Det är precis skärgårdsproblemet vi står inför. Mobilt funkar säkert på vintern men inte på sommaren. Mobilt byggs kanske inte ut eftersom problemet bara finns under en begränsad tid. Samtidigt kanske telestolparna försvinner eftersom det är glesbygd. Vad blir lösningen? Gissar att vi får prova mobilt under en tid och se om det funkar, fas det känns ju inte så troligt med internet...

peternicklas
b_hasse skrev:
Bandbredden är inget att skryta med, 100/10 Mbit/s. Siffrorna var datamängden under December.
För egen del stupar inte mobilt bredband på bandbredd just nu. Det är datamängden och ping-tiden som är problemet. Jag har inte testat ping-tid på 4G, men datamängden är ett problem.
Ja det var rätt mycket trafik. Med 4G så är begränsningen 80 GByte/mån sedan får man betala mer. Men 100/10 räcker väl bra då man HAR 100/10 för det mesta. Sitter med ADSL 60 MB och ligger på 57/12 vilket jag är nöjd med.

Andy78 skrev:
Om det är det de kostar, hur kommer det sig att man kan få fiber i ett hyreshus / brf och ansluta sig för 495 kr och betala 299kr / mån?

Telia kan och gör detta då de är den enda auktören som levererar för tillfället, är man först så kan man ta betalt.
och lägga all kostnad på kunden och sen håva in pengar.
Den triviala matematiken är att det kostar 15-30 kSEK att ansluta EN fastighet. Sedan är det bara att dividera med antalet lägenheter och lägga till kostnaden för burkar till varje lägenhet.

Så.. 100 lgh ger 300 kr/lgh för att komma in med fibern och sedan några hundralappar för andel i switcharna i fastighetens teknikutrymme.

peternicklas skrev:
vilken fiberanslutning har ni med den bandbredden????
Måste va min tapatalk-klient jag ser inge om bandbredd?

peternicklas
Andy78 skrev:
Måste va min tapatalk-klient jag ser inge om bandbredd?
Var länge sedan vi redade ut det...

mycke_nu skrev:
Den triviala matematiken är att det kostar 15-30 kSEK att ansluta EN fastighet.
Hur mycket lägger ni i månadsavgift?

295 inkl alla boxar och krypteringsavgift.

245 till Telia för 100/10, telefon och 20 TV-kanaler. 50 till föreningen för driften av nätet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.