Gissar att det finns mycket mer till den här storyn. Sitt lungt i båten/bostaden, har du rent mjöl så behöver du inte oroa dig. Låt dem spela ut sina kort och sedan när allt är på bordet får man ta det vidare därifrån.

• Gilla
Jonasdzm och 3 till
  • Laddar…
Nissens
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Ja för 6 miljoner
En bostadsrätt äger man inte… man äger bara rätten att bo där…

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Men med det sagt har svårt tro svensk domstol vräker någon för man kallar en person surgubbe, även grövre skällsord kan knappast ses som trakasserier om ens bevisas ha skett. Det kommer bli ord mot ord.
Varför går du runt och kallar folk för fula saker?
Vad har du gjort mer?

Jag tror inte du berättat allt i den här historien, framför allt inte vad du ställt till med.

Valberedningen kan lätt byta ut ordföranden om de vill. Uppenbarligen har valberedningen och övriga medlemmar förtroende för den nuvarande ordföranden, annars hade han inte varit kvar…

Du säger att du renoverat lägenheten, kanske har du gjort något i renoveringen som inte är ok? Föreningen äger ju huset och en hel del grejor i lägenheten så man får inte göra vad dom helst vid renoveringar.

• Gilla
Quartto och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Valberedningen kan lätt byta ut ordföranden
Nej, det är – i din tradition att märka ord – föreningsstämman, inte valberedningen, som har den makten.

• Gilla
ARJU och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är – i din tradition att märka ord – föreningsstämman, inte valberedningen, som har den makten.
Kul med personligt påhopp. Hoppas att du har en bra dag!

Japp, självklart är det föreningsstämman som beslutar, i praktiken går stämman nästan - men inte alltid - på valberedningens förslag.

Nissens
Jag sitter i valbredningen... Vi har inget förtroende för ordförande och ska byta ut honom till nästa stämma. Har inte gjort något mer.
Så du sitter i valberedningen och går runt och kallar föreningens ordförande för fula saker.
Är det du eller hela valberedningen som vill byta ut ordföranden?

Att du har en personlig konflikt med ordföranden behöver inte betyda att han är dålig som ordförande.

Hur var det med renoveringen då, hur gick ovk:n?

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nissens
låter som du bodde i en normal brf så ska saker hanteras om man har en professionell styrelse.
Det finns inga professionella styrelser i bostadsrättsföreningar. De har förtroendeuppdrag…

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kul med personligt påhopp. Hoppas att du har en bra dag!

Japp, självklart är det föreningsstämman som beslutar, i praktiken går stämman nästan - men inte alltid - på valberedningens förslag.
korrekt fakta är inget personangrepp, kom igen nu @Nissens

• Gilla
  • Haha
ARJU och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Det finns inga professionella styrelser i bostadsrättsföreningar. De har förtroendeuppdrag…
Men kravet är trots detta att styrelsen förvaltar uppdraget på ett "professionellt sätt". Bostadsrättslagen ställer mängder av krav här. Lösningen är ofta att man som styrelse tar hjälp av professionen, t ex ett förvaltningsföretag vars tjänster man köper in.

Rent moraliskt faller domen hårt över den som har använt sin plattform som förtroendevald och agerat i strid mot bostadsrättslagen och i sina försök att skada en medlem i föreningen. Eller den som i samma ställning inte skaffat sig tillräcklig kunskap för att kunna följa bostadsrättslagen och därmed skadat enskild medlem.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Vi är 3 i valbredningen, jag och en till vill byta styrelsen till varje pris för det finns mycket underliga saker hanterade rörande ekonomi och projekt som investerat där ingen ges tillsyn inom. Den tredje är 80 år och hon är kär i ordföranden (tidigare varit ihop) hon vill ha kvar honom men hon gör i princip ingenting.

Ja jag kalla han för surgubbe vid ett tillfälle för jag var så frustrerad, men jag har för övrigt varit snäll och inte sagt något. Han har kallat mig mer värre saker och motarbetar mig.

Renoveringen gick bra jag fick godkänt på besiktningen men ordföranden ville även besikta själv vilket han fick göra. Hans egna besiktning blev inte godkänd han anser jag ska ta dit ventilationstekniner och utföra en ovk, varav jag sa det ingår inte i mitt ansvar. Så han avsluta med om jag säljer kommer han motarbeta mig.

Den senaste gången jag kommunicera med ordförande var 4 november? Den 2 december gick vi ut med i brev i allas lådor där vi uppmanar folk söka till styrelsen och där vi vill gärna ha även mångfald som kvinnliga deltagare men också folk med diverse kompetens som inom bygg, it, etc. Det är väl kanske det brevet han inte gillade men det ingår i mitt uppdrag jag ska inte hotas bli vräkt för det? Jag väntar fortfarande på hans företsgsjurist ska säga vad jag har gjort vilket klagomål har kommit på mig.
Ok, men vad jag vet är det bara styrelsen och revisorerna som har rätt till insyn i ekonomin under verksamhetsåret. Andra medlemmar eller valberedningen har inte rätt till det.
Så i det fallet har ordföranden rätt.

Intressant att du och din partner är 2 av 3 medlemmar i valberedningen, och den 3:e säger du ”gör ingenting.”
Så du och din partner utgör då i praktiken valberedningen. DET verkar synnerligen osunt.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men kravet är trots detta att styrelsen förvaltar uppdraget på ett "professionellt sätt". Bostadsrättslagen ställer mängder av krav här. Lösningen är ofta att man som styrelse tar hjälp av professionen, t ex ett förvaltningsföretag vars tjänster man köper in.

Rent moraliskt faller domen hårt över den som har använt sin plattform som förtroendevald och agerat i strid mot bostadsrättslagen och i sina försök att skada en medlem i föreningen. Eller den som i samma ställning inte skaffat sig tillräcklig kunskap för att kunna följa bostadsrättslagen och därmed skadat enskild medlem.
Absolut, men jag är inte säker på att ordföranden gjort så många fel, det saknas info. Att TS tror sig ha rätt att ha insyn i ekonomin under pågående verksamhetsår är en varningssignal. TS har ingen som helst rätt till insyn där om han inte är styrelsemedlem eller revisor.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fairlane
Jag sitter i valbredningen...
Min partner sitter i valberedningen
Det är lite svårt att hänga med i alla turer och då blir ju råden därefter.

Som sagt, det har ju varit mycket mer än att du lt ordföranden för surgubbe. Ni har haft en diskussion över lång tid som jag förstår det. Det kan vara en massa saker där också, exempelvis för mycket kommunikation etc. Utöver det en beskrivning av styrelsens medlemmar, liksom anklagelser om förskingring. Förmodligen inte heller alltför svårt för styrelsen och andra medlemmar att känna igen dig och sig själva i trådarna.

Jag säger inte att ordförande har rätt, men det finns väldigt mycket mer bakom detta än en skötsam boende som en gång kallat ordförande för surgubbe.

När inte informationen går ihop, som ovan, blir alla råd ännu vanligare.

• Gilla
ARJU och 6 till
  • Laddar…
Nissens
AndersPS AndersPS skrev:
korrekt fakta är inget personangrepp, kom igen nu @Nissens
Nu får du ta det lugnt med julglöggen…

• Haha
SnällKyckling
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det värsta som kan hända är att en kommuns byggnadsnämnd hör av sig till föreningen och frågar om problemet har åtgärdats. Då svarar styrelsen att det har det och sen är frågan utagerad och tillsynen läggs ned.
Lite sen respons, men detta stämmer inte.
Vår förening gjorde en gång misstaget att begära dispens beträffande åtgärdsfristen och möttes, tyvärr, med vändande post av ett formellt föreläggande. Exakt vad som händer i praktiken hänger på hur kommunen sköter sitt tillsynsansvar, men uppenbarligen blir det i värsta fall ett föreläggande att åtgärda och ombesiktiga.

• Ledsen
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.