målet.
Men så blev det en vattenläcka, på en stammledning i hennes lägenhet. Vattenskada i lägenheten under. Hon vägrade släppa in föreningen för att åtgärda skadan. Efter rätt lång tid lyckades föreningen få särskild handräckning, och kunde åtgärda läckan. Men samtidigt begärde de bostadsrätten förverkad. Lägenheten under var obeboelig i mer än ett år medan detta pågick. Och det målet pågick i ytterligare något år. Men så missade släktingen att svara och uteblev från rättegången (hon var intagen efter sitt typ. 10e självmordsförsök). Och förverkandet gick igenom. Hon är numera avliden av helt naturliga orsaker, hjärtinfarkt. Såvitt jag förstår skulle föreningen inte ha lyckats med förverkandet, om hon hade svarat i målet.