67 647 läst ·
92 svar
68k läst
92 svar
Studsmatta, hur nära tomtgräns??
Ja, jag upplevde det spontant så därför att ett sådant ärende har tidigare och ännu inte prövats enligt PBL utifrån en överraskande och fullt giltig definition av begreppet "studsmatta" med reglering enligt PBL och som inte nödvändigtvis behöver vara en marknadsmässigt anpassad definition.
Frågan att giltigt definiera är: Inom vilket sakligt område och utförande för tillgång och tänkbara användingsområden utomhus kan den marknadsmässiga benämningen "studsmatta" hänföras?
(Jämför: Fast anbringade markiser i gatuplanet i stadsbebyggelse, butiker m fl lokaler, är lovpliktiga enl. PBL och definieras som skärmtak, fastän de utan nämnvärt besvär kan fällas in).
Anders
Frågan att giltigt definiera är: Inom vilket sakligt område och utförande för tillgång och tänkbara användingsområden utomhus kan den marknadsmässiga benämningen "studsmatta" hänföras?
(Jämför: Fast anbringade markiser i gatuplanet i stadsbebyggelse, butiker m fl lokaler, är lovpliktiga enl. PBL och definieras som skärmtak, fastän de utan nämnvärt besvär kan fällas in).
Anders
Redigerat:
När jag följ denna tråd med stort intresse, då jag tycker detta ämne är väldigt intressant.
Personligen har jag INGA problem, se tid inlägg.
Men det jag förundras över är att INGEN har nämnt att grannen som skaffat studsmattan, varit över innan köp och hört med grannen om det är okej att ställa den i tomtgräns.... Ingen har blivit tillfrågad, utan det tas förgivet....
Kanske jag är ute och seglar en smula nu, men visst vore det en fin gest!?!?!?
Eller kanske bara komma över och säga att "vi har köpt en studsmatta, tycker du det stör säg till ungarna så får dom ge sig ett tag..."
Vore inte detta ett bra sätt även för studsmatteägarna att VÄRNA OM GRANNSÄMJAN!?!!?!!?
Personligen har jag INGA problem, se tid inlägg.
Men det jag förundras över är att INGEN har nämnt att grannen som skaffat studsmattan, varit över innan köp och hört med grannen om det är okej att ställa den i tomtgräns.... Ingen har blivit tillfrågad, utan det tas förgivet....
Kanske jag är ute och seglar en smula nu, men visst vore det en fin gest!?!?!?
Eller kanske bara komma över och säga att "vi har köpt en studsmatta, tycker du det stör säg till ungarna så får dom ge sig ett tag..."
Vore inte detta ett bra sätt även för studsmatteägarna att VÄRNA OM GRANNSÄMJAN!?!!?!!?
Du äger, Naresjo, den erkänt rätta empatiska förmågan, känslan och inställningen till medmänniskor var du än befinner dig. Det är det man överallt anstränger sig att inbegripa i vad vi kallar skälig hänsyn. Ju mer vi får uppleva det, ju mer vi vill medverka till det, desto bättre förutsättningar till förståelse har skälig hänsyn att bli ett självklart humant beteende.
Anders
Anders
Ännu större anledning till att grannen då kankse försöker att få till en bra "grannsämja" eller rätta mig gärna om jag har fel!?!?!?
Visst är det väl "livat" f*n ungar är ju ungar!!! Man har väl varit barn själv, nu iofs så satt JAG tyst och sorterade frimärken, men grannarnas ungar...
Men om mina ungar lever mera rövare än vad jag tycker är acceptabelt säger jag åt dem, och ser jag tex att grannen sitter och fikar eller lunchar då får ungarna dämpa sig, det kallas att visa HÄNSYN!
Tyvärr är detta en BRISTVARA hos MÅNGA!!!
Prata med grannen igen. Säg att du tycker det är härligt att se att ungarna gör av med så mycket energi på att studsa istället för att bara sitta vid datorn men att det ibland kan bli lite mycket och kanske be dem begränsa sig lite emellanåt, att inte hoppa så ofta och undvika några specifika tider då du känner att det stör mer, kanske när ni äter eller nåt sånt.
Det är väl så man brukar göra med pianospelande grannar emellan, att man försöker komam överens om tider som inte är lika störande för grannarna.
Jag tror även att det är lite bra för grannungarna att ha en lite lagom klagande "gubbe" bredvid som får dem att tänka till om att det finns andra människor i världen också som man behöver ta hänsyn till. Det är en nyttig lektion. Men lagom är bäst så man itne blir en sur kuf.
Det är väl så man brukar göra med pianospelande grannar emellan, att man försöker komam överens om tider som inte är lika störande för grannarna.
Jag tror även att det är lite bra för grannungarna att ha en lite lagom klagande "gubbe" bredvid som får dem att tänka till om att det finns andra människor i världen också som man behöver ta hänsyn till. Det är en nyttig lektion. Men lagom är bäst så man itne blir en sur kuf.
Min kommun säger att studsmattor får placeras 4,5 meter från tomtgräns. Själv står jag ut med ljudet men tycker att de är så gräsligt fula. Våra grannar har satt upp två monstermattor med skyddsnät så långt från sina egna uteplatser som möjligt (vilket innebär så nära vår som möjligt). Nu ska jag söka bygglov för att göra en konstinstallation framför så att vi får lite vackrare utsikt! Skulle aldrig drömma om att anmäla deras studsmattor. Tycker vuxet, högutbildat folk bör ha hyfs, fråga och snacka innan man placerar ut monster. Vad lär sig barnen? Inte att ta hänsyn i alla fall.
Vill minnas att det var ett rätt omskrivet mål för några år sedan om en stackare som blev dömd enligt miljölagen för en störande flaggstång. Själva flaggan kastade tydligen en irriterande skugga in på grannens tomt som ansågs vara stressande för den stackars grannen. Borde inte ett gäng studsande ungar vara minst lika miljöfarliga?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article352660.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article352660.ab
Medlem
· Västra Götalands län
· 152 inlägg
Men det där flaggstångsärendet vill jag minnas gick åt motsatt håll i nästa överklagandeinstans (miljööverdomstolen), dvs det var inget olägenhet. F.ö. ett typiskt exempel på folk som använder myndigheterna som slagträ i en grannfejd och med hjälp av sluga advokater använder lagstiftningen till sådant den aldrig var avsedd att hantera. Ett citat från Shakespears "Henrik VI" gör sig påmint...
Redigerat:
Till att börja med tycker jag att dessa studsmattor är nästan ett monument över vår tendens att hålla på "sköt dig själv" i Sverige: På varannan tomt står en jättelik studsmatta med en-tre ungar som hoppar ibland, medan barnen säkerligen skulle tycka det egentligen var roligast att hoppa tillsammans och om därvid en större och bättre matta kunde köpas gemensamt och placeras på allmän mark.
I frågan så finns det ju en annan lösning än att aptera området med diverse fällor som är designade för att barnen ska skada sig: Placera istället något värdefullt och ömtåligt där. När barnen har ramlat/sparkat dit en boll etc en gång och du har krävt grannen på ersättning för det som har gått sönder så kanske grannen inser att det inte är värt det att ha mattan just där och att det kanske är en bra idé att lära barnen att vara försiktiga vid sina lekar, exempelvis genom att de får hjälpa till att betala dina glasskulpturer med sin veckopeng. Ett grannbarn i det radhusområde vi bor i hade för vana att sparka boll på parkeringsplatsen utan någon större tanke på bilarna. Men efter att han, inför ögonen på mig, sparkade bollen rakt i sidodörren på min fyra veckor gamla BMW och pappan snällt fick hosta upp 20000 för att fixa det så flyttades bollspelandet raskt till ett närliggande gräsområde istället.
Många uttrycker att om man bor i villaområde så får man minsan tåla lite och om man vill ha lugn och ro får man bo i skogen. Och visst, det är sant att man bör ha en viss förståelse. Men det omvända anser jag också gäller, att om man bor i villaområde ska man inte rumstera hur som helst utan visa viss hänsyn. Vill man föra obegränsat med liv så kanske man också ska fundera på att flytta ut i grönskan.
I frågan så finns det ju en annan lösning än att aptera området med diverse fällor som är designade för att barnen ska skada sig: Placera istället något värdefullt och ömtåligt där. När barnen har ramlat/sparkat dit en boll etc en gång och du har krävt grannen på ersättning för det som har gått sönder så kanske grannen inser att det inte är värt det att ha mattan just där och att det kanske är en bra idé att lära barnen att vara försiktiga vid sina lekar, exempelvis genom att de får hjälpa till att betala dina glasskulpturer med sin veckopeng. Ett grannbarn i det radhusområde vi bor i hade för vana att sparka boll på parkeringsplatsen utan någon större tanke på bilarna. Men efter att han, inför ögonen på mig, sparkade bollen rakt i sidodörren på min fyra veckor gamla BMW och pappan snällt fick hosta upp 20000 för att fixa det så flyttades bollspelandet raskt till ett närliggande gräsområde istället.
Många uttrycker att om man bor i villaområde så får man minsan tåla lite och om man vill ha lugn och ro får man bo i skogen. Och visst, det är sant att man bör ha en viss förståelse. Men det omvända anser jag också gäller, att om man bor i villaområde ska man inte rumstera hur som helst utan visa viss hänsyn. Vill man föra obegränsat med liv så kanske man också ska fundera på att flytta ut i grönskan.
Mycket bra sagt!BobbyEwing skrev:Många uttrycker att om man bor i villaområde så får man minsan tåla lite och om man vill ha lugn och ro får man bo i skogen. Och visst, det är sant att man bör ha en viss förståelse. Men det omvända anser jag också gäller, att om man bor i villaområde ska man inte rumstera hur som helst utan visa viss hänsyn. Vill man föra obegränsat med liv så kanske man också ska fundera på att flytta ut i grönskan.
Om man ser det hela rent resultatinriktat (utan inblandning av juridik, prestige, vedergällning etc) så är jag helt övertygad om att Cheesus gav det rätt svaret redan i inlägg nr 5. Häng med och studsa ett tag, snacka lite med kidsen. Omedelbart kommer relationen och kommunikationen mellan dig och barnen (jag pratar inte om kommunikationen mellan dig och din vuxne granne - utan mellan dig och de hoppande barnen) att förbättras avsevärt. Nästa gång du känner för att ta det lugnt och dricka en öl i trädgården så gå o snacka med dem lugnt, förklara varför du skulle tycka att det vore skönt med lite lugn och ro just idag - och nå en kompromiss! Bättre möjligheter att få det att funka tror jag inte du kan nå.
I övrigt är det ju som någon skrev ett vettigt tillfälle att själv för oljud, klippa gräs/kapa betongplattor eller vad man nu vill roa sig med.
I övrigt är det ju som någon skrev ett vettigt tillfälle att själv för oljud, klippa gräs/kapa betongplattor eller vad man nu vill roa sig med.
Mina grannar har inte fått upp poolen vid tomtgränsen ännu, det är väl för kallt.
I väntan på poolen roar grannbarnen sig med att leka med luftgevär och soft air gun på den lilla tomtplätten som vetter åt vårt håll. Lagom roligt att hela tiden oroa sig för att det när som helst kan fara in en rikoschett in på vår tomt och träffa något eller någon.
I väntan på poolen roar grannbarnen sig med att leka med luftgevär och soft air gun på den lilla tomtplätten som vetter åt vårt håll. Lagom roligt att hela tiden oroa sig för att det när som helst kan fara in en rikoschett in på vår tomt och träffa något eller någon.
Nanny Fine
Medlem
· Västra Götaland
· 454 inlägg
Nanny Fine
Medlem
- Västra Götaland
- 454 inlägg
Smart!!bra-byggare skrev:Själv försöker jag se fördelarna med grannarnas studsmattor och pooler. Eftersom de för sånt himla liv betyder det att jag också kan föra oljud utan att störa. Därför brukar jag se till att klippa gräs, köra motorsåg, högtryckstvätta, köra kapklinga och vinkelslipa och annat som behöver göras när grannbarnen för som mest liv i poolen. Jag gör bara sånt jag ändå skulle ha gjort men jag anser att om jag gör det när grannbarnen för som mest oljud så är det ingen som kan klaga på att jag förstör friden i alla fall.
Problemet är väl knappast studsmattorna i sig - utan att dagens ungar skriker rakt ut och mycket ("dagissyndromet"). Detta i kombination med att deras föräldrar tillhör 70-80 talets generation av "fri uppfostran" där hänsyn till andra inte är prioriterat och ett samhälle där barn tillåts ta (för?) mycket plats..
Misstänker starkt att de som upplever det som ett problem, är människor UTAN barn i den åldern, och att dom som inte tycker att det är något problem är sådana som själva har ungar i den åldern...
Man måste nog acceptera att barn lårer, dock så går det till överdrift ibland.
Själv har jag en granne, vars 8&10 åringar hoppar och skriker runt midnatt med jämna mellanrum, det är inte så kul när man har fönstret öppet och ska upp och jobba nästa dag
Misstänker starkt att de som upplever det som ett problem, är människor UTAN barn i den åldern, och att dom som inte tycker att det är något problem är sådana som själva har ungar i den åldern...
Man måste nog acceptera att barn lårer, dock så går det till överdrift ibland.
Själv har jag en granne, vars 8&10 åringar hoppar och skriker runt midnatt med jämna mellanrum, det är inte så kul när man har fönstret öppet och ska upp och jobba nästa dag
å vad f-n gör ungar i den åldern ute vid midnatt?