8 325 läst ·
81 svar
8k läst
81 svar
Strunta helt i fast telefon?
Då har ni har kommit en bit på vägen.
Glöm det med fast telefoni, IP-telefoni och mobil för att ringa just nu för det är det enkla att lösa.
Utgå istället från vad ni behöver för Internetlösning. Hur många är ni som ska använda er av internet och till vad använder ni det? När ni har specat era behov kan man sedan börja titta på kapacitetsbehovet.
Men be även Telia specificera vad ni får för fastanslutning och beräknad hastighet.
Glöm det med fast telefoni, IP-telefoni och mobil för att ringa just nu för det är det enkla att lösa.
Utgå istället från vad ni behöver för Internetlösning. Hur många är ni som ska använda er av internet och till vad använder ni det? När ni har specat era behov kan man sedan börja titta på kapacitetsbehovet.
Men be även Telia specificera vad ni får för fastanslutning och beräknad hastighet.
IP telefoni är bra om man ringer mycket utrikes, bra mycket billigare.AndersS skrev:Då har ni har kommit en bit på vägen.
Mobilt bredband är inget jag skulle önska min värsta fiende... Eller, kanske det förresten?
hur som helst så är det lynnigt och begränsande.
Enligt täckningskartan så ska vi ha "full spruta" där vi bor, men det kan vi bara glömma.
Det har i mitt fall blivit stabilare sedan jag bytt router och modem, samt satt upp en ca 1m lång riktantenn vid skorstenen.
Men vi lider fortfarande av "fri surf", vilket innebär att Internet blir i princip obrukbart efter halva månaden.
Jag skulle välja koppartråd före mobilt alla dagar i veckan om det inte vore för att jag är så förbaskat dumsnål!
hur som helst så är det lynnigt och begränsande.
Enligt täckningskartan så ska vi ha "full spruta" där vi bor, men det kan vi bara glömma.
Det har i mitt fall blivit stabilare sedan jag bytt router och modem, samt satt upp en ca 1m lång riktantenn vid skorstenen.
Men vi lider fortfarande av "fri surf", vilket innebär att Internet blir i princip obrukbart efter halva månaden.
Jag skulle välja koppartråd före mobilt alla dagar i veckan om det inte vore för att jag är så förbaskat dumsnål!
Mycket skitsnack om mobilt bredband, men men det är helt avgörande är var man bor i förhållande till masterna Jag kör med den enda som kan leverera där jag bor på landet, och där är det Telenor och det fungerar perfekt sedan dag 1 nedström aldrig under 40 Meg upp aldrig under 11 Meg sedan beror det ju på om man skall ladda alla filmer och spel fan vet vad, ja då får man väl kanske problem. Jag har i var fall kört 4G över 1 år nu inte en enda gång som det strulat utan helt stabilt. Så kolla vad som finns och verkligen har täckning för enligt Tele2 bor jag mitt i deras fulla hastighet men det är noll och inte kontaktbart, Telias mobiltelefon går nästan aldrig att få kontakt med men tre är det OK.
Ska gaantera dig att när fler går över till 4G i ditt område så kommer hastigheten att störtdyka. Jag vet att både 3G och 4G master matas med 200 MB genom en fiber. Räkna ut resten själv.cecar33 skrev:Mycket skitsnack om mobilt bredband, men men det är helt avgörande är var man bor i förhållande till masterna Jag kör med den enda som kan leverera där jag bor på landet, och där är det Telenor och det fungerar perfekt sedan dag 1 nedström aldrig under 40 Meg upp aldrig under 11 Meg sedan beror det ju på om man skall ladda alla filmer och spel fan vet vad, ja då får man väl kanske problem. Jag har i var fall kört 4G över 1 år nu inte en enda gång som det strulat utan helt stabilt. Så kolla vad som finns och verkligen har täckning för enligt Tele2 bor jag mitt i deras fulla hastighet men det är noll och inte kontaktbart, Telias mobiltelefon går nästan aldrig att få kontakt med men tre är det OK.
Medlem
· Östergötland
· 84 inlägg
Oj, vilken tur att jag ställde frågan här, verkar finnas bra mycket mer att tänka på än vi visste om... Fast telefoni kan vi nog vara utan egentligen, men internet... Vi är fem personer och använder internet till typ allt. Måste iaf kolla med Telia vad vi kan få för hastighet om vi tar trådat anslutning (som offerten gällde). Hade ingen aning om att det var olika. Och vad grannarna gör har man ju ingen koll på, heller inte sommargästerna 
Kolla då om du kan få fiber istället.Magasinetblogg skrev:Oj, vilken tur att jag ställde frågan här, verkar finnas bra mycket mer att tänka på än vi visste om... Fast telefoni kan vi nog vara utan egentligen, men internet... Vi är fem personer och använder internet till typ allt. Måste iaf kolla med Telia vad vi kan få för hastighet om vi tar trådat anslutning (som offerten gällde). Hade ingen aning om att det var olika. Och vad grannarna gör har man ju ingen koll på, heller inte sommargästerna![]()