Y
Har en liten stuga som var gårdens tvättstuga förr.
Vilket den står skriven som i pappren.

Därinne finns en uppmurad skorsten och eldstad som var deras tvättmaskin förr.
Funderar på att riva bort detta i samband med takbyte.

Krävs detta bygglov, och omklassning av byggnaden?

Beror väl till vilken ny användning du tänker dig? Väsentlig ändring av användning är lovpliktig, t.ex. om du bygger ett nytt boende, typ gårdshus, eller tänker dig öppna en försäljningslokal. Fortsätter det vara biyta, tror jag inte du behöver något lov.

Väsentlig ändring av eldstad kräver väl anmälan.

Rätt svar får du ju naturligtvis av din kommun, men jag kan förstå att man vill veta innan man svarar.

Rivning av skorsten/eldstad kräver rivningslov.

Jag skulle säga att rivningslov inte krävs.
Du skriver att det är en gård. Bondgård och därmed utanför detaljplan?
Det står i PBL att det inte krävs rivningslov om byggnaden eller byggnadsdelen får uppföras utan bygglov och kommunen i detaljplanen eller områdesbestämmelserna inte har bestämt att det krävs rivningslov.

Eldstad kräver inte bygglov. Normalen är att heller inte skorsten kräver bygglov, men det finns undantag om den är dominerande.
Krävs det inte bygglov för att bygga det krävs det alltså inte rivningslov för att riva.

Nästa fråga blir om du måste göra en anmälan om rivning och då hittas svaret i förordningen.
Där står: För åtgärder som inte kräver lov krävs det en anmälan vid
1. rivning av en byggnad eller del av en byggnad som inte är
a) en komplementbyggnad, eller
b) en ekonomibyggnad för jordbruk, skogsbruk eller annan liknande näring

Din byggnad är en komplementbyggnad och då borde det heller inte krävas anmälan.

Men jag tycker det höras ut som en bevaransvärd grej. "Skorsten och eldstad som var deras tvättmaskin".
Gör inget du eller dina barn kommer ångra senare!

Jag tror att haaarvard har rätt, under förutsättning att det inte är inom detaljplanerat område. Jag tror men är väldigt osäker att även "samlad bebyggelse" har liknande krav som detaljplanerat, dvs att man behöver rivningslov både om det är detaljplaneerat eller inom samlad bebyggelse.

Eftersom påföljderna om man gör fel är väldigt kraftiga numera med senaste PBL, så skulle jag nog ändå rekommendera att du kollar med stadsbyggnadskontoret (eller vad myndigheten kallas i din kommun).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.