Vi bygger nytt mitt i skogen och det finns ingen fast telefon. Behöver man det nuförtiden eller klarar man sig med mobil telefonlösning och likaså mobilt bredband? Självklart säger alla säljare men kan man lita på det? Eller är det tvärtom, när man bygger i glesbygd är det ingen idé att koppla in fast telefon eftersom nätet ändå kommer att lägga ner vartefter? Hur gjorde ni andra?

Frågan är väl om man har något val. Jag tvivlar på att Telia drar ut tråd i busken nu för tiden.

peternicklas
Kör med IP telefoni om du vill ha en vanlig telefon.

Ett av problemen brukar vara den snåla datamängden det är på mobila bredband. Men det beror ju så klart på hur ni använder nätet hur stort problem det blir för just er.

Börja med att kontrollera vilka alternativ som finns.
Finns det någon form av fast anslutningsmöjlighet?
Har all mobiloperatörer täckning?

Vi har fått pris från Telia, kostar <20.000:- att få fast anslutning. Men sedan kostar ju de fasta avgifter enormt mycket, vi som knappt ringer. Däremot vill vi ha skapligt internet. Täckningen är dålig i Sankt Anna skärgård, ska gå med 3G enligt kartor men inte i verkligheten. Telia funkar bäst i alla fall.

IP-telefoni har vi nu men där använder vi ju telefonuttaget i väggen?

Har hört att mobilnätet kommer att "bli fullt" vilket gör att man då inte kommer kunna surfa utan bredband, stämmer det månntro?

Kolla om du kan få ADSL med vettig fart först innan telia kommer.....

peternicklas
ADSL kräver koppartråd....
IP telefoni kan du även köra genom mobiltbredband. Kräver en router.
Som det ser ut nu så kommer fler att gå över till 4G och då blir 3G nätet lite bättre. Men det är ett stort problem med mobilt bredband. Operatörerna är inte snabba att bygga ut det. Vet de som hade 4G och 80 MB ned för 1 år sedan. De har idag 5 MB ned...

Redigerat:
Den fasta anslutningen ni fått pris på, är det tråda fast anslutning eller är det "fast GSM" med aktiv adapter till trådad telefoni? Fast GSM ger bara telefoni (om det inte har ändrats dom senaste åren).

En åtgärd mot dålig täckning kan vara att montera en riktantenn och eventuellt med en förstärkare/sändare (glöm ej ansökan till PTS för sändaren)

Har du (TS) kollat med http://net1.se/ ?

De använder ju NMT 450-frekvensen som har mycket bra täckning. Detta brukar ju vara ett alternativ för de som bor "lite utanför", men ändå vill ha mobilt bredband.

Redigerat:
Vi hade gärna gjort oss av med den fasta telefonen om det hade funnits ett bra 4G-alternativ för oss som streamar extremt mycket film och musik. Använder nästan aldrig fasta telefonen och blir mest irriterad när nån ringer där, pga att man får gå och leta upp den :)

/S

Fast telefoni kan jag vara utan, men fast internet får de ta från mig ur mina kalla, döda händer. Mobilt internet är för mycket hit-or-miss för min smak, med usel tillförlitlighet och extremt varierande prestanda.

• Gilla
Cujo och 3 till
  • Laddar…
peternicklas
Troberg skrev:
Fast telefoni kan jag vara utan, men fast internet får de ta från mig ur mina kalla, döda händer. Mobilt internet är för mycket hit-or-miss för min smak, med usel tillförlitlighet och extremt varierande prestanda.
Instämmer till 100%. Aldrig mer något mobilt bredband. Väntar nu på fiber fram på vårkanten...

Något som kan vara ett problem i skärgården är att vid denna årstiden kanske bredbandet funkar klockrent men till sommaren när alla är ute med sina båtar så är nätet överbelastat.

peternicklas skrev:
ADSL kräver koppartråd....
IP telefoni kan du även köra genom mobiltbredband. Kräver en router.
Som det ser ut nu så kommer fler att gå över till 4G och då blir 3G nätet lite bättre. Men det är ett stort problem med mobilt bredband. Operatörerna är inte snabba att bygga ut det. Vet de som hade 4G och 80 MB ned för 1 år sedan. De har idag 5 MB ned...
Dock bör dom ju kolla om de överhuvudtaget kan leverera ADSL om man beställer kopparkabel.
Surt att lägga 20 papp för att sen få svaret att man ligger för långt från telestationen (eller någon annan anledning)

Jag är inte heller något fan av mobilt bredband. Har testat Tele2 och Tre men stabilt vet jag inte om man kan kalla det. Uppkopplad är man kanske ofta men hastigheten är låg p.g.a. kapacitetsbrist på stationen/nätet.
Sen med en del surfbegränsningar som de flesta verkar ha så spikar dom i spiken i kistan och man får fortsätta med ADSL.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.