Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man bör även använda toppklämmor med viss försiktighet så att de enkelisolerade ledarna i givarkabeln inte ligger an direkt mot spänningssatta delar. Annars behöver effektvakten vara klassad för 230 V på sin givaringång.
Rekommenderar du att man lämpligast kopplar in strömkännarna i kopplingsdosa bredvid centralen och använder signalkabel? När man funderar på det så låter det som den säkraste inkopplingen för att inte riskera att få högspänning i ingången på ecoel pannan.

Jag kan ju inte säga vad som är lämpligt i praktiska fall utan det beror på hur det ser ut, om det är trångt i centralen och dess kapslingsklass. Det är normalt inga svårigheter i normcentraler men kan vara besvärligare i gamla diazedcentraler.

Elcentral med säkringsskåp, elmätare och flera kabelrör på en vägg med rosa tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan ju inte säga vad som är lämpligt i praktiska fall utan det beror på hur det ser ut, om det är trångt i centralen och dess kapslingsklass. Det är normalt inga svårigheter i normcentraler men kan vara besvärligare i gamla diazedcentraler.

R Rolle6403 skrev:
[bild]
Så ser det ut hos mig

J
signal och telefonkabel som rekommenderas
Är det något fel med den kabeln som jag rekommenderade och sa att det ska vara en dosa utanför centralen för koppling till strömtrafon

J jojo123 skrev:
Är det något fel med den kabeln som jag rekommenderade och sa att det ska vara en dosa utanför centralen för koppling till strömtrafon
Det du skrev låter mycket lämpligt och säkert. Det vicktigaste är ju att det är godkänt och rätt gjort. Sen fins det säkert olika varianter på hur man gör det hela.

Så här har jag gjort.
Strömkännarna kommer ju med kabel och dom drog jag ut till en kapsling utanför mätartavlan.
Därifrån ölflex till VP
Toppklämmor i centralen undviker jag.
Är jag tvungen att skarva i centralen så är det i första hand presshylsa som gäller.
I nödfall om det är en normcentral så går det med plintar
Kapsling med genomföring av flera kablar kopplade till terminalplintar, använda för elinstallation.
Skapa konto

• Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
J
U Uffe A skrev:
Så här har jag gjort.
Rackarns vad exklusivt du gjort :)

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Rackarns vad exklusivt du gjort :)
Yrkesskada och tillgång till rätt mtrl ;)

• Gilla
  • Haha
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Så här har jag gjort.
Strömkännarna kommer ju med kabel och dom drog jag ut till en kapning utanför mätartavlan.
Därifrån ölflex till VP
Är jag tvungen att skarva i centralen så är det i första hand presshylsa som gäller.
[bild]
Tack för svaren. Det får bli dosa bredvid centralen och singnalkabel
Sen blir det en 5*4kvadrat och 20A säkring som matning till pannans elpatroner

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Skärmavbildning av webbutik med Mantlad kabel Faber NYM-J 5 G 4 mm2 i grått, pris och köpoptioner synliga.
Skapa konto
Denna kabel kan nog vara lämplig till att mata ecoel pannan med eller vad säger ni i forumet om den kabeln från conrad

J
Varför en så dyr kabel , din ecoel sitter väl på insidan huset och en utedel med kompressorn , då duger det med vanlig kabel
N1XV 5X6 är billigare än 5X4 , glöm inte arbetsbrytare på väggen före ECOELEN

• Gilla
Rolle6403 och 1 till
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Varför en så dyr kabel , din ecoel sitter väl på insidan huset och en utedel med kompressorn , då duger det med vanlig kabel
N1XV 5X6 är billigare än 5X4 , glöm inte arbetsbrytare på väggen före ECOELEN
Det är halva priset på den kabeln och då kör vi på en sådan.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Så här har jag gjort.
Strömkännarna kommer ju med kabel och dom drog jag ut till en kapsling utanför mätartavlan.
Därifrån ölflex till VP
[bild]
Är det Weidmuller rakt igenom? Vad är det som sitter direkt till vänster om 1?

• Gilla
apanq
  • Laddar…
Ja det är Weidmuller
Det till vänster om de frånskiljningsbara plintarna är för att märka plintraden men var lite låt så den är inte märkt ännu

• Gilla
petersv och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.