174 902 läst ·
1 050 svar
175k läst
1,1k svar
Styrelsen använder maffiametoder för att vräka mig
Gissar att det finns mycket mer till den här storyn. Sitt lungt i båten/bostaden, har du rent mjöl så behöver du inte oroa dig. Låt dem spela ut sina kort och sedan när allt är på bordet får man ta det vidare därifrån.
Varför går du runt och kallar folk för fula saker?Kycklingen skrev:
Vad har du gjort mer?
Jag tror inte du berättat allt i den här historien, framför allt inte vad du ställt till med.
Valberedningen kan lätt byta ut ordföranden om de vill. Uppenbarligen har valberedningen och övriga medlemmar förtroende för den nuvarande ordföranden, annars hade han inte varit kvar…
Du säger att du renoverat lägenheten, kanske har du gjort något i renoveringen som inte är ok? Föreningen äger ju huset och en hel del grejor i lägenheten så man får inte göra vad dom helst vid renoveringar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Det är en konflikt mellan TS och ordföranden i en BRF det handlar om. Läs TS tråd här:Nissens skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hotas-enorma-skadestand-av-styrelsen.472407/
Kul med personligt påhopp. Hoppas att du har en bra dag!Nötegårdsgubben skrev:
Japp, självklart är det föreningsstämman som beslutar, i praktiken går stämman nästan - men inte alltid - på valberedningens förslag.
Så du sitter i valberedningen och går runt och kallar föreningens ordförande för fula saker.Kycklingen skrev:
Är det du eller hela valberedningen som vill byta ut ordföranden?
Att du har en personlig konflikt med ordföranden behöver inte betyda att han är dålig som ordförande.
Hur var det med renoveringen då, hur gick ovk:n?
Redigerat:
Men kravet är trots detta att styrelsen förvaltar uppdraget på ett "professionellt sätt". Bostadsrättslagen ställer mängder av krav här. Lösningen är ofta att man som styrelse tar hjälp av professionen, t ex ett förvaltningsföretag vars tjänster man köper in.Nissens skrev:
Rent moraliskt faller domen hårt över den som har använt sin plattform som förtroendevald och agerat i strid mot bostadsrättslagen och i sina försök att skada en medlem i föreningen. Eller den som i samma ställning inte skaffat sig tillräcklig kunskap för att kunna följa bostadsrättslagen och därmed skadat enskild medlem.
Ok, men vad jag vet är det bara styrelsen och revisorerna som har rätt till insyn i ekonomin under verksamhetsåret. Andra medlemmar eller valberedningen har inte rätt till det.Kycklingen skrev:
Vi är 3 i valbredningen, jag och en till vill byta styrelsen till varje pris för det finns mycket underliga saker hanterade rörande ekonomi och projekt som investerat där ingen ges tillsyn inom. Den tredje är 80 år och hon är kär i ordföranden (tidigare varit ihop) hon vill ha kvar honom men hon gör i princip ingenting.
Ja jag kalla han för surgubbe vid ett tillfälle för jag var så frustrerad, men jag har för övrigt varit snäll och inte sagt något. Han har kallat mig mer värre saker och motarbetar mig.
Renoveringen gick bra jag fick godkänt på besiktningen men ordföranden ville även besikta själv vilket han fick göra. Hans egna besiktning blev inte godkänd han anser jag ska ta dit ventilationstekniner och utföra en ovk, varav jag sa det ingår inte i mitt ansvar. Så han avsluta med om jag säljer kommer han motarbeta mig.
Den senaste gången jag kommunicera med ordförande var 4 november? Den 2 december gick vi ut med i brev i allas lådor där vi uppmanar folk söka till styrelsen och där vi vill gärna ha även mångfald som kvinnliga deltagare men också folk med diverse kompetens som inom bygg, it, etc. Det är väl kanske det brevet han inte gillade men det ingår i mitt uppdrag jag ska inte hotas bli vräkt för det? Jag väntar fortfarande på hans företsgsjurist ska säga vad jag har gjort vilket klagomål har kommit på mig.
Så i det fallet har ordföranden rätt.
Intressant att du och din partner är 2 av 3 medlemmar i valberedningen, och den 3:e säger du ”gör ingenting.”
Så du och din partner utgör då i praktiken valberedningen. DET verkar synnerligen osunt.
Redigerat:
Absolut, men jag är inte säker på att ordföranden gjort så många fel, det saknas info. Att TS tror sig ha rätt att ha insyn i ekonomin under pågående verksamhetsår är en varningssignal. TS har ingen som helst rätt till insyn där om han inte är styrelsemedlem eller revisor.Claes Sörmland skrev:
Men kravet är trots detta att styrelsen förvaltar uppdraget på ett "professionellt sätt". Bostadsrättslagen ställer mängder av krav här. Lösningen är ofta att man som styrelse tar hjälp av professionen, t ex ett förvaltningsföretag vars tjänster man köper in.
Rent moraliskt faller domen hårt över den som har använt sin plattform som förtroendevald och agerat i strid mot bostadsrättslagen och i sina försök att skada en medlem i föreningen. Eller den som i samma ställning inte skaffat sig tillräcklig kunskap för att kunna följa bostadsrättslagen och därmed skadat enskild medlem.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Kycklingen skrev:
Det är lite svårt att hänga med i alla turer och då blir ju råden därefter.Kycklingen skrev:
Som sagt, det har ju varit mycket mer än att du lt ordföranden för surgubbe. Ni har haft en diskussion över lång tid som jag förstår det. Det kan vara en massa saker där också, exempelvis för mycket kommunikation etc. Utöver det en beskrivning av styrelsens medlemmar, liksom anklagelser om förskingring. Förmodligen inte heller alltför svårt för styrelsen och andra medlemmar att känna igen dig och sig själva i trådarna.
Jag säger inte att ordförande har rätt, men det finns väldigt mycket mer bakom detta än en skötsam boende som en gång kallat ordförande för surgubbe.
När inte informationen går ihop, som ovan, blir alla råd ännu vanligare.
Lite sen respons, men detta stämmer inte.Claes Sörmland skrev:
Vår förening gjorde en gång misstaget att begära dispens beträffande åtgärdsfristen och möttes, tyvärr, med vändande post av ett formellt föreläggande. Exakt vad som händer i praktiken hänger på hur kommunen sköter sitt tillsynsansvar, men uppenbarligen blir det i värsta fall ett föreläggande att åtgärda och ombesiktiga.