Rekommenderar du att man lämpligast kopplar in strömkännarna i kopplingsdosa bredvid centralen och använder signalkabel? När man funderar på det så låter det som den säkraste inkopplingen för att inte riskera att få högspänning i ingången på ecoel pannan.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag kan ju inte säga vad som är lämpligt i praktiska fall utan det beror på hur det ser ut, om det är trångt i centralen och dess kapslingsklass. Det är normalt inga svårigheter i normcentraler men kan vara besvärligare i gamla diazedcentraler.
Det du skrev låter mycket lämpligt och säkert. Det vicktigaste är ju att det är godkänt och rätt gjort. Sen fins det säkert olika varianter på hur man gör det hela.J jojo123 skrev:
Så här har jag gjort.
Strömkännarna kommer ju med kabel och dom drog jag ut till en kapsling utanför mätartavlan.
Därifrån ölflex till VP
Toppklämmor i centralen undviker jag.
Är jag tvungen att skarva i centralen så är det i första hand presshylsa som gäller.
I nödfall om det är en normcentral så går det med plintar
Strömkännarna kommer ju med kabel och dom drog jag ut till en kapsling utanför mätartavlan.
Därifrån ölflex till VP
Är jag tvungen att skarva i centralen så är det i första hand presshylsa som gäller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren. Det får bli dosa bredvid centralen och singnalkabelU Uffe A skrev:Så här har jag gjort.
Strömkännarna kommer ju med kabel och dom drog jag ut till en kapning utanför mätartavlan.
Därifrån ölflex till VP
[bild]
Sen blir det en 5*4kvadrat och 20A säkring som matning till pannans elpatroner
Är det Weidmuller rakt igenom? Vad är det som sitter direkt till vänster om 1?U Uffe A skrev:Så här har jag gjort.
Därifrån ölflex till VP
[bild]
Klicka här för att svara