hej
Jag skall koppla in strömkönnare i min central och behöver en lång 4 ledad kabel utan gul grön jord. Någon som vet var man kan hitta en sådan?
Eller är det okej att använda den gul gröna ledaren vid inkoppling av strömkännare.
Jag skall koppla in strömkönnare i min central och behöver en lång 4 ledad kabel utan gul grön jord. Någon som vet var man kan hitta en sådan?
Eller är det okej att använda den gul gröna ledaren vid inkoppling av strömkännare.
Signalkabel/telefonkabel, tex elaqby 2*2*0,6, https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/svagstrom/elaqbys-2x2x06-vit
Bästa svaret
Då duger det med vanlig telefonkabel 4X0.5 upp till 25 meter , då tar man blå som gemensam för trafona , sen blir det att sätta en kulodosa vid centralen , svagströmskabel får inte gå in i centralen , Själva strömtrafona har en svans med SKX och är godkänd för att gå in i centralen
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Man bör även använda toppklämmor med viss försiktighet så att de enkelisolerade ledarna i givarkabeln inte ligger an direkt mot spänningssatta delar. Annars behöver effektvakten vara klassad för 230 V på sin givaringång.