1 646 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Styrelseansvar i Brf
Ponera att en lägenhetsinnehavare påtalar att fel i sin lägenhet. Ett fel som föreningen är ansvarig för att lösa.
Ponera vidare att samma fel påtalas om och om igen, men ingenting händer.
Hur går man som lägenhetsinnehavare vidare då?
Har man rätt att själv kalla in en firma som fakturerar föreningen?
Någon som vet?
Ponera vidare att samma fel påtalas om och om igen, men ingenting händer.
Hur går man som lägenhetsinnehavare vidare då?
Har man rätt att själv kalla in en firma som fakturerar föreningen?
Någon som vet?
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Du kan inte på eget bevåg kalla in någon som skall betalas av föreningen.
Det är tänkbart att du kan åtgärda felet på egen bekostnad och sedan stämma föreningen på kostnaden, utgången är tveksam.
Vad är det för typ av fel det handlar om?
Det är tänkbart att du kan åtgärda felet på egen bekostnad och sedan stämma föreningen på kostnaden, utgången är tveksam.
Vad är det för typ av fel det handlar om?
Fel på ventilation handlar det om. Det råder ingen oenighet om att det är ett fel och att der är styrelsen som är ansvarig. Detta är alla parter överens om.
Men det måste väl ändå finnas reglerat att en styrelse måste se till att fel åtgärdas inom en viss tidsram. Eller kan ärendet förhalas i månader och år?
Men det måste väl ändå finnas reglerat att en styrelse måste se till att fel åtgärdas inom en viss tidsram. Eller kan ärendet förhalas i månader och år?
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Det är tyvärr ganska vanligt merd långbänk om det är något som dels är dyrt att fixa, dels kanske är svårt att lösa.
Men en framkomlig väg för dig kanske är att du själv tar kontakt med en lämplig firma för åtgärdsförslag. Mycket beror ju på om styrelsens sena hantering beror på snålhet eller hög arbetsbelastning. Om du erbjuder dig att ordna det hela praktiskt (dvs boka dit lämpliga firmor) så kanske det löser problemet. Om styrelsen helt enkelt inte vet vad de skall göra och inte tycker sig ha tid att rota i det hela.
Annars kan jag bara rekomendera dig att kontakta föreningens valberedning och ställa dig till förfogande för styrelsearbete.
Själv blev jag en gång i tiden upprörd över hur man planerade ett stambyte i den förening jag bodde i, tyckte det höll på att bli för dyrt, ställde några frågor på en stämma, blev tillfrågad av valberedningen om jag kunde tänka mig att bli vald som suppleant, dagen före årsstämman bad de mig att acceptera att bli invald som ordinarie, på styrelsens konstituerande, möte accepterade jag motvilligt posten som vice ordförande, 5 veckor senare meddelade ordföranden att han tänkte flytta och avgick. Utan att riktigt begripa hur det hade gåt till var jag plötsligt ordförande för en av Sveriges största bostadsrättsföreningar med ca 800 lägenheter.
Jag var kvar i 3 år, det var en rolig period, väldigt utvecklande. Lyckades dessutom pressa ner kostnaden för stambytet med ca 270 miljoner. Så mitt ursprungliga mål gick i uppfyllelse.
Men en framkomlig väg för dig kanske är att du själv tar kontakt med en lämplig firma för åtgärdsförslag. Mycket beror ju på om styrelsens sena hantering beror på snålhet eller hög arbetsbelastning. Om du erbjuder dig att ordna det hela praktiskt (dvs boka dit lämpliga firmor) så kanske det löser problemet. Om styrelsen helt enkelt inte vet vad de skall göra och inte tycker sig ha tid att rota i det hela.
Annars kan jag bara rekomendera dig att kontakta föreningens valberedning och ställa dig till förfogande för styrelsearbete.
Själv blev jag en gång i tiden upprörd över hur man planerade ett stambyte i den förening jag bodde i, tyckte det höll på att bli för dyrt, ställde några frågor på en stämma, blev tillfrågad av valberedningen om jag kunde tänka mig att bli vald som suppleant, dagen före årsstämman bad de mig att acceptera att bli invald som ordinarie, på styrelsens konstituerande, möte accepterade jag motvilligt posten som vice ordförande, 5 veckor senare meddelade ordföranden att han tänkte flytta och avgick. Utan att riktigt begripa hur det hade gåt till var jag plötsligt ordförande för en av Sveriges största bostadsrättsföreningar med ca 800 lägenheter.
Jag var kvar i 3 år, det var en rolig period, väldigt utvecklande. Lyckades dessutom pressa ner kostnaden för stambytet med ca 270 miljoner. Så mitt ursprungliga mål gick i uppfyllelse.
Klicka här för att svara
