63 634 läst ·
115 svar
64k läst
115 svar
Stugägare använder vår väg och mark som sedelpress.!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Nötegårdsgubben skrev:
Det behövs ingen lantmäteriförrättning. TS farfar har uppenbarligen haft koll på saker när han gjort dem och har klara papper på det. Vill nu hans släktingar se till att det som är klart och tydligt reglerat också efterlevs får de väl börja röja upp lite i det egenmäktiga förfarande som finns.
Det går utmärkt att meddela alla stugägare om att det skett olovliga avverkningar på annans mark och att sådant framdeles kommer beivras. Likaså att säga att flera stugägare annekterat mark som inte är deras och att det inte heller längre kommer att tolereras. Om det nu är så viktigt.
Ja, så menar jag att det kan vara. Saker har olika värde för olika personer och om TS farfar inte brytt sig så mycket om strandremsan och vägen kan dessa successivt börjat ses som allmänningar man kan kapa till sig av. Och det kanske inte gjort TS farfar så mycket att så skett. Strandbrinken kanske är blåsig och kass som skogsmark, då gör det inte nödvändigtvis något om gränserna blir lite sådär.Zixten skrev:
Så ja, jag tycker att frågan hur viktigt det är är relevant. Det betyder inte att jag tycker att TS ska släppa något eller har orimliga anspråk. Tvärtom har jag varit tydlig med att jag ser det som att TS farfar har rätten på sin sida och att han skulle kunna kräva rättning utan vidare undersökningar. Men som sagt, man kan ändå fråga hur viktiga de olika delfrågorna är utöver deras principiella status.
Jag förstår fullständigt irritationen! Farfar har styckat av tomter och fixat väg och sen inbillar sig några stugägare att de äger hela världen. Att ta ved, såga ner träd för sjöutsikt och ställa båtar hur som helst får mig att se rött. Jag hade sett till att få dit en lantmätare som satt ut pinnar och snören där tomten går och sen kunde de som gjort gräsmatta ner till vattnet, de som satt ut bastustugor och båtar få fundera lite på vad de håller på med. Då blir det tydligt vilka som misskött sig och det måste ju kunna få konsekvenser. Vägen är även den till för att köra på och om de inte har ställt upp husbilar och vagnar på sin egna tomt och delat ut nycklar så ska ju detta också utredas och avslutas.
Spontant tycker jag inte att farfar ska ge dem MER arrende eller utökade tomter som en lösning. De har en tomt och den ska vara tydlig. Ni behöver få detta förtydligat innan han blir för dålig och inte är med mentalt längre, och sen ska det tydligt framgå på papper vad som gäller. Både tomtgränser och hur vägen ska nyttjas. Grrr så irriterad jag blir.
Spontant tycker jag inte att farfar ska ge dem MER arrende eller utökade tomter som en lösning. De har en tomt och den ska vara tydlig. Ni behöver få detta förtydligat innan han blir för dålig och inte är med mentalt längre, och sen ska det tydligt framgå på papper vad som gäller. Både tomtgränser och hur vägen ska nyttjas. Grrr så irriterad jag blir.
Misstänker aty Daniel109 menar denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threa...till-sitt-nybygge.302326/page-21#post-2802716
Men här handlar det inte heller om gemensamhetsanläggning
https://www.byggahus.se/forum/threa...till-sitt-nybygge.302326/page-21#post-2802716
Men här handlar det inte heller om gemensamhetsanläggning
Jag tackar för det intresse & engagemang som visats.
Jag känner mig i nu styrkt i uppfattning om rätten till egendomen som farfar har.
Överväger tillsammans med farfar och ev arvtagare hur vi skall gå vidare och viss kontakt har redan skett med styrelsen men de vill inte svara på frågor, det är inget som de jobbar med.
Upprörande arrogant attityd!!
Har även fått bra uppslag till formulering av text och motiv. önskar fler sådan text då det är viktigt att formulera sig rätt.
Tack på förhand......
Jag känner mig i nu styrkt i uppfattning om rätten till egendomen som farfar har.
Överväger tillsammans med farfar och ev arvtagare hur vi skall gå vidare och viss kontakt har redan skett med styrelsen men de vill inte svara på frågor, det är inget som de jobbar med.
Upprörande arrogant attityd!!
Har även fått bra uppslag till formulering av text och motiv. önskar fler sådan text då det är viktigt att formulera sig rätt.
Tack på förhand......
Hur klar är farfar? Om han fortfarande har koll så kan det ju vara en bra ide att prata med honom och få reda på så mycket fakta som möjligt, vad han lovat och inte lovat och vad som hänt historiskt.
Om farfar fortfarande är klar i skallen så måste ni se till vad han själv säger, delar han er uppfattning om att han blir överutnyttjad som markägare? Eller tycker han att det är bra som det är? Försök att driva detta som farfar vill, och inte som ni själva tycker...
TS Skriver någonstans att ni är med och betalar för vägen, både som stugägare och farfar som markägare runt omkring, har farfar nytta av vägen själv? Eller varför skall han vara med och betala? Är det stora summor det rör sig om?
Om ni är riktigt jävliga och är flera som kan företräda farfar så kan ni ju dela upp er, någon som för er talan som stugägare, på det viset borde ni ju kunna få ta del av ekonomiska redovisningar mm. och får på det viset reda på hur saker sköts, och sen kan en företräda farfar, på det viset får ni ju bra info från båda sidor...
Om farfar fortfarande är klar i skallen så måste ni se till vad han själv säger, delar han er uppfattning om att han blir överutnyttjad som markägare? Eller tycker han att det är bra som det är? Försök att driva detta som farfar vill, och inte som ni själva tycker...
TS Skriver någonstans att ni är med och betalar för vägen, både som stugägare och farfar som markägare runt omkring, har farfar nytta av vägen själv? Eller varför skall han vara med och betala? Är det stora summor det rör sig om?
Om ni är riktigt jävliga och är flera som kan företräda farfar så kan ni ju dela upp er, någon som för er talan som stugägare, på det viset borde ni ju kunna få ta del av ekonomiska redovisningar mm. och får på det viset reda på hur saker sköts, och sen kan en företräda farfar, på det viset får ni ju bra info från båda sidor...
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 218 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 218 inlägg
Vill inte styrelsen ens diskutera frågan - vilket borde vara deras förbannade skyldighet - finns det ingen anledning att spara på krutet.
Börja med att sakligt informera ägarna till fordonen. Skriftligt. Om 30 dagar ska dom vara borta annars kan det bli tal om avhysning på deras egen bekostnad. Formuleringen kan vara nåt i stil med: "...då ni olovligen och utan markägarens tillstånd har uppställt fordon med reg nr AAA000 ålägges ni att inom 30 dagar ha flyttat detta till annan plats. Sker inte detta kan avhysning och bortforsling på er bekostnad bli aktuell."
Då har man rört om i myrstacken och det är bara att vänta på reaktioner. Kommer fordonsägarna till dig: hänvisa till stugföreningen. Till slut måste dom ju kontakta dig, speciellt när dom fattar att det inte är ett tomt hot. Då har du trumf på hand och kan sätta villkoren för den fortsatta verksamheten. Kanske ta del av intäkterna?
Börja med att sakligt informera ägarna till fordonen. Skriftligt. Om 30 dagar ska dom vara borta annars kan det bli tal om avhysning på deras egen bekostnad. Formuleringen kan vara nåt i stil med: "...då ni olovligen och utan markägarens tillstånd har uppställt fordon med reg nr AAA000 ålägges ni att inom 30 dagar ha flyttat detta till annan plats. Sker inte detta kan avhysning och bortforsling på er bekostnad bli aktuell."
Då har man rört om i myrstacken och det är bara att vänta på reaktioner. Kommer fordonsägarna till dig: hänvisa till stugföreningen. Till slut måste dom ju kontakta dig, speciellt när dom fattar att det inte är ett tomt hot. Då har du trumf på hand och kan sätta villkoren för den fortsatta verksamheten. Kanske ta del av intäkterna?
För många år sen, i samband med en byggnation, inkräktade en granne till en släkting på släktingens mark. Orsaken var en felmätning från lantmäteriet. Istället för att direkt kontakta en jurist och driva ärendet så var det mest tjafs och hårda ord släktingen och grannen emellan. När jurist sent omsider kopplades in så uppdagades mätfelet, men eftersom bygget fortskridit så blev min släkting, i det juridiska efterspelet., tvingad att sälja en remsa av marken för en spottstyver.E El_konsult skrev:Föreningen är inte registrerad.
Det är speciellt några i föreningen som uppträder märkligt.
De frågar inte utan när ingen är där sågar de ner träd på farfars mark, troligtvis för att få havs utsikt, de har anlagt gräsmattor långt utanför sina tomter ner mot vattnet som de beslagta som sina. båtförvaringar och bråte förvaras utanför tomter några har till och med byggt bastuanläggningar eller badtunnor mm utanför tomten vid stranden. ingen av stugägarna äger strandremsan som farfar äger.
Vedförvaringar har flera och man kan ju undra var de får veden ifrån. vi har tagit några på bar gärning när de tog ner farfars träd, men de blev arga på oss och menar att vi skulle ha sagt ifrån före eftersom de ansåg att de har rätt att ta ner träd?
Jag kan inte alla detaljer i den röran, men min personliga slutsats av denna händelse är att man ibland måste hävda sin rätt för att inte bli av med den. Om det är så i ditt fall vet jag inte, men att ni kontaktar en jurist för rådgivning är nog inte en dum idé.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Angående tomternas "utvidgning", så kan farfar kanske få lust att sätta upp ett litet staket eller stängsel på sin sida gränsen. Det blir svårare att "inte låtsas om" att man gör övertramp (för de flesta normala människor) om det mer uppenbart syns att man faktiskt är utanför sin egen mark...
Både äganderätt och polisen är ett skämt i Sverige, dessutom har vi stenhårda lagar som straffar den som tar lagen i egna händer... Är det så här vi vill leva, säger inte det så kallade "samhällskontrakt" att Staten lovar att skydda oss, mot att vi lämnar över vårt våldskapital till Staten? Någon här som känner sig skyddad?
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Det är bara Gud som skyddar dig om du gör rätt och lyder hans lagar. Han vet.A Adam F skrev:Både äganderätt och polisen är ett skämt i Sverige, dessutom har vi stenhårda lagar som straffar den som tar lagen i egna händer... Är det så här vi vill leva, säger inte det så kallade "samhällskontrakt" att Staten lovar att skydda oss, mot att vi lämnar över vårt våldskapital till Staten? Någon här som känner sig skyddad?
I det här fallet vet inte staten vad som händer och för att de ska få veta krävs att de informeras om otvetydiga fakta genom en stämning så att ärendet lämnas över till opartisk bedömning och förhoppningsvis en förlikning innan det kommer till domstol. Bäst är då att på ett fint sätt förlikas redan innan det gått så långt. TS bör ta med sig några av de grannar som går att prata med och som förstår att det inte går till på rätt sätt och tillsammans tala med de som är vrånga. Fint, sakligt och utan ilska eller aggression. Då kan de informeras om hur långt frågan kommer att drivas. Lantmäteriförrättning kostar alla pengar, inklusive TS antar jag. Det är ju en saklig, opartisk och oantastlig väg att gå.
Sedan skrev någon här ovan att det är viktigt att göra som farfar vill om hans hälsa tillåter honom att uttrycka det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Det finns inga rättsliga oklarheter, så inget skäl att prata om ytterligare lantmäteriåtgärder. Att någon inte accepterar rättsläget är inte detsamma som att det behöver utredas vidare.Matzeball skrev:
Det är bara Gud som skyddar dig om du gör rätt och lyder hans lagar. Han vet.
I det här fallet vet inte staten vad som händer och för att de ska få veta krävs att de informeras om otvetydiga fakta genom en stämning så att ärendet lämnas över till opartisk bedömning och förhoppningsvis en förlikning innan det kommer till domstol. Bäst är då att på ett fint sätt förlikas redan innan det gått så långt. TS bör ta med sig några av de grannar som går att prata med och som förstår att det inte går till på rätt sätt och tillsammans tala med de som är vrånga. Fint, sakligt och utan ilska eller aggression. Då kan de informeras om hur långt frågan kommer att drivas. Lantmäteriförrättning kostar alla pengar, inklusive TS antar jag. Det är ju en saklig, opartisk och oantastlig väg att gå.
Sedan skrev någon här ovan att det är viktigt att göra som farfar vill om hans hälsa tillåter honom att uttrycka det.
Men det bygger förstås på att man inte bara tror saker och anser att det har någon relevans.