peternicklas skrev:
Klart bor du mitt ute i skogen utan grannar eller på en kobbe i havet så kan jag hålla med dig. Men varaför då sätta upp en mast? Men å andra sidan så är 80 MB inte mycket om man ska surfa och samtidigt titta på TV genom bredbandet eller streama film.
Varför kunde televerket installera en telefonlina till 1 kund för 15 000kr på 80 talet och kunden endast behöver betala den sedvanliga anslutningsavgiften?
Vissa saker räknas som en samhällsviktig funktion och de kostar pengar.
Dock är det en anna tid nu och när mobiloperatörerna sätter upp en mast så är den baserad på ett antal faktorer bla antalet användare.
Masten är redan uppe i skogen om det finns täckning, och är han ensam användare så är det bara att använda och se glad ut.

80MB vad menar vi här 80 Megabyte eller 80 Megabit?

En gräns på 80gig räcker rätt bra om man streamar då streamingen av data inte är så stor, laddar man ned hel filmer om 2 gig styck då drar det iväg.
spotify ger ej heller nån större förbrukning, youtube lika så då det är så dålig bild och lite data som skickas.
"arbeta hemifrån" drar inget heller om man bara läser coh skriver lite mail och kör sina applikationer över vpn:et
Nackdelen med mobilt bredband är att fax ej fungerar, men det finns faxtjänster på nätet.
Det gäller att prova sig fram i skogen du kan befinna dig i ett område där du har 0 täckning på 3g med en operatör men full med en annan.
Likaså kan du ha 4gtäckning med operatören som ej hade 3g täckning och tvärtom pga att de har valt att bygga ut 4g i området.

Jag hade tidigare tele2 4g men nu tillgång till en fiber så 4g har jag sagt upp dock har jag skaffat en 3g telefon med "fri surf" vilket innebär att de har rätt att strypa min hastighet vid 50 gig vid onormal användning, vad det nu innebär.

Om du kan få Fiber välj det i första hand och ha sedan mobilt bredband som backup, du har säkert det redan i din mobil, själv har jag backup i form min mobil som jag delar ut som router så resten kan surfa skulle inte den fungera så har jag en näve usbstickor med olika mobiloperatörer som jag sätter i en router och delar ut till datorn , plattan etc.
Och det behövdes idag då strömmen gick.

Adsl har sina fördelar det har en jämnare hastighet och oftast inga begränsningar avsende datamängden som du har på mobilt bredband, men du måste ha telefonlina indraget.

Fördelen med traditionell fast telefoni är att det fungerar nästan alltid vid strömavbrott pga reservkraft.
Nu säger jag inte att mobiltelefonin inte gör det.

Om du köper mobiltbredband och endast usbsticka så finns det router att dela ut det med både via trådlöst och nätverkskabel.

peternicklas skrev:
Var ute för samma sak nygligen med Telia. I min tomgräns står ett skåp för inkoppling av fiber med fiber frammatad. Tror ni man fick koppla på sig, NEJ.
Du har matat fram fiber själv till tomgränsen?

Låter lite som kunden som vill slippa avgiften för grävning då det redan var gjort.
Nej detta var en "adminstrativ" avgift enligt telia och gick inte att plocka bort.

Kunden var grävmaskinist till yrket.

Förfärligt klagande på avgifter här. Varför vill ni inte betala för er?

Vi som har byggt fibernät själva vet att det kostar 15-30 000 per anslutning, men ni tycker tydligen att någon annan ska betala??

Bara för att fibern finns vid tomtgränsen betyder det inte att det var gratis att få den dit. :mad:

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
mycke_nu skrev:

Vi som har byggt fibernät själva vet att det kostar 15-30 000 per anslutning, men ni tycker tydligen att någon annan ska betala??

Bara för att fibern finns vid tomtgränsen betyder det inte att det var gratis att få den dit. :mad:

Vem säger det?
Vad innebär "bygga fiber själva" och vad får man för 30k?

Här nere i villaområdet får man rätten att ansluta sig och betala, du / samfälligheten äger ingenting.

Det krångliga är att få fram fiber eller tråd om det inte redan finns tillgängligt och det som kostar. Inte bara att gräva ned utan sedan ska det även underhållas, vilket många stadsnät också upptäckt och därav sålt verksamheten.
Att sedan lägga på IP-delen kräver visserligen en del teknik men är den enkla delen att lösa.
Trots allt är det en investering på 15-30000 per anslutning en rimlig kostnad för en fastighet, om man t.ex. jämför med andra kostnader vid t.ex. nybyggnation. Men vi har inte blivit vana vid det och om du t.ex. köper en ny bil ryker den summan eller mera när du kör ut från bilhandlaren. Sedan har jag full förståelse för att det också är mycket pengar att ta ur plånboken, men det är ändå ett eget val som man gör. Många är ju nöjda med mobila lösningar.

När det sedan gäller IP-telefoni, Internettelefoni eller bredbandstelefoni så finns det även här skillnader. Vissa av dem levereras med QoS och säkrad kapacitet/kvalitet via IP, dvs separerat logiskt från övrig internettrafik. Medan andra tjänster kan fungera som vilken internetsurftrafik som helst, t.ex. Skype, och kvalite varierar med kapacitet och nyttjande på din egen anslutning men även belastning på Internet.
Kör man mobil IP-telefoni så går den som datakom och tillsammans med övrig internettrafik. Går det segt att surfa så fungerar IP-telefonin i regel också dåligt, medan det fungerar i regel utmärkt att ringa mobilsamtal. Mobiltrafiken har i GSM/3G-näten varit prioriterat före datakom. Däremot 4G används inte för mobiltelefoni (inte idag vad jag vet).

Andy78 skrev:
Varför kunde televerket installera en telefonlina till 1 kund för 15 000kr på 80 talet och kunden endast behöver betala den sedvanliga anslutningsavgiften?
För att de hade monopol och kunde sprida kostnaden på alla kunder, såklart.

Sen avskaffades monopolet och därmed var de tvungna att börja låta alla kunder betala sina egna kostnader.

Nerre skrev:

Sen avskaffades monopolet och därmed var de tvungna att börja låta alla kunder betala sina egna kostnader.
Helt riktigt och detta har därför slagit mot landsbygden men även rent generellt vid nybyggnation då varje del ska finansieras. Det aktörer som vill tjäna pengar på tjänster är inte intresserade av den delen såvida inte någon annan bygger den grundläggande infrastrukturen, ex. det mycke_nu, m.fl, gör via lokala sammanslutningar och där man via bredbandsstöd, kommunbidrag, etc, och självklart eget arbete kan genomföra det.
I många av dessa lösningar brukar man sedan låta någon operatör "tända fiberdelen" och ansvara för en tekniska utrustningen.

Andy78 skrev:
Vem säger det?
Vad innebär "bygga fiber själva" och vad får man för 30k?

Här nere i villaområdet får man rätten att ansluta sig och betala, du / samfälligheten äger ingenting.
Att bygga ett fibernät själv innebär att man betalar vad det kostar och dessutom gör jobbet själv. Dvs, projekterar, skaffar alla tillstånd, ordnar avtal, gräver, lägger kanalisation, blåser fiber, svetsar, gör GPS-inmätning, dokumenterar och underhåller nätet.

Bara för att man har en "rätt" att ansluta sig betyder det inte att det var gratis att anlägga nätet.

För 15-30 kSEK kan man få en normal villa ansluten om man gör det själv i en fiberförening. Telia har MINST samma kostnader eftersom deras arbetskraft och byråkrati är långt ifrån gratis.

peternicklas
Andy78 skrev:
Vart får du detta ifrån menar du generellt eller är bara du drabbad?
Hade man 4g täckning för 1 år sedan så har man det idag också.
4G fungerar utmärkt som enda internetuppkoppling om vi förutsätter att man är i ett täckningsområde.
Detta blir så på fler platser efterhand som 4G telefoner kommer ut på marknaden. Mobilt bredband är skit! Tråkigt för er som inte har val.

peternicklas
mycke_nu skrev:

Har aldrig sagt att vi INTE ska betala för fiber. Telia svarade enkelt NEJ, ni får inte koppla på er.

Nerre skrev:

Och det gör dom inte idag då menar du sprider kostnaderna på kunderna?

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Att bygga ett fibernät själv innebär att man betalar vad det kostar och dessutom gör jobbet själv. Dvs, projekterar, skaffar alla tillstånd, ordnar avtal, gräver, lägger kanalisation, blåser fiber, svetsar, gör GPS-inmätning, dokumenterar och underhåller nätet.

Bara för att man har en "rätt" att ansluta sig betyder det inte att det var gratis att anlägga nätet.

För 15-30 kSEK kan man få en normal villa ansluten om man gör det själv i en fiberförening. Telia har MINST samma kostnader eftersom deras arbetskraft och byråkrati är långt ifrån gratis.
Nä men du betalar ju för hela skiten kan man säga iom 16k i anslutningsavgift tycker du själv att det är en bra deal om du kan bygga själv till en kostnad av 16 k per hushåll avs anslutning.

Redigerat:
peternicklas skrev:
Detta blir så på fler platser efterhand som 4G telefoner kommer ut på marknaden. Mobilt bredband är skit! Tråkigt för er som inte har val.
Då får det stå för dig, låter mest på dig som du bara haft problem med mobilt bredband.
Själv uppskattar jag det då jag kan ta det med mig, det går ju mindre bra med fibern.

Andy78 skrev:
Hade man 4g täckning för 1 år sedan så har man det idag också.
Signalstyrka på radiodelen avgör om du kan få bra hastighet via ditt mobila bredband, men säger inget om hur belastat radiotrafiken är med data.
Har du bra radiomottagning idag så kommer du troligtvis framöver också ha det. Medan trafiken och antalet användare/terminaler kan ha ökat mångfalt vilket då kan påverka din prestanda.
Nu kan jag inte 4G-tekniken och det påverkas även hur operatörerna implementerar den. Däremot 3G-nätet kan ändra sin karaktär beroende av belastning och antalet uppkopplade så har man från början halvbra signalstyrka kan den bli dålig/oanvändbar med många samtidiga användare (hur det fungerar är beroende av hur respektive operatör valt att implementera (t.ex. Telia som har Edge via GSM kan hantera det annorlunda än Telenor, eller 3 som inte har varken Edge eller GSM). Så vad tekniken erbjuder påverkas även av hur man designar/bygger/konfigurerar mobilnäten.
När det sedan gäller anslutning från basstation mot internet får vi hoppas att det finns fiber och kapacitet som täcker kapaciteten som radionoden kan hantera.
Just i denna tråden är det flera inkl. mig själv som drabbats av detta. Tidigare kunde man få bra kapacitet dygnet runt, nu är största sannolikhet på morgonen och det beror nog på att våra storkonsumenter, ungdomarna, nu sover sin skönhetssömn. Och vi äldre bara skvalpar lite på botten när vi diskuterar detta på t.ex. Byggahusforumet.

Redigerat:
Hemmakatten
Citerar mig själv eftersom det inte går att redigera ett inlägg som är mer än 3 timmar gammalt.. Skrev inlägget #44 nedan i går kväll från mobilen när jag låg i sängen och somnade ifrån allt (vliket inte är första gången, får nog sluta skriva från sängen...). Rättar slarvskrivfelen och fortsätter inlägget efter citatet.

Hemmakatten skrev:
Vi bör också på landet men i en norrförort till Stockholm med lite drygt en halvtimmes bilfärd till Sthlm city. Så vi tog för givet att det fanns adsl.

Fasta telefonen fick vi medflyttad för det facila priset om 500 kronor (våren 2006). För priset fick vi inkoppling vid stolpe på andra sidan vägen, borrad kabel under vägen och sedan 280 meter telekabel och rör fram till huset. Vi la själva ned kabeln i rörgraven tillsammans med inkommande elkabel och kabel för infartsbelysning. Telia kom och monterade det sista. När montören såg att vi hade gäststuga 100 meter bort undrade han om vi inte tänkte att ha telefon där också. Och jo, det tänkte vi nog ha svarade jag, varpå jag fick en rulle med 125 m kvar på. Allt detta material och arbete för 500 kronor.

När vi flyttade hit fanns inget adsl utan man fick använda sig av telefonmoden på 56 kb/s. Kommuen fick ett glesbygdsstöd från staten för att kunna bygga ut telestationerna så att vi kunde få adsl. Beställning kunde göras på hösten 2005 och vi var bland de första att anmäla oss (telestationen är liten och det finns begränsat antal platser. Vårvintern 2006 fick vi äntligen adsl. Underbart att slippa tefonmodet och få en uppladdningshastighet på upp till - 2Mbits/s vilket de två (Telia och tele2) operatörerna kunde erbjuda. Vi har hållit fast vid Telia bland annat för att de är bra och har kortaste ledtider vid fel.

Vi kommer aldrig att släppa Telia, pga
Vi kommer aldrig att släppa Telia-kabeln. Numera kan Telia erbjuda upp till 8Mbits, för oss innebär det ca 6Mbit nedströms, vilket ingen annan leverantör kan erbjuda. Vi är glada för det och har nästan glömt de många fler Mbits vi hade i vårt förra hus...

Vi har som sagt fasta telefonen via telia och betalar för ett Mini/Bas- abbonemang, eller vad det nu kallas. Kan kanske kännas lite som en onödig utgift eftersom jag nästan aldrig ringer från den telefonen (är billigare att ringa från mobilen) utom när jag ringer till USA där jag har familj och dit ringer jag för 19 öre per minut. Men vi har också äldre släktingar som aldrig skulle kunna tänka sig att ringa till våra mobiler, vilket man också får ta med i bilden vid beslut om fast telefon eller inte.

När telia en dag inte längre underhåller kobbarkabeln får man väl tänka om. Vi har luftledningar från tätorten 12 km bort men Telia har faktiskt under förra året bytt stolpar på nästan hela sträckan så förhoppningsvis blir det kvar ett antal år till.

Mobilt bredband är absolut inte ett alternativ. Det är urusel mottagning (även om telefonsäljarna hävdar annorlunda) och det finns några familjer här som bittert ångrar att de gick på detta. Att återansluta sig till fasta nätet går inte eftersom telestationen är liten och deras platser är tagna av andra. Dessutom bor vi också i ett sommarturistområde med mångdubblad befolkning under högsäsong. Inte ens vanlig mobiltrafik har nån vidare täckning här. Man får undvika vissa platser därman vet att det är extra dåligt.

Så mitt råd blir som många andras, dvs betala för telefonledningen. Även om ni inte får så hög hastighet så är det mycket bättre än en i värsta fall hackig, opålitlig och långsam mobil anslutning.

Redigerat:
  • Gilla
peternicklas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.