Vet inte ens om jag använder rätt benämning men går en strömbrytare som ser ut som bild 1 att koppla så att man får strömbrytare och eluttag i en och samma dosa som den på bild 2?
Hur kopplar man trådarna i så fall, har bara två stycken ur från väggen.
Hur kopplar man trådarna i så fall, har bara två stycken ur från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste få fram två trådar till, nämligen nolla och skyddsjord.
Skyddsjorden ska var gul/grön. Men nollan är lite knepigare, du måste ta reda på vad du har för färger i din befintliga anläggning. Av det jag ser på bilden så är det uppenbart en gammal elanläggning, från före 1971, då fanns det ingen nationell färgstandard.
Om det inte finns en massa befintliga blå trådar här och var i den anläggningen så är det nog ganska OK att välja blå som nolla där.
Men olyckligt om det redan finns blå ledningar med andra funktioner som gör allt mer rörigt.
Skyddsjorden ska var gul/grön. Men nollan är lite knepigare, du måste ta reda på vad du har för färger i din befintliga anläggning. Av det jag ser på bilden så är det uppenbart en gammal elanläggning, från före 1971, då fanns det ingen nationell färgstandard.
Om det inte finns en massa befintliga blå trådar här och var i den anläggningen så är det nog ganska OK att välja blå som nolla där.
Men olyckligt om det redan finns blå ledningar med andra funktioner som gör allt mer rörigt.
Redigerat:
Och dessutom, så måste du jorda alla andra uttag i rummet inkl det i taket, om du sätter dit det där kombinerade uttaget/strömbrytaren.
Ja om det ni inte redan är jordat, då är ju detta redan klart.
Och har du inte jordat i dagsläget är det en uppenbar risk att du måste dra fram jord ända ifrån säkringscentralen, dvs det räcker inte att bara gå in i apparatdosor och kopplingsdosor.
Ja om det ni inte redan är jordat, då är ju detta redan klart.
Och har du inte jordat i dagsläget är det en uppenbar risk att du måste dra fram jord ända ifrån säkringscentralen, dvs det räcker inte att bara gå in i apparatdosor och kopplingsdosor.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
...även skyddsjord om man ska vara riktigt petig 
https://www.byggahus.se/forum/el/209086-europakontakt-i-koket.html
https://www.byggahus.se/forum/el/209086-europakontakt-i-koket.html
Men såå petig tycker jag inte att man måste vara, i ett sådant här fall.
Bara man inte slenterianmässigt skippar skyddsjorden när euro-uttag monteras, utan bara när det verkligen finns någorlunda övervägda skäl för det.
Och om rummet ifråga är ojordat så tycker jag inte att det är speciellt illa att det även saknas jord till något enstaka euro-uttag. Om någon får för sig att jorda så kommer ju hela rummet få en omgång då.
Bara man inte slenterianmässigt skippar skyddsjorden när euro-uttag monteras, utan bara när det verkligen finns någorlunda övervägda skäl för det.
Och om rummet ifråga är ojordat så tycker jag inte att det är speciellt illa att det även saknas jord till något enstaka euro-uttag. Om någon får för sig att jorda så kommer ju hela rummet få en omgång då.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jo, alltså, jag tycker som du... 

U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Flera måsten i tidigare inlägg så jag har säkert fel.
Men, om man tänker sig att TS bara vill kunna använda uttaget när lampan är tänd kan man väl hoppa över nollan? Alltså seriekoppla uttaget under brytaren med det/de som strömbrytaren redan reglerar. Eller tänker jag fel? Det löser givetvis inte det eventuella problemet med jordningen. Eventuella skriver jag för att ibland, när man inte till 100 procent vet vad man håller på med, händer det att man köper hem fel saker.
Men, om man tänker sig att TS bara vill kunna använda uttaget när lampan är tänd kan man väl hoppa över nollan? Alltså seriekoppla uttaget under brytaren med det/de som strömbrytaren redan reglerar. Eller tänker jag fel? Det löser givetvis inte det eventuella problemet med jordningen. Eventuella skriver jag för att ibland, när man inte till 100 procent vet vad man håller på med, händer det att man köper hem fel saker.
Ja tyvärr måste jag säga att du har fel.under_construction skrev:Flera måsten i tidigare inlägg så jag har säkert fel.
Totalfel.
Det du tänker innebär att två olika laster blir seriekopplade, så en pryl får någon spänning, vilken som helst, mellan 0 och 230V (när det ska vara 230) och den andra prylen får 230V - den spänning som den andra får.
Tex: båda får 115V vardera, eller en får 30V, den andra 200V, eller en får 10V den andra 220V osv osv.
Klicka här för att svara