8 321 läst ·
81 svar
8k läst
81 svar
Strunta helt i fast telefon?
Det lär nog dröja så länge att det inte är något problem för mig innan det bor så många här, om ens någonsin inom den radien som den masten täcker så det är nog ett icke problem för mig. Så du får räkna ut resten själv.peternicklas skrev:
Klart bor du mitt ute i skogen utan grannar eller på en kobbe i havet så kan jag hålla med dig. Men varaför då sätta upp en mast? Men å andra sidan så är 80 MB inte mycket om man ska surfa och samtidigt titta på TV genom bredbandet eller streama film.cecar33 skrev:
Det var det som du skulle räkna ut.peternicklas skrev:
Sen var det just det jag skrev tidigare om man skall göra allting samtidig så visst men man får det jobbigt på flera sätt då i alla fall om man endast är två.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 84 inlägg
Det var alltså luftledning vi fick offert på, då går väl inte fiber?
Om man erbjuder koppar så finns säkerligen en befintlig stolpförbindelse som man ansluts mot och som har lediga par, dvs inte ny kabel hela vägen till station.
Och precis som du gissar så finns inte mõjlighet till fiber.
Och precis som du gissar så finns inte mõjlighet till fiber.
Redigerat:
Håller helt med, det är ett mycket reellt problem. Vi har perfekt täckning och bra hastighet i sommarstugan under vinterhalvåret. På sommaren går det inte att använda mobilt bredband alls förutom sen natt-tidig morgon, trots att vi har försökt med riktantenn monterad på taket.farbrordane skrev:
Om man skiljer på går och går.
Går det tekniskt att hänga fiber i luftledningsstolpar?
Japp - funkar utmärkt. Kör man med glasfiberförstärkt kabel slipper man åskproblemen också.
Tex byggde bredband västerbotten en hel del förbindelser på det viset.
Gör Telia så till privatkund - Nix. De är rätt ovilliga att göra så ens för matningar
Går det tekniskt att hänga fiber i luftledningsstolpar?
Japp - funkar utmärkt. Kör man med glasfiberförstärkt kabel slipper man åskproblemen också.
Tex byggde bredband västerbotten en hel del förbindelser på det viset.
Gör Telia så till privatkund - Nix. De är rätt ovilliga att göra så ens för matningar
Medlem
· Östergötland
· 65 inlägg
Jag bor på landet, utanför täckningskartan för 3G. Därför försökte jag fixa ADSL eller motsvarande men gav efter en månad upp, det gick helt enkelt inte att få någon operatör att skaka liv i den linan som går från telestolpen till min husfasad.
Nåväl, när jag skulle teckna mobilt bredband hade den valda operatören typ "14-dagars funktionsgaranti", vilket jag ansåg vara värt att testa i kombination med den intilliggande prylbutikens öppet köp och största 3/4G-antenn. Utan antenn fick jag ingen täckning alls (jo en plupp 2G men gick ej att surfa), men med antenn surfar vi stabilt 5-6Mbit/s vilket funkar för Webb-tv och allt vi använder internet till.
Problemet är alltså inte internet, utan att våra mobiler inte har täckning. Skulle vi bo här för alltid skulle jag nog skaffa en fast gsm/3g-telefon med extern antenn så man kan bli nådd på samma premisser som fast telefon.
/F
Nåväl, när jag skulle teckna mobilt bredband hade den valda operatören typ "14-dagars funktionsgaranti", vilket jag ansåg vara värt att testa i kombination med den intilliggande prylbutikens öppet köp och största 3/4G-antenn. Utan antenn fick jag ingen täckning alls (jo en plupp 2G men gick ej att surfa), men med antenn surfar vi stabilt 5-6Mbit/s vilket funkar för Webb-tv och allt vi använder internet till.
Problemet är alltså inte internet, utan att våra mobiler inte har täckning. Skulle vi bo här för alltid skulle jag nog skaffa en fast gsm/3g-telefon med extern antenn så man kan bli nådd på samma premisser som fast telefon.
/F
Telia Öppen Fiber säger de att de drar in fibern samma väg som en eventuell befintlig fast telefonledning, även om det är en luftledning. Vill man ha den nergrävd får man betala extra. Det är dock inga långa luftledningar vi pratar om här, från villan till en "stolpe" i området.Mats skrev:
Jag gillar egentligen inte Telia, men fibern fungerar bra, och grannarnas intresse för fiber är litet. Det är nog bara ca 5 av 50 villor i området som anslutit sig. Generellt sade de att i snitt 20% ansluter sig.
Man ska tänka på att de erbjuder fiber för 16 700:- utan att veta hur många som kommer att ansluta sig. En OK deal när det som här är få intresserade. En del tar de dock igen på månadsavgifterna. 300-350:- per månad för 100/10 Mbit/s och en hundralapp extra för 100/100. Priserna ligger ca 100:- högre per månad än vad Svenska Stadsnät har/hade i närheten. De är nu uppköpta av Telia, som kunde eliminera en konkurrent.
Jag tror alltså att Telia tar en ganska stor del av månadsavgiften för Telia Öppen Fiber, oavsett vilken operatör man väljer.
Edit:
Vi har inte luftledning, och de sköt in fibern i samma rör som den befintliga telefonledningen.
Redigerat:
Vi har precis samma situation i vårt fritidshus och för 4-5 år sedan kunde jag streama några mbit/s med minimala störningar. Så kontrollera noggrant vid olika tider hur det fungerar för er.f91jsw skrev:
Å Fasiken. Det går att få den gamla hunder att sitta.b_hasse skrev:Telia Öppen Fiber säger de att de drar in fibern samma väg som en eventuell befintlig fast telefonledning, även om det är en luftledning. Vill man ha den nergrävd får man betala extra. Det är dock inga långa luftledningar vi pratar om här, från villan till en "stolpe" i området.
Jag gillar egentligen inte Telia, men fibern fungerar bra, och grannarnas intresse för fiber är litet. Det är nog bara ca 5 av 50 villor i området som anslutit sig. Generellt sade de att i snitt 20% ansluter sig.
Man ska tänka på att de erbjuder fiber för 16 700:- utan att veta hur många som kommer att ansluta sig. En OK deal när det som här är få intresserade. En del tar de dock igen på månadsavgifterna. 300-350:- per månad för 100/10 Mbit/s och en hundralapp extra för 100/100. Priserna ligger ca 100:- högre per månad än vad Svenska Stadsnät har/hade i närheten. De är nu uppköpta av Telia, som kunde eliminera en konkurrent.
Jag tror alltså att Telia tar en ganska stor del av månadsavgiften för Telia Öppen Fiber, oavsett vilken operatör man väljer.
Edit:
Vi har inte luftledning, och de sköt in fibern i samma rör som den befintliga telefonledningen.
Hade med Telia att göra i liknande frågor för ett antal år sen och jag gav rosengren rätt. Det var som att försöka prata med en Kommuniststat.
De kunde ett ord: NEJ.
Var ute för samma sak nygligen med Telia. I min tomgräns står ett skåp för inkoppling av fiber med fiber frammatad. Tror ni man fick koppla på sig, NEJ.Mats skrev:
Vi bör också på landet men i en norrförort till Stockholm med lite drygt en halvtimmes bilfärd till Sthlm city. Så vi tog för givet att det fanns adsl.
Och fasta telefonen fick vi medflyttad för det facila priset om 500 kronor(våren 2006). För priset fick vi inkoppling vi inkoppling vid stolpe på andra sidan vägen, borrad kabel under vägen och sedan 280 meter telekabel och rör fram till huset. Vi la själva ned kabeln i rörgraven tillsammans med inkommande elkabel och kabel för infartsbelysning. Och Telia kom och monterade det sista. När montören såg att vi hade gäststuga 100 meter bort undrade han om vi inte tänkte att ha telefon där också. Och jo, det tänkte vi nog ha svarade jag, varpå jag fick en rulle med 125 m kvar på. Allt detta material och arbete.
Bär vi flyttade hit fanns inget adsl utan man fick använda sig av telefonmoden på 56 kb/s. Kommuen fick ett glesbygdsstöd för att kunna bygga ut telestationera från staten så vi kunde få adsl. Beställning kunde göras på hösten 2005 och vi var bland de första att anmäla oss. Vårvintern 2006 fick vi äntligen adsl. Underbart att slippa tefonmodet och få en uppladdningshastighet på upp till - 2Mbites vilket de två (Telia och tele2) operatörerna kunde erbjuda. Vi har hållit fast vid Telia bland annat för att de bra och har kortaste tider vid fel.
Vi kommer aldrig att släppa Telia, pga
Och fasta telefonen fick vi medflyttad för det facila priset om 500 kronor(våren 2006). För priset fick vi inkoppling vi inkoppling vid stolpe på andra sidan vägen, borrad kabel under vägen och sedan 280 meter telekabel och rör fram till huset. Vi la själva ned kabeln i rörgraven tillsammans med inkommande elkabel och kabel för infartsbelysning. Och Telia kom och monterade det sista. När montören såg att vi hade gäststuga 100 meter bort undrade han om vi inte tänkte att ha telefon där också. Och jo, det tänkte vi nog ha svarade jag, varpå jag fick en rulle med 125 m kvar på. Allt detta material och arbete.
Bär vi flyttade hit fanns inget adsl utan man fick använda sig av telefonmoden på 56 kb/s. Kommuen fick ett glesbygdsstöd för att kunna bygga ut telestationera från staten så vi kunde få adsl. Beställning kunde göras på hösten 2005 och vi var bland de första att anmäla oss. Vårvintern 2006 fick vi äntligen adsl. Underbart att slippa tefonmodet och få en uppladdningshastighet på upp till - 2Mbites vilket de två (Telia och tele2) operatörerna kunde erbjuda. Vi har hållit fast vid Telia bland annat för att de bra och har kortaste tider vid fel.
Vi kommer aldrig att släppa Telia, pga
Vart får du detta ifrån menar du generellt eller är bara du drabbad?peternicklas skrev:ADSL kräver koppartråd....
IP telefoni kan du även köra genom mobiltbredband. Kräver en router.
Som det ser ut nu så kommer fler att gå över till 4G och då blir 3G nätet lite bättre. Men det är ett stort problem med mobilt bredband. Operatörerna är inte snabba att bygga ut det. Vet de som hade 4G och 80 MB ned för 1 år sedan. De har idag 5 MB ned...
Hade man 4g täckning för 1 år sedan så har man det idag också.
4G fungerar utmärkt som enda internetuppkoppling om vi förutsätter att man är i ett täckningsområde.
Redigerat: