Skulle vilja styra 12v (bilbatteri) med två AA-batterier (3v). Någon som har koll på vad jag behöver?

Är tutan i en hotrod som jag tänkte skulle bli trådlös, så inte husrelaterat… 😀

Vad har du för fjärrkontroll och mottagare?
Hur mycket ström drar tutan?

Slaktar en trådlös ringklocka. Tanken är att sändaren skall sitta inbyggd i rattens nav, och mottagaren under instrumentpanelen. Har inte köpt tuta ännu men 2-300w verkar det kunna landa på.

Larsa Larsa skrev:
Slaktar en trådlös ringklocka. Tanken är att sändaren skall sitta inbyggd i rattens nav, och mottagaren under instrumentpanelen. Har inte köpt tuta ännu men 2-300w verkar det kunna landa på.
Fixa en DC-DC omvandlare på 12V till 3V.
Då slipper du AA-batterierna.
Typ en sån här:
https://www.adapterexperten.se/span...own-till/33vdc/dcdc-omvandlare-12v-till-3v-3a

Och sedan ett 3V DC relä, med potentialfria utgångar, som i sin tur kan styra ett "vanligt" fordonsrelä som tar den höga strömmen.

Tänker att det kan vara den bästa lösningen.

Med en transistor och 2 motstånd styr man 12v bilrelä med 3v. Men är det så enkelt att den trådlösa ringklockan har en 3v reläutgång som ger ström när man trycker på knappen? Är det inte en signal till nått akustiskt element typ högtalare?

Hannuse Hannuse skrev:
Fixa en DC-DC omvandlare på 12V till 3V.
Då slipper du AA-batterierna.
Typ en sån här:
[länk]

Och sedan ett 3V DC relä, med potentialfria utgångar, som i sin tur kan styra ett "vanligt" fordonsrelä som tar den höga strömmen.

Tänker att det kan vara den bästa lösningen.
Bra tanke! Tips på fordonsrelä?

B Bjober skrev:
Med en transistor och 2 motstånd styr man 12v bilrelä med 3v. Men är det så enkelt att den trådlösa ringklockan har en 3v reläutgång som ger ström när man trycker på knappen? Är det inte en signal till nått akustiskt element typ högtalare?
Nej jag slaktar ringklockan, plockar bort ”högtalaren” och sätter reläet på utströmmen från mottagaren

Har inte mycket plats i ratten. Sändaren skall kopplas till en ”tutring” så måste slakta den också och gå in med slutande signal. Problemet är att det blir ett jäkla strul att få in en kabel i rattstången, så kom på denna idé. Får absolut inte synas ngt då det är old school stuk, 1932, på rodden. Men det som inte syns… 😀
Typ denna.
Svart och silverfärgad bilratt med ett emblem i mitten, designad i retro stil anpassad för ett "old school" bilprojekt från 1932.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gimp Gimp skrev:
Eller köp ett 12v relä med fjärr från wish, Amazon eller liknande.
[länk]

Köpte något liknande till sonens "on air" skyltar när han spelade in Youtube videos och inte ville bli störd.
Beställde en sån nu, hoppas jag kan anpassa sändaren! 👌

Larsa Larsa skrev:
Beställde en sån nu, hoppas jag kan anpassa sändaren! 👌
Den jag köpte har mindre sändare, tror jag köpte den för typ 69:- på Wish för 5-6 år sedan.
Men troligtvis är skalet tilltaget i överkant så det borde gå.

Men, gammal bil, veva ner rutan och skrik...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.