67 648 läst ·
92 svar
68k läst
92 svar
Studsmatta, hur nära tomtgräns??
Saxat från Aftonbladet.se (de bör väl inte komma med direkta osanningar?!?)
Det finns inga klara gränser för vad en störning är. Litet oväsen får man tåla då och då. Men inte ens under dagtid får man störa så att boendemiljön försämras.
Det finns inga klara gränser för vad en störning är. Litet oväsen får man tåla då och då. Men inte ens under dagtid får man störa så att boendemiljön försämras.
Jag lider med dig Grop, men tyvärr verkar det som om du inte har några möjligheter att bli av med problemen på enkelt sätt.
En sak som jag däremot funderar på är om någon har en hög med gamla cyklar och rivningsvirke med rostiga krokiga spikar liggande på sin sida av staketet precis intill grannens studsmatta och ett stackars barn skulle råka ramla av studsmattan in på grannens tomt och göra sig illa på bråtet? Hur skulle ansvarsfrågan för en sån händelse se ut?
En sak som jag däremot funderar på är om någon har en hög med gamla cyklar och rivningsvirke med rostiga krokiga spikar liggande på sin sida av staketet precis intill grannens studsmatta och ett stackars barn skulle råka ramla av studsmattan in på grannens tomt och göra sig illa på bråtet? Hur skulle ansvarsfrågan för en sån händelse se ut?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Den som äger tomten skulle vara ansvarig- precis som man är ansvarig för nedramlande istappar från sitt tak, eller om en inbrottstjuv slår sig på räfsan som låg mitt på gräsmattan eller halkar på den osandade isklädda trädgårdsgången.bra-byggare skrev:
När det gäller hoppande ungar: Det låter som rejält gnäll - och en del av förslagen är obotlig korkade - vill ni var med i TV3's grannfejden eller ?
Även om grannen är mosig i moppen, och vägrar komrpomissa så lär det väl inte hjäpla att jävlass ? Tror ni han d åskulle tänka "Ah JAG stör nog, bästa jag flyttar studsmattane ftersom grannnen kör sin motorsåg kl 2155 " ?
Om inte grannen kan resoneras med, snacka med ungarna - helst så att det inte låter som gnäll...
F.ö. även om hoppmatan hade stått 4.5 m bort - hade det hjälp rent ljudnivåmässigt ?
Bra-byggare hade tt bra råd tycker jag: passa på med gräsklippning osv när dom ändå stojar - så borde du väl däremellena få lite ro ibland ? Dom kan väl inte hoppa 8h per dag ??
Och som sagt- vill man ha det helt lugnt så får man nog se til att skaffa ett hus långt in i skogen, eller en väldigt stor tomt - i villaområden är det sällan helt tyst, och med andra människor tätt inpå så blir det inte det, och barns lek får nog betraktas som normalt - till skillnad från okyneseldning eller körningar med motorsågen kl 2155...
/K
Nu är inte jag någon jurist men det där med nedramlande istappar gäller väl bara på offentlig plats?klaskarlsson skrev:
Vad det gäller bråte på tomten så skulle man mycket väl kunna tänka sig att den person som lägger en hög med bråte bredvid en studsmatta kan anses vårdslös och bli vållande om någon ramlar ner från studsmattan ner på bråtet. På samma sätt kan man nog tänka sig att den som ställer en studsmatta bredvid en hög med bråte kan anses vållande om någon ramlar ner från studsmattan ner i bråtet. Men som sagt, jag är ingen jurist men jag tror inte det har något att göra vem som äger tomten utan om vem som gör vad.
Om man efter ett bygge råkar ha farligt bråte liggande vid tomtgränsen när grannen tar fram studsmattan bör man självklart som medmänniska upplysa grannen om att han borde placera studsmattan någon annanstans detta år så att ingen ramlar ner och skadar sig.
Studsmatteleken försvinner inom ett par år. Den byts ut mot mopeder och senare motorcyklar och grannbarnens alla kompisars motorcyklar. Jättehög musiknivå när föräldrarna inte är hemma. Samtidigt kommer väl prassel i buskarna och så flyttar ungarna hemifrån och det blir ett par års lugn innan det startar om med småttingar/barnbarn etc etc. Jag hann med att uppleva mycket under de 25 år jag bodde i mitt förra villaområde och det bästa är att acceptera situationen och inte irritera sig. Försök se det som positivt att det i miljön också finns barn! Där jag nu bor finns väldigt få barnfamiljer och det är faktiskt riktigt tråkigt.
Detta är faktiskt livet och precis som någon tidigare nämnt bör man inte bo i ett villaområde om man inte kan acceptera vissa år med olika typer av störningsmoment.
Detta är faktiskt livet och precis som någon tidigare nämnt bör man inte bo i ett villaområde om man inte kan acceptera vissa år med olika typer av störningsmoment.
Självklart får man acceptera ljud och andra ströningsmoment när man bor i ett villaområde, men sen kan det ju vara så att störningsmomentet blir helt överdrivet... Då måste man få sätta ner foten.
Bor själv i ett område fullt av barn. Kanon! Mina ungar har ju kompisar att leka med. Men skulle de gå över styr med något så skulle jag inte tveka med att sätta ned foten.
/Johan
Bor själv i ett område fullt av barn. Kanon! Mina ungar har ju kompisar att leka med. Men skulle de gå över styr med något så skulle jag inte tveka med att sätta ned foten.
/Johan
Jag tror det skulle göra skillnad med en 4.5-meterregel, av flera anledningar.klaskarlsson skrev:
Först tror inte någon egentligen vill placera en studsmatta/pool intill tomtgräns om det inte behövs. Oftast är det nog så att de placeras där för att det inte finns någon annanstans på tomten att placera dem eftersom de måste stå ganska rakt. Om det då fanns ett krav på 4.5 meter till tomtgräns så skulle det innebära att många studsmattor/pooler som idag står intill tomtgräns helt enkelt skulle försvinna då det inte finns någon annan plats att ha dem på.
För det andra tror jag att det finns en del psykologi i det där med att placera saker precis intill tomtgräns. Många upplever det nog som ganska provocerande när grannen placerar en studsmatta precis intill tomtgränsen, dvs så långt bort från sitt eget hus som möjligt. Beroende på placeringen av uteplatser m.m. finns det t.om. risk att störningsmomentet (poolen/studsmattan) faktiskt hamnar närmare grannens uteplats än ägarens egna uteplats och det kan nog uppfattas som ganska stötande. Om det fanns ett krav på t.ex. 4.5 meter till tomtgräns tror jag inte lika många skulle bli lika störda även om ljudnivån är densamma eftersom det troligen inte upplevs som lika provocerande om studsmattan står en bit in på tomten.
Man har alltid rätt att hålla på sin rätt och placera studsmattan på tomtgräns om man vill, men man måste vara beredd på att man riskerar grannsämjan om man gör det. Om man alltid håller på sin rätt och utnyttjar sin rätt till det yttersta så att det stör grannarna så lär man få vara beredd på att grannen håller full koll på en och hugger tillbaka direkt så fort man gör minsta snedsteg. En studsmatta har man rätt att placera intill tomtgräns men om man gör det ska man ska nog inte vara förvånad om man blir tillsagd om man råkar spela musik lite sent på kvällen, tvätta sin bil på uppfarten, elda en eller två gånger för mycket i kaminen om det finns regler om trivseleldning i kommunen, eller får påhälsning av byggnadsnämnden om man chansar lite och bygger en uteplats 10cm för högt över marken.
Även om man har rättigheter kan det ibland vara klokt att inte inte alltid utnyttja dem.
Även om man har rättigheter kan det ibland vara klokt att inte inte alltid utnyttja dem.
Bra skrivet bra-byggare.
När jag läste det så kom jag ihåg en gammal episod från min 18-20års tid.
Bästa kompisen skulle härbärgera ett riktigt bilvrak hemma på sin mammas tomt. Jag var med och hjälpte till.
Hon dirigerade bilen till andra gaveln på huset, dvs så långt och jobbigt som det kunde bli för oss, så jag frågade varför, kunde inte gaveln närmast infarten fungera lika bra?
"Nä, för på den här sidan har jag en trevlig granne, men på den sidan är det en surgranne!"

När jag läste det så kom jag ihåg en gammal episod från min 18-20års tid.
Bästa kompisen skulle härbärgera ett riktigt bilvrak hemma på sin mammas tomt. Jag var med och hjälpte till.
Hon dirigerade bilen till andra gaveln på huset, dvs så långt och jobbigt som det kunde bli för oss, så jag frågade varför, kunde inte gaveln närmast infarten fungera lika bra?
"Nä, för på den här sidan har jag en trevlig granne, men på den sidan är det en surgranne!"
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
"Nu är inte jag någon jurist men det där med nedramlande istappar gäller väl bara på offentlig plats?"bra-byggare skrev:
Det finns inte någon sådan särskillnad. Fastighetsägaren har ansvaret. Och när det gäller småhus så är ägaren då asnvarig. Offentlig eller inte offentlig plats. Detta gäller även tex snöröjning och sandning på egen tomt (om tex brevbäraren eller annan besökande ramlar pga bristfällig snöröjning så är det fastighetsägarens ansvar. Tyvärr gäller det även ovälkommna besökare...
Länk tex: http://www.if.se/web/se/corporate.nsf/noframes/1605371E05EEDAB4C1256E320052C69A
" Vad det gäller bråte på tomten så skulle man mycket väl kunna tänka sig att den person som lägger en hög med bråte bredvid en studsmatta kan anses vårdslös och bli vållande om någon ramlar ner från studsmattan ner på bråtet. På samma sätt kan man nog tänka sig att den som ställer en studsmatta bredvid en hög med bråte kan anses vållande om någon ramlar ner från studsmattan ner i bråtet. Men som sagt, jag är ingen jurist men jag tror inte det har något att göra vem som äger tomten utan om vem som gör vad. "
Ja iof. Å andra sidan så är du som sagt ansvarig att hålla din fastighet (tomt) säker. Om du tex har en pool så skall överdraget på om man inte har uppsikt osv - detta torde även innefatta farligt bråte. Dock måste ju var och en ta ett personligt ansvar också - så om det skulle inträffa en olycka så kan man ju inte bara peka på tomtägaren hur som helst. Och föräldrar är ju ansvariga för sina barn. Skulle man däremot lägga ut farligt bråte med UPPSÅTET att skada dom som eventuellt hoppar i närheten då blir det ännu allvarligare brottsrubriceringar som misshandelsförsök, eller liknande - sen om uppsåtet och brottet kan påvisas är en annan sak, idiotiskt skulle det vara iaf. Att ens tänka att riskera ett par barns liv för att man är irriterad över oväsen ??! Hur skulle man då känna sig om dom faktiskt ramlade och slog sg eller tom spetsades och dog ???
Det är lite som de bönder som på landet bli irriterade över mopedister och spänner upp stålvajrar över vägen - dvs uppsåt: MORD - vore det inte bättre att stoppa ngn som kör där och skälla ut dom efter noter och sen ev. sätta ut en väl synlig bom eller ngt ? Alternativt hålla kvar dom och ringa polisen...
"Om man efter ett bygge råkar ha farligt bråte liggande vid tomtgränsen när grannen tar fram studsmattan bör man självklart som medmänniska upplysa grannen om att han borde placera studsmattan någon annanstans detta år så att ingen ramlar ner och skadar sig"
Självklart upplyser man om det - och om barnen sedan utan studsmatta råkade komma över på ens sida av tomten och skadade sig - skulle man då bara stå och tycka att dom får skylla sig själv ? Eller rensar man lite bland sitt bråte så att ingen riskerar att skadas ?
Vad gäller 4.5 metersreglen - så då får man alltså inte placera något alls inom 4.5 m - dvs 4.5m runt om tomten är det "ingenmans land" - så det området kan man lika gärna räkna bort ?
Nej - dialog är rätta vägen frammåt. OM nu grannen är så bångstyrig så att han trots upprepade påtalningar och tillsägningar inte alls är intresserad av att ens flytta studmattan en symbolisk bit så kanske man kan skita i grannen (inte för sakens skull kanske), men iaf inte vara lyhörd - och som bra-byggare säger - bli petnoga med allting, neka minsta lilla bygglov som inte fäljer detaljplanen osv.
Men någon bättre gransämja lär det ju inte bli - bara värre...
Man måste ju fråga sig vad målet med eventuell trakasserier dock skuylle vara - att få till en grannfejd ? Att hämnas för att det är kul och känns skönt, eller vad ? - bättre lär det ju inte bli iaf !?
/K
Jag tror faktiskt att det finns särskillnad, men jag är inte helt säker.klaskarlsson skrev:
Ordningslagen 3 kap 3 paragrafen " Snö och is som kan rasa ned och skada personer eller egendom på offentlig plats skall utan oskäligt dröjsmål avlägsnas från tak, rännor och liknande anordningar". Men vad som gäller på icke offentlig plats står inte, åtminstone inte där.klaskarlsson skrev:Fastighetsägaren har ansvaret. Och när det gäller småhus så är ägaren då asnvarig. Offentlig eller inte offentlig plats. Detta gäller även tex snöröjning och sandning på egen tomt (om tex brevbäraren eller annan besökande ramlar pga bristfällig snöröjning så är det fastighetsägarens ansvar. Tyvärr gäller det även ovälkommna besökare...
Nej, jag tror inte jag är ansvarig bara för att jag äger tomten. Om grannen placerar ut studsmattan när jag är på semester och någon ramlar ner och skadar sig lär det bli grannen som är vållande med tanke på den vårdslösa placeringen av studsmattan. Om jag kommer hem och ser att grannen placerat ut studsmattan så kan jag eventuellt anses medvållande om jag underlåter att ta bort skräpet med tanke på att jag borde kunna se faran som kan uppstå.klaskarlsson skrev:" Vad det gäller bråte på tomten så skulle man mycket väl kunna tänka sig att den person som lägger en hög med bråte bredvid en studsmatta kan anses vårdslös och bli vållande om någon ramlar ner från studsmattan ner på bråtet. På samma sätt kan man nog tänka sig att den som ställer en studsmatta bredvid en hög med bråte kan anses vållande om någon ramlar ner från studsmattan ner i bråtet. Men som sagt, jag är ingen jurist men jag tror inte det har något att göra vem som äger tomten utan om vem som gör vad. "
Ja iof. Å andra sidan så är du som sagt ansvarig att hålla din fastighet (tomt) säker.
Nej jag tror faktiskt inte det. För pooler gäller speciella regler som skrivits just för detta ändamålet. Det betyder inte att samm regler gäller för en hög med rivningsvirke.klaskarlsson skrev:
Där håller jag med dig helt och hållet.klaskarlsson skrev:Dock måste ju var och en ta ett personligt ansvar också - så om det skulle inträffa en olycka så kan man ju inte bara peka på tomtägaren hur som helst. Och föräldrar är ju ansvariga för sina barn. Skulle man däremot lägga ut farligt bråte med UPPSÅTET att skada dom som eventuellt hoppar i närheten då blir det ännu allvarligare brottsrubriceringar som misshandelsförsök, eller liknande - sen om uppsåtet och brottet kan påvisas är en annan sak, idiotiskt skulle det vara iaf. Att ens tänka att riskera ett par barns liv för att man är irriterad över oväsen ??! Hur skulle man då känna sig om dom faktiskt ramlade och slog sg eller tom spetsades och dog ???
Det behöver inte gälla allt, det kanske räcker med pooler och studsmattor. Just de företeelserna är uppenbart störande det håller nog de flesta med om.klaskarlsson skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Hittade andra länka om detta med fastighetsägaransvar - som jag vidmakthåller gäller vad jag vet, även om man går in på en tomt:
http://www.flashback.info/showthread.php?t=425455
Hittar tyvärr inte den officiella versionen (som troligtvis är rätt juridisk formulerad)
"Det behöver inte gälla allt, det kanske räcker med pooler och studsmattor. Just de företeelserna är uppenbart störande det håller nog de flesta med om."
Men om jag tycket trimmade mopeder som det meckas med precis innanför tomtgränsen är störande borde inte dessa också förbjudas där. Samt parkering. Samt gunställningar. Samt barnens sandlåda. Grusgångar som skvätter grus på min gräsmatta -osv osv
Pooler är väl bygglovspliktiga (iaf de fasta ) och därmed så krävs väl granntillstånd för anläggning närmare än 4.5m - flyttbara saker är det ju fullkomligt logiskt att inte ha krav på.
Avståndet är ju inte heller i 1a hand till för trivsel (även om en garagevägg precis invid din veranda kan vara rätt störande)
utan för att brandsäkerhetskraven skall upp fyllas som jag har förstått det (dvs godkänner du som granne en konstruktion innanför 4.5m gränsen så betyder det samtidigt att du inte kan bygga närmare - om inte brandklassningen uppfylls)?
/K
edit:stavning
http://www.flashback.info/showthread.php?t=425455
Hittar tyvärr inte den officiella versionen (som troligtvis är rätt juridisk formulerad)
"Det behöver inte gälla allt, det kanske räcker med pooler och studsmattor. Just de företeelserna är uppenbart störande det håller nog de flesta med om."
Men om jag tycket trimmade mopeder som det meckas med precis innanför tomtgränsen är störande borde inte dessa också förbjudas där. Samt parkering. Samt gunställningar. Samt barnens sandlåda. Grusgångar som skvätter grus på min gräsmatta -osv osv
Pooler är väl bygglovspliktiga (iaf de fasta ) och därmed så krävs väl granntillstånd för anläggning närmare än 4.5m - flyttbara saker är det ju fullkomligt logiskt att inte ha krav på.
Avståndet är ju inte heller i 1a hand till för trivsel (även om en garagevägg precis invid din veranda kan vara rätt störande)
/K
edit:stavning
Du har naturligtvis rätt att ha din åsikt om vad som borde ha 4.5-metersgräns eller 10-metersgräns eller totalförbjudas på precis som jag och alla andra har rätt till att ha våra åsikter.klaskarlsson skrev:"Det behöver inte gälla allt, det kanske räcker med pooler och studsmattor. Just de företeelserna är uppenbart störande det håller nog de flesta med om."
Bara för att det är flyttbart innebär inte att det automatiskt inte behöver bygglov. Låter du den flyttbara tingesten stå för länge på samma plats så kan det ibland krävas bygglov har jag för mig. T.ex. containers kan det vara bygglov på trots att de anses vara flyttbara. Ovanmarkspooler är normalt inte bygglovspliktiga trots att de står intill tomtgräns, eventuellt kan de vara bygglovspliktiga om de aldrig tas ner.klaskarlsson skrev:
Har du provat med att kontakta miljö-o hälso förvaltningen? I vår kommun var det en dam som fick en studsmatta flyttad förra sommaren o jag har för mig att det var flera kommuner som skulle ta efter och upprätta regler för placering mm. Nu var det ju lite annurlunda för när ungarna hoppade så såg de in på hennes balkong på andra våningen och hon kände sig uttittad... Kommunen gick som sagt på hennes linje och krävde flytt av studsmattan.