13 990 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
Strömförbrukning per säkring?
Ja det kan du, "Plug S" kan mäta upp till 10A.Nobbe_1 skrev:
Apropå ovan inlägg om att mäta 3-fas, det kommer en ShellyEM 3-fas inom kort om det går som de planerat.. Tänkte köpa en och mäta Bergvärmepumpen (inte för annat syfte än kul att veta vad den drar)
Ja hit dit jag nyss flyttad är jag också intresserad av det samt att det finns en Jacuzzi ute som jag tror ligger på 3-fas eftersom den är på 3 kW
leby skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 279 inlägg
Men tänk på hur dessa prylar ska installeras. Du måste skilja mellan fas och nolla och bara en av dom ska genom hålet. Om det inte installeras i centralen kommer det bli en del slaktade kablar i huset.Nobbe_1 skrev:
Ja jag har nog förstått det där med att det går att mäta förbrukningen både genom nolla eller fasen...eller? Sedan blir det nog som du skriver att jag sätter en egen liten kapsling bredvid det stora för att använda den mest med att mäta på respektive dvärgsäkring i skåpet. Sedan blir det väl 1 eller 2 "pluggar" som inhandlas som får "vandra runt" i olika uttag hemma.
Med sedan förstår jag inte alls hur dom menar med inkopplingen. Jag förstår klämmorna men inte det andra...

Med sedan förstår jag inte alls hur dom menar med inkopplingen. Jag förstår klämmorna men inte det andra...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
T Thomas_Blekinge skrev:
Shelly'n behöver dels strömförsörjning själv och dels kunna mäta spänningen för att få en korrekt mätning av effekten (som är spänning multiplicerat med ström).
Dom där 'klämmorna', strömtransformatorerna, måste mäta på fasen/faserna eller nollan (om det är en 1-fasförbrukare), så man kan inte sätta dom runt en kabel där både fas och nolla går.
Dom där 'klämmorna', strömtransformatorerna, måste mäta på fasen/faserna eller nollan (om det är en 1-fasförbrukare), så man kan inte sätta dom runt en kabel där både fas och nolla går.
Logga in
Skapa konto
Har du någon aning om när Shelly tänker lansera 3-fas-mätaren?
leby skrev:
Nä så långt är jag med...alltså att det är antingen nolla eller över fasen man mäter och inte båda. Men sedan ser det lite suspekt ut på bilden med strömförsörjningen...

useless skrev:
Shelly'n behöver dels strömförsörjning själv och dels kunna mäta spänningen för att få en korrekt mätning av effekten.
Ja, din bild på inkopplingen saknade lite. Min bild från manualen visar att L och N ska kopplas in. Sen finns det en utgång, O, man kan använda för att slå av/på en kontaktor om man vill styra nånting med samma shelly.
Som @useless säger så ska du inte använda "O" (Out) om du inte skall slå på/av en kontaktor.Nobbe_1 skrev:
EDIT: kom på att jag sett en som använde "O" till att slå på poolvärmen när solpanelerna gav mer än x Watt. Går ju att använda till vad som helst. Du kan faktiskt även ta en "vanlig" last på den men max 2A.
Konstigt för när jag får notis om att svar/inlägg har gjorts och jag går in så ser jag inte bilderna förrän långt senare. Om jag sett din suveräna bild på inkopplingen hade jag aldrig svarat som jag gjorde 
useless skrev:
Shelly'n behöver dels strömförsörjning själv och dels kunna mäta spänningen för att få en korrekt mätning av effekten (som är spänning multiplicerat med ström).
[bild]
Hålet som kabeln ska gå igenom är ca 10-11mm så skulle gissa att klämman är 30x20x12mm ungefär. De är ganska stora men tanken är att ha möjlighet att sätta dem på inkommande ledning som ju många gånger kan vara 10mm
Här är ett test av ShellyEM och han håller då klämman i handen så du får en uppfattning om storlek.Nobbe_1 skrev:
På denna bild är det Shelly's klämma till vänster
Logga in
Skapa konto