742 läst ·
17 svar
742 läst
17 svar
Styra Pixii batteri utan Greenely
Hej!
Lite uppdatering sedan sist.
Greenely gjorde ingen "reset" trots att jag avslutade avtalet med dem.
Efter kontakt med deras support via mejl (telefonsupporten hade ingen aning) så gjorde de en återställning.
Tyvärr var det inte korrekt gjort även om Greenely hävdade det så problemet kvarstod (Aggregator override).
Enligt Greenely så skulle allt lösa sig om jag gick till läget "Adaptive power shaping" i deras app vilket f.ö. är ett läge jag inte vill använda. Eftersom jag inte längre är kund så funkade inte appen. Moment 22, igen...
Slutligen kontaktade jag Pixiis support vilket inte var så lätt, de bygger också höga murar omkring sig men när jag väl kom fram så fick jag snabb och professionell hjälp.
Efter det så fungerar Pixiis app som den ska.
Precis som Staffan 55 vill jag slippa en massa "smarta" algoritmer som aldrig fungerar och styra mer själv.
Just nu fungerar läge "Sol" bra för mig men under vintern blir det mer komplicerat. Skulle också önska att det går att anpassa solläget lite mer så att det t.ex. inte laddar batteriet direkt på morgon då priset är högt.
Om man tittar i gatewayen så blir man lite förvirrad, solläget verkar vara adaptiv peak shaving med gränsen noll (logiskt) men utan någon adaptiv del. I så fall borde det väl vara peak shaving?
Går det ens att välja peak shaving i appen?
Staffan 55, berätta gärna mer om hur du schemalägger aktiviteter. Precis som du säger är det knappast självklart hur det fungerar även om man loggar in på gatewayen och läser det som finns skrivet där.
Om man fick önska så vore det ett bättre interface för att styra batteriet och som körs i HA.
Det finns några intressanta mjukvaror/produkter men de flesta läser bara av batteriet, inte styr det.
Eller så ska man teckna avtal för att få njuta av några AI-algoritmer.....
Ett spännande projekt är fortytwowatts.com som jag tror är en "restprodukt" från Sorceful energy som verkar ha ändrat inriktning från att styra hem till att erbjuda batterilagring för industrin.
Allt de skriver verkar mycket vettigt men tyvärr har de ingen styrning av Pixii, bara möjligheten att läsa data.
Jag håller tummarna att de får några kvällar över och lyckas fixa till det!
Lite uppdatering sedan sist.
Greenely gjorde ingen "reset" trots att jag avslutade avtalet med dem.
Efter kontakt med deras support via mejl (telefonsupporten hade ingen aning) så gjorde de en återställning.
Tyvärr var det inte korrekt gjort även om Greenely hävdade det så problemet kvarstod (Aggregator override).
Enligt Greenely så skulle allt lösa sig om jag gick till läget "Adaptive power shaping" i deras app vilket f.ö. är ett läge jag inte vill använda. Eftersom jag inte längre är kund så funkade inte appen. Moment 22, igen...
Slutligen kontaktade jag Pixiis support vilket inte var så lätt, de bygger också höga murar omkring sig men när jag väl kom fram så fick jag snabb och professionell hjälp.
Efter det så fungerar Pixiis app som den ska.
Precis som Staffan 55 vill jag slippa en massa "smarta" algoritmer som aldrig fungerar och styra mer själv.
Just nu fungerar läge "Sol" bra för mig men under vintern blir det mer komplicerat. Skulle också önska att det går att anpassa solläget lite mer så att det t.ex. inte laddar batteriet direkt på morgon då priset är högt.
Om man tittar i gatewayen så blir man lite förvirrad, solläget verkar vara adaptiv peak shaving med gränsen noll (logiskt) men utan någon adaptiv del. I så fall borde det väl vara peak shaving?
Går det ens att välja peak shaving i appen?
Staffan 55, berätta gärna mer om hur du schemalägger aktiviteter. Precis som du säger är det knappast självklart hur det fungerar även om man loggar in på gatewayen och läser det som finns skrivet där.
Om man fick önska så vore det ett bättre interface för att styra batteriet och som körs i HA.
Det finns några intressanta mjukvaror/produkter men de flesta läser bara av batteriet, inte styr det.
Eller så ska man teckna avtal för att få njuta av några AI-algoritmer.....
Ett spännande projekt är fortytwowatts.com som jag tror är en "restprodukt" från Sorceful energy som verkar ha ändrat inriktning från att styra hem till att erbjuda batterilagring för industrin.
Allt de skriver verkar mycket vettigt men tyvärr har de ingen styrning av Pixii, bara möjligheten att läsa data.
Jag håller tummarna att de får några kvällar över och lyckas fixa till det!
Hej!
Lite kort om Pixii-batteriet mm.
Innan jag anslöt mig till Greenly hade jag Bixia som elleverantör och styrde mitt batteri själv. Bixia fungerade utmärkt men i samband med Checkwatt och hela det debaclet bytte jag till Greenly. Ett misstag.
Greenly har 4-5 olika sätt att fjärrstyra batteriet. I vintras valde jag de olika varianter som laddar batteriet vid lågt elpris och vice versa. Bara för att finna att Greenly laddade då priset var som högst. Det var bara ett av flera fel de hade i sina algoritmer. Jag felanmälde och de gjorde vissa justeringar, men nu väljer jag att byta.
Mitt Pixii-batteri styrde jag via ett gränssnitt i datorn som direkt kopplar upp sig mot batteriets IP-adress, via inloggningsdata. (Jag ska i sammanhanget säga att jag är definitivt ingen expert på detta)
Datorinterfacet har sedan en väldigt omfattande meny för olika inställningar. Jag tror den är designad för stora kommersiella anläggningar och definitivt inte för små villaanläggningar. I alla fall, med hjälp av den menyn och 1 decimeter dokumentation rattade jag batteriet tidigare,
Det finns cirka sex olika moder man kan sätta batteriet i och dessutom en scheduler för att sköta det hela (jfr. realtidsprogrammering för mikrodatorer i en svunnen tid). Pixii har även en mobilapp, som jag dock aldrig använt.
Jag måste tyvärr sätta mig in i detta igen, eftersom det gått över ett år sedan jag bytte till Greenly.
Så, min plan nu är att först byta elleverantör, till Bixia eller någon annan som jag har förtroende för, samt ta över batteriet själv. Sen är det bara kruxet med support. Varken Greenly eller Pixii är särskilt bra på det.
Och vilket elbolag ska man välja? Tips mottages.
Lite kort om Pixii-batteriet mm.
Innan jag anslöt mig till Greenly hade jag Bixia som elleverantör och styrde mitt batteri själv. Bixia fungerade utmärkt men i samband med Checkwatt och hela det debaclet bytte jag till Greenly. Ett misstag.
Greenly har 4-5 olika sätt att fjärrstyra batteriet. I vintras valde jag de olika varianter som laddar batteriet vid lågt elpris och vice versa. Bara för att finna att Greenly laddade då priset var som högst. Det var bara ett av flera fel de hade i sina algoritmer. Jag felanmälde och de gjorde vissa justeringar, men nu väljer jag att byta.
Mitt Pixii-batteri styrde jag via ett gränssnitt i datorn som direkt kopplar upp sig mot batteriets IP-adress, via inloggningsdata. (Jag ska i sammanhanget säga att jag är definitivt ingen expert på detta)
Datorinterfacet har sedan en väldigt omfattande meny för olika inställningar. Jag tror den är designad för stora kommersiella anläggningar och definitivt inte för små villaanläggningar. I alla fall, med hjälp av den menyn och 1 decimeter dokumentation rattade jag batteriet tidigare,
Det finns cirka sex olika moder man kan sätta batteriet i och dessutom en scheduler för att sköta det hela (jfr. realtidsprogrammering för mikrodatorer i en svunnen tid). Pixii har även en mobilapp, som jag dock aldrig använt.
Jag måste tyvärr sätta mig in i detta igen, eftersom det gått över ett år sedan jag bytte till Greenly.
Så, min plan nu är att först byta elleverantör, till Bixia eller någon annan som jag har förtroende för, samt ta över batteriet själv. Sen är det bara kruxet med support. Varken Greenly eller Pixii är särskilt bra på det.
Och vilket elbolag ska man välja? Tips mottages.
Tillägg, jag har fem olika användardokument från Pixii som beskriver deras produkt Pixii Home. (PDF:er)
Klicka här för att svara