837 läst ·
11 svar
837 läst
11 svar
Strömmen faller när jag kopplar in tvättmaskin
Har ett kryptiskt problem. Jag har spänning fram till ett uttag (uppmätt) men när jag kopplar in tvättmaskinen (helt ny) så faller spänningen. Säkringen löser inte ut och när jag drar ut kontakten så är spänningen tillbaka i uttaget. Jag köpte en ny tvättmaskin pga felet då jag trodde att det var kortis i den gamla.
Det märkliga är att spänningen kommer och går med att jag koppar in tvättmaskinen, det är ett 2 kontakts uttag så jag kan mäta spänningen när jag kopplar in.
Är det elcemtralen som jävlas, en gammal sak med keramikproppar.
Det märkliga är att propparna inte går utan är hela.
Det märkliga är att spänningen kommer och går med att jag koppar in tvättmaskinen, det är ett 2 kontakts uttag så jag kan mäta spänningen när jag kopplar in.
Är det elcemtralen som jävlas, en gammal sak med keramikproppar.
Det märkliga är att propparna inte går utan är hela.
Med vad och hur mäter du spänningen?
Du mäter nog med ett lågomigt instrument och det behöver inte ha mer är en pytteliten kontakt mellan ledningar för att visa rätt spänning. Troligtvis är den glappis eller brända kopplingar eller på annat sätt dålig kontakt på något ställe. Antingen på nollan eller fasen. kan vara var som helst i anläggningen, men går det direkt från centralen till uttaget, så är en god kanditat Centralen.
Du menar nog högohmigt.J jonaserik skrev:Du mäter nog med ett lågomogt instrument och det bhöver inte ha mer är en pytteliten kontakt mellan ledningar för att visa rätt spänning. Troligtvis är den glappis eller brända kopplingar eller på annat sätt dålig kontakt på något ställe. Antingen på nollan eller fasen. kan vara var som helst i anläggningen, men går det direkt från centralen till uttaget, så är en god kanditat Centralen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag antar att spänningen faller så mycket att TM inte fungerar, dvs det är detta som är ditt problem?J Johanshi skrev:
Då har du en dålig eller bruten anslutning någonstans.
Finns det någon strömbrytare som styr uttaget?
Är säkringen hel?
Det är en mycket god regel att tala om hur mycket spänningen faller och vad du mäter detta med.
Jag mäter med en dvm, spänning faller till ca 3v, men går tillbaka till 230så snart jag drar ur kontakten. Verkar rasa så snart något koppas in, testade med en stavmixer och det gav samma reultat, spänningen föll genast drån 230 till ca 3V.
Ledningen går direkt till centralen och proppen (10A) är hel.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Då finns det någon eller några punkter med mycket dålig kontakt. Kan finnas risk för brand pga värmeutveckling, så jag tycker du ska ta in hjälp snarast om du inte kan undersöka alla kopplingar själv.J Johanshi skrev:Jag mäter med en dvm, spänning faller till ca 3v, men går tillbaka till 230så snart jag drar ur kontakten. Verkar rasa så snart något koppas in, testade med en stavmixer och det gav samma reultat, spänningen föll genast drån 230 till ca 3V.
Som andra sagt, kontrollera först säkringen (byt gärna) och undersök kontaktytorna för oxid (i centralen/säkringshållaren) eller andra saker som kan påverka. Jag vet en jag fick hjälpa som var livrädd att porslinet skulle spricka när han skruvade i säkringarna, så många var inte åtskruvade ordentligt, med glapp som följd.
Klicka här för att svara