Om vi släpper alla juridiska termer ett tag så kan vi kanske fastslå följande:

- Det är inte snällt att ställa upp saker vid tomtgränsen som kan uppfattas som störande av grannen. Om det sedan är en studsmatta, en pool, en kaninbur, en hög med plankor som har vassa rostiga spikar eller vad det än må vara är egalt.
- Det är heller ingen bra idé att bemöta "osnällheter" med värre saker. Konflikter som trappas upp är förmodligen i längden mer störande än barn och ungdomar som leker.
- Rätt väg kan då istället vara att man återigen pratar med den studsmatteägande husägaren, gärna när aktiviteten pågår, om det går att flytta studsmattorna till en bättre plats där man stör mindre. Gärna i all vänskaplighet, och med en "bullpåse" med.
- Om man inte kan komma överens, så är det måhända dags att ställa några större blomlådor vid den tomtgränsen.

- Och då återvänder vi till juridiken. Det är studsmatteägaren som har att tillse att man inte skadar sig om man ramlar av den. För att göra så behöver man ha bestämmanderätt över marken som man kan falla ned på. Och det har de ju inte, eftersom det står väldigt nära tomtgränsen. Det kan aldrig bli trådskaparens fel om någon ramlar av grannens studsmatta, in på hans tomt och skadar sig på hans blomlådor med penséer.

Swetrot skrev:
Det kan aldrig bli trådskaparens fel om någon ramlar av grannens studsmatta, in på hans tomt och skadar sig på hans blomlådor med penséer.
Det håller jag med om.
Hur ansvaret fördelas om det är en hög med vasst metallskrot är en annan sak.

Men vi behöver inte vidhålla oss vid detta- som de flesta konstaterar: försök med övertalning och lock och pock - det lönar sig sällan att driva upp konflikter ännu mer, även om man för den skulle inte skall vika sig platt och inte säga ifrån...

/K

Håller med dig Swetrot. Jag tror inte att det gagnar min sak att svara med samma mynt. För övrigt har jag en väldigt bra relation med denna granne, så det vill jag inte förstöra. Men i detta fallet (och den dagen jag skrev frågan), så kände jag mig lite provocerad. Jag hade påtalat för grannen att vi inte tyckte om att studsmatta 1 (2-3 m från tomtgräns, mellan våra hus) stod där den stod på grund av det j-la liv som fördes. Någon vecka senare åker ytterligare en studsmatta upp... Men, det finns krig man ska föra och krig man inte ska föra... Däremot oroar mig en del svar i början av denna tråd: Om ungar inte får göra som dom vill, så knackar de pensionärer istället (om jag ska hårddra det). Det är när ungar inte får tydliga gränser, som vi får det samhälle vi har.

P
Ja, blomlådor är mycket vackrare än rivningsvirke.

Nu säger jag inte det här för att nedvärdera Grops problem - det är säkert jobbigt nog - men en del av svaren gör mig rätt glad att jag bor i ett område där tomterna är så små att:
a) det är uppenbart för alla att det nästan är omöjligt att överhuvud taget skaffa sig någonting eller bedriva någon aktivitet utan att det kommer nära någon annans tomtgräns; och
b) folk som föreställer sig att en villaträdgård ska vara en tyst och avskild oas flyttar inte hit.

Jag har själv haft grannar med studsmattor och jag vet hur högljudda ungarna kan bli och hur länge de studsar. Jag har även högljudda barn men de har ingen studsmatta än :) Så jag förstår dig till fullo!!!

Ett enkelt knep är att varje gång ungarna börjar hoppa så ta en kopp kaffe, en tidning och en skön stol. Gå ut och sätt dig på din sida tomtgränsen, så nära studsmattan som möjligt, och läs tidningen. Jag kan lova dig att ungarna inte vill hoppa särskilt länge, de är inte intresserade av en publik som består av en "gammal gubbe" som sitter och lyssnar på allt de säger.

Nu gäller det att du Grop är tillräckligt gammal förstås för att göra detta!! Hur gammal är gammal gubbe för att detta ska lyckas? Räcker det med 40+, 50+ eller måste det till 60+ eller rentav 70+?

Mikael_L
Hrmmm...
Är man över 25 år så är man redan pensionär för 10-14 -åringar. Man kan inte bli äldre ...

Men däremot är jag inte helt säker på att ens närvaro skrämmer bort dom, egentligen. Dom studsar, berättar inte hemlisar.

• Gilla
Ivo f
  • Laddar…
Hönsgödsel. Räcker det som svar. Lite lagom av att "ge tillbaka". Ungar är mkt känsliga för lukter av denna typ. Skulle grannen klaga så är svaret att ja du har gödslat lite men det är snabbt övergående. Lite gödsellukt hör även det till saker man får räkna med i dagens villasamhälle, speciellt det nya ekologiska som säger nej till kemiskt konstgödsel.

Studsmattor i radhusområden är fula helveten. Vi har två gigantiska med skyddsnät fyra meter från där vi äter, uteplatsen. Vart vi än tittar ser vi dessa mattor. Familjerna hoppar hela tiden. På lördagsmorgnarna brukar mamman hoppa och öva multiplikationstabellen med sin son när han hoppar... jag vet inte vad man ska göra. Avskyr att vara gnällig utan hoppas på empati och respekt men ingen har frågat vad vi tycker. När familjerna reser bort sätter de lås på nätet så att inte vår son kan tjyvhoppa, han som får kolla på flera timmar om dagen. I Helsingbord klagade en kvinna för miljöchefen i kommunen och fick rätt. En studsmatta ska placeras 20 meter från annans balkong, uteplats. Vad tycker ni att vi ska göra?

lental skrev:
Studsmattor i radhusområden är fula helveten. Vi har två gigantiska med skyddsnät fyra meter från där vi äter, uteplatsen. Vart vi än tittar ser vi dessa mattor. Familjerna hoppar hela tiden. På lördagsmorgnarna brukar mamman hoppa och öva multiplikationstabellen med sin son när han hoppar... jag vet inte vad man ska göra. Avskyr att vara gnällig utan hoppas på empati och respekt men ingen har frågat vad vi tycker. När familjerna reser bort sätter de lås på nätet så att inte vår son kan tjyvhoppa, han som får kolla på flera timmar om dagen. I Helsingbord klagade en kvinna för miljöchefen i kommunen och fick rätt. En studsmatta ska placeras 20 meter från annans balkong, uteplats. Vad tycker ni att vi ska göra?
Jag tycker ni skall prata med era grannar om dom hoppar tex när ni äter frukost osv.
Att dom sätter lås är väl ok. Inte minst eftersom man skulle kunna tänka sig ett fall där dom blir ansvariga för skador som ngn annan som hoppat fått (även om man med svenskt rättsväsende hoppas att det inte skklle gå så). I vart fall skall väl inte er son springa in på deras tomt när dom inte är där ? Fråga om han får låna hoppmattan rakt ut istället !?

Den svåra blir ju som i trådens grundares fall om grannen inte gör ngt om man pratar med dom...

Vi har en granne (två radhus bort ) som har en sån där studsmatta - dom har inte mkt till tomt kvar kan jag ju säga :)
Jag stör mig iof inte så mkt på det då barnen inte hoppar där hela dagarana direkt, varje dag brukar det förvisso bli lite hoppande sommartid...

/K

wide skrev:
Ja har liknade problem.

Har en studsmatta 1m!!, från vår altan. Huset ligger väldigt tajt och den kan inte flyttas så mkt om det skulle vilja.

Hur F-n kan man på nått trrevligt sätt säga, att de ska slänga mattan?. De kan inte flytta den pga av deras storlek på tomt...
Det är svårt att göra något åt det när man väl sitter där, men detta är väl en mycket tydlig indikation till att man skall tänka sig för innan man köper hus med de "ytee-pytte-tomter" som finns idag. Man hamnar mycket närmare grannarna än någonsin i ett betongkomplex från 1960-talet, man tvingas mer eller mindre leva kollektivt med allas göranden och låtanden.

Det kanske har sin charm att man bor i något som ser ut som gamla statarlängor med lite inspiration av latinsk medeltida arkitektur med asymmetriska hus, men det har sannerligen sina nackdelar. Märkligt att man i ett land som Sverige, som är stort till ytan, skall behöva trycka ihop människor på det sättet.

Det är bra för miljön Swetrot, slipper man åka bil långa sträckor. Jag kommer flytta från en stor tomt med ganska fritt läge till en mindre men centralare belägen tomt. Jag kommer ej att tillåta någon studmatta precis vid mina altaner. Jag kommer göra det som krävs för att de i så fall flyttas.

Har också en granne som har studsmatta, precis i tomtgräns.
Men där har "problemet" löst sig själv...
Hon som äger, tycker att studsmattan "förstörde" gräsmattan, och jag var inte sen att hålla med :D
Så hon talade om för sin dotter att det blir inge studsande på ett tag.

Men även om mattan varit kvar så hade jag inge lust att gå i konflikt med henne om detta.
Eftersom jag själv drar igång cirkelsåg, byggsåg kanske både i tid och otid, och hon säger inte ett ljud om detta.
Så om man räknar lite, så ligger nog jag på MINUS...

Sedan så tycker mina småkillar att det är jättekul när tjejerna studsar upp och ner, och kanske när dom blir lite större så lär tjejerna killarna att studsa, så för mig är det HELT OKEJ!!!

För att slippa problem med grannsämjan bör alla parter tänka på stadgandet om skälig hänsyn. Detta innebär såväl givande som tagande för alla inblandade. Oftast kommer man längst med sitt önskemål om man först diskuterar med sina grannar och försöker hitta en lämplig lösning tillsammans. Är detta helt omöjligt återstår att åberopa de lagliga rättigheterna enligt reglerna som anförs i nämndbeslutet nedan.

Till miljö- och byggnadsnämnden i Kumla kommun inkom en skrivelse från en hyresgäst i flerbostadshus. I skrivelsen begärs att miljö- och byggnadsnämnden skall fatta beslut dels rörande studsmatta som ställts upp på uteplats vid lägenhet på angiven adress, dels generellt om uppställning av studsmattor inom bostadsområden.

Miljö- och byggnadsnämnden konstaterar att uppställning av studsmattor inte regleras i Plan- och bygglagen (PBL) och att nämnden inte fattat något generellt beslut att godkänna studsmattor i bostadsområden. I miljöbalken (SFS 1998:808) 9 kap 1 § 3 punkten definieras miljöfarlig verksamhet som användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för omgivningen genom buller, med mera. Med olägenhet enligt miljöbalken avses en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

Om användandet av en studsmatta medför en sådan olägenhet kan den verksamheten förbjudas med stöd av 26 kap 9 §. Det går dock inte att fatta generella beslut om studsmattor med stöd av miljöbalken. Av de handlingar som sänts in av hyresgästen framgår att studsmattan placerats på ett sådant sätt att brukandet av den kan medföra olägenheter i form av insyn i klagandens lägenhet och ljudstörningar för närboende.

Med stöd av miljöbalken 26 kap 9 § förbjöds uppställningen av studsmattan på den angivna uteplatsen. Miljö- och byggnadsnämnden har dock ingen uppfattning om hur långt avstånd som erfordras för att olägenhet enligt miljöbalken inte ska uppkomma, utan överlåter åt hyresvärden att i samråd med hyresgästerna avgöra om det finns platser där det kan vara lämpligt att placera studsmattor vid flerbostadshus (beslut 2007-06-12, dnr 507/2007).

Utan noggrannare övervägande, ställer jag mig själv frågan om förutsättningar finns för att rättsligt pröva ett permanent eller icke-permanent uppställt fastighetstillbehör som studsmatta i villabebyggelse. Skulle uppställning av en studsmatta kunna anses vara en åtgärd såsom en altan, plattform, tillgänglig uteplats, som enligt PBL får anordnas nära tomtgränser med stöd av undantag från krav på bygglov förutsatt att de inte utförs högre än i kommunen fastställd maxhöjd över markens medelnivå (vanligtvis 0.5 meter)? Studsmattor är anbringade på en ställning med höjd vanligtvis 1 meter, vilket skulle kunna innebära att kraven på lovfri åtgärd inte uppfylls. Om nu hypotesen kan vara hållbar för åtgärd med plattform avsedd för lek och fysisk träning.

Anders

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.