63 634 läst ·
115 svar
64k läst
115 svar
Stugägare använder vår väg och mark som sedelpress.!
Ligger det utanför strandskyddet kan det vara en ide att sälja den ianspråktagna marken till stugägarna. Lika bra att tjäna lite pengar på det. Eventuellt med hotet att ni tänker stycka av nya tomter där om de inte köper marken
@El_konsult , som du kanske märker tyckte jag att några parkerade bilar på en väg KAN vara en bagatell, men med den nytillkomna infon om utökade trädgårdar tycker jag att ni ska agera hård
Dela upp problemet.
1. Allemansrätten reglerar att man får övernatta på icle tomtmark utan markägaren tillstånd 1 natt. Att anmäla detta kräver knappast fullmakt från markägaren.
2. Om tomtägarna upplåter vägen till annan trafik än den servitutet tar upp så är det ett avtalsbrott som kan beivras av den som har fullmakt. Man kanske t.o.m. kan häva servitutet p.g.a. överträdelse?
3. Oaktat rätt att nyttja vägen brukar man fördela underhållet utifrån nyttjande. Om markägaren inte nyttjar vägen alls, eller väldigt ringa, så må rimligen underhållet bekostas av stugägarna.
1. Allemansrätten reglerar att man får övernatta på icle tomtmark utan markägaren tillstånd 1 natt. Att anmäla detta kräver knappast fullmakt från markägaren.
2. Om tomtägarna upplåter vägen till annan trafik än den servitutet tar upp så är det ett avtalsbrott som kan beivras av den som har fullmakt. Man kanske t.o.m. kan häva servitutet p.g.a. överträdelse?
3. Oaktat rätt att nyttja vägen brukar man fördela underhållet utifrån nyttjande. Om markägaren inte nyttjar vägen alls, eller väldigt ringa, så må rimligen underhållet bekostas av stugägarna.
Förrättning av lantmäteriet har en stor fördel. Man slipper uppslitande strider med sina grannar. Man behöver inte sitta i eviga diskussioner med en informell styrelse. Man slipper tycka och tro avseende rättigheter. Samfällighetslagen reglerar strikt vilka rättigheter alla parter har. Titta på alla områden som har bebyggts i landet. Det finns mycket samfälld mark och även samfällda vägar. Tro mig ! Trots att jag forlorade 2 hektar till samfälligheten blev mit liv bättre efter att den nya föreningen bildats.
Varför ska farfar förlora typ 2 hektar till en ev samfällighet?
Var finns stöd för det?
Då måste stugägarna köpa loss marken...
De har väl inte rätt till samfälld mark annat än den mark som vägen ligger på i så fall?
Vi & farfar är inne på att erbjuda stugägarna typ arrende för nyttjande utanför tomterna & går de inte med på det så får de lov att städa undan flytta in.
Var finns stöd för det?
Då måste stugägarna köpa loss marken...
De har väl inte rätt till samfälld mark annat än den mark som vägen ligger på i så fall?
Vi & farfar är inne på att erbjuda stugägarna typ arrende för nyttjande utanför tomterna & går de inte med på det så får de lov att städa undan flytta in.
Du behöver inte förlora en enda kvadratmeter. Gemensamhetsanläggningen är vägöverbyggnaden och kan ligga på annans mark. Fördelen med att marken ingår i gemensamhetsanläggningen är att det blir en egen fastighet med tomtpinnar som visar var gränsen går. Annars kan det bli fortsatta diskussioner om vad som ingår i vägområdet.
I mitt fall så har jag sommarstuga i ett område med gemensam väg till grannars hus. Jag äger fortfarande marken men i och med lantmäteriets beslut så förfogar jag inte över den. Vad jag förstår är samfällighetslagen en lag som ska ge gemensamma rättigheter till vägar och mark till folk som bor i ett visst område, Man ska kunna vistas där och har ett gemensamt ansvar för skötsel och underhåll. Lagen är vettig då den undanröjer tvister. Hur mycket mark som ingår i beslutet är ju helt beroende på hur området ser ut. Vem som helst som har mark i området kan kontakta lantmäteriet och begära att en förättning ska ske. Det behöver ju inte innebära att uftallet blir till nackdel för dig eller din farfar. För mig blev det bra då jag slipper tvister med mina grannar. Har jag semester så villjag inte ha ovänner som grannar.
Precis. jag hade nog sagt "du orkar inte ta striden" om det bara var att det stod saker där. Men när någon tjänar pengar på det så blir det en helt annan sak.nizzehult skrev:
Om stugföreningen vill tjäna pengar dår de väl utnyttja stugtomterna till uppställning
Det har kommit väldigt mycket tankar och tips, jag tror säkert att TS fått en del bra uppslag.
Till sist måste det dock handla om vad TS vill åstadkomma, samt lite vilka medel som känns bra att använda. TS ska som jag förstått det vara en del av denna gemenskap i fortsättningen.
Mitt råd är nu att fundera lite på vad som TS verkligen komma tillrätta med, och vilka av alla överträdelser som TS typ struntar i.
Väg även in aspekter som ansvar (typ att länsstyrelsen eller skatteverket plötsligt agerar och kräver saker av fastighetsägaren) och att saker som pågått länge börjar närma sig något som kan kallas hävd. Även om det inte är rent juridiskt hävd, så kommer det kännas så för de som påverkas, och förändringar blir allt svårare (och bråkigare) att få till om man låter förhållandet fortgå.
Lista upp "måste åtgärdas-saker" och "låt gå-saker".
Rangordna sen "måste åtgärdas"-sakerna.
Nu är det dags att tänka till på tillvägagångssätt för att nå målet.
En lite mjukare ingång är att kalla samman ett lämpligt antal berörda och meddela att vissa saker måste styras upp, att man som markägare inte accepterar sakernas tillstånd.
Man kan också säga att man även överväger en lantmäteriförrättning och att skapa en GA för det hela.
Att detta blir en bra lösning, men tyvärr kostar det en del, som belastar alla tomträtterna.
Till sist måste det dock handla om vad TS vill åstadkomma, samt lite vilka medel som känns bra att använda. TS ska som jag förstått det vara en del av denna gemenskap i fortsättningen.
Mitt råd är nu att fundera lite på vad som TS verkligen komma tillrätta med, och vilka av alla överträdelser som TS typ struntar i.
Väg även in aspekter som ansvar (typ att länsstyrelsen eller skatteverket plötsligt agerar och kräver saker av fastighetsägaren) och att saker som pågått länge börjar närma sig något som kan kallas hävd. Även om det inte är rent juridiskt hävd, så kommer det kännas så för de som påverkas, och förändringar blir allt svårare (och bråkigare) att få till om man låter förhållandet fortgå.
Lista upp "måste åtgärdas-saker" och "låt gå-saker".
Rangordna sen "måste åtgärdas"-sakerna.
Nu är det dags att tänka till på tillvägagångssätt för att nå målet.
En lite mjukare ingång är att kalla samman ett lämpligt antal berörda och meddela att vissa saker måste styras upp, att man som markägare inte accepterar sakernas tillstånd.
Man kan också säga att man även överväger en lantmäteriförrättning och att skapa en GA för det hela.
Att detta blir en bra lösning, men tyvärr kostar det en del, som belastar alla tomträtterna.
Om det nu är så viktigt???? Menar du att stugägarnas beteende är en bagatell som man inte behöver bemöta, utan att man bara skall sätta sig ner och acceptera att dom utvidgar sina tomter lite här och där, och avverkar träd på annans mark?Nötegårdsgubben skrev:
Det behövs ingen lantmäteriförrättning. TS farfar har uppenbarligen haft koll på saker när han gjort dem och har klara papper på det. Vill nu hans släktingar se till att det som är klart och tydligt reglerat också efterlevs får de väl börja röja upp lite i det egenmäktiga förfarande som finns.
Det går utmärkt att meddela alla stugägare om att det skett olovliga avverkningar på annans mark och att sådant framdeles kommer beivras. Likaså att säga att flera stugägare annekterat mark som inte är deras och att det inte heller längre kommer att tolereras. Om det nu är så viktigt.
Konstigt att kalla sig Allvetare när man svarar så knäppt. Självklart ska man bevaka sina intressen i alla lägen. Att en stugförening tar betalt för att andra använder din farfars mark är ju bara för knäppt. Oavsett dina planer framöver så är ju marken värde beroende av hur den disponeras. Gör som ett annat inlägg föreslår: skriv brev till alla husvagnsägare och kräv avflyttning och betona i brevet att de saknar avtal med markägaren.harry73 skrev:
Tar de betalt för marknyttjande eller för vägnyttjande? Det är en väsentlig skillnad. Att upplåta vägen mot betalning är ett brott mot servitutsvillkoren, att ta betalt för att hyra ut annans mark vet jag inte vad den juridiska termen är för.S Saxdaling skrev:Konstigt att kalla sig Allvetare när man svarar så knäppt. Självklart ska man bevaka sina intressen i alla lägen. Att en stugförening tar betalt för att andra använder din farfars mark är ju bara för knäppt. Oavsett dina planer framöver så är ju marken värde beroende av hur den disponeras. Gör som ett annat inlägg föreslår: skriv brev till alla husvagnsägare och kräv avflyttning och betona i brevet att de saknar avtal med markägaren.
Hur lång arrende har de? Varna med att ni ej avser att förlänga arrendet för de som bråkar.
Arrendet kan även förverkas för obetalda avgifter och vanvård, att de missköter vägen och tillåter uppställning av husvagnar, husbilar och hyr olovligt ut nycklar till vägen kanske kan vara kryphål att tvinga bort dem, i annat fall tror jag det är 1 år som gäller för uppsägningstid innan arrendet går ut, annars förlängs det, vanligtvis i 5 år, prata med en jurist
Efter att arrendet är uppsagt får de antingen sälja stugorna till ny arrendator eller så tillfaller de markägaren efter 3 månader. De kan även välja att bort stugan och betala för att återställer marken. Man skall passa sig för att bråka med markägaren, ett hus på ofri grund kan snabbt förlora sitt värde..
Arrendet kan även förverkas för obetalda avgifter och vanvård, att de missköter vägen och tillåter uppställning av husvagnar, husbilar och hyr olovligt ut nycklar till vägen kanske kan vara kryphål att tvinga bort dem, i annat fall tror jag det är 1 år som gäller för uppsägningstid innan arrendet går ut, annars förlängs det, vanligtvis i 5 år, prata med en jurist
Efter att arrendet är uppsagt får de antingen sälja stugorna till ny arrendator eller så tillfaller de markägaren efter 3 månader. De kan även välja att bort stugan och betala för att återställer marken. Man skall passa sig för att bråka med markägaren, ett hus på ofri grund kan snabbt förlora sitt värde..
Jag tycker faktiskt att man i alla lägen ska fundera om det är besväret att bråka om. Man ska fundera över vad man vill öppnå och hur man kommer ditt på bästa sätt.S Saxdaling skrev:Konstigt att kalla sig Allvetare när man svarar så knäppt. Självklart ska man bevaka sina intressen i alla lägen. Att en stugförening tar betalt för att andra använder din farfars mark är ju bara för knäppt. Oavsett dina planer framöver så är ju marken värde beroende av hur den disponeras. Gör som ett annat inlägg föreslår: skriv brev till alla husvagnsägare och kräv avflyttning och betona i brevet att de saknar avtal med markägaren.
Här finns det även en stor skillnad om de parkerar på vägen eller bredvid vägen. Vägen är fortfarande farfars mark, men har inget värde för honom eftersom det finns en servitutsväg på som han inte använder och han inte betalar för.
Börjar vägföreningen använda marken bredvid vägen som camping, är det något som har större påverkan på farfars ägor.
Jag har alldrig påstått att TS ska acceptera allt, men i slutänden kan bara ts bestämma om det är värd besväret