2 209 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Strömbrytare på förlängningssladd
Hej, har en svag led strålkastare med sensor i ett träd på tomten, för att lysa upp när jag tränar, busar med hunden på kvällarna, nu ska det upp en halogen 500w, den är utan sensor och tänkte om det går att ha strömbrytare på förlängningssladden, misstänker att den bör bryta båda trådarna (1-fas) eftersom man kan ju sätta stickkontakten på vilket håll man vill... eller tänker jag fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Ett problem med upplägget, är att det är svårt att hitta en sladdströmbrytare som går att ha på en jordad kabel. Finns oftast ingen plats för jord i brytaren (jord skall aldrig brytas, men behöver ju skarvas i sladdströmbrytaren).
Hej. Jag tycker mycket bättre om halogen utomhus på vintern, då is och snö försämrar skenet på led, och led brukar tjuvglöda för mig dygnet runt. Sen handlar det inte om många timmar i veckan den ska lysa,
Har för mig att jag har haft en strömbrytare för liknande ändamål. Men den är nog stulen
Har för mig att jag har haft en strömbrytare för liknande ändamål. Men den är nog stulen
Om man ska trycka på en knapp vid uttaget så är det väl lika enkelt att dra ur/stoppa i sladden? Annars finns det strömbrytare man sätter i uttaget: https://www.lysman.com/sv/articles/1.110.4150/airam-uttag-med-strombrytare-onoff-ip44
Eller en halogenlampa med rörelsedetektror: https://www.jula.se/catalog/el-och-...e/halogenstralkastare-med-rorelsevakt-427591/
Eller en halogenlampa med rörelsedetektror: https://www.jula.se/catalog/el-och-...e/halogenstralkastare-med-rorelsevakt-427591/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ja, när du säger det så står det ju faktist 0 grader som lägsta temperatur. Märkligt med tanke på att ett användningsområde som de skriver är till motorvärmare.useless skrev:
Jag kollade inte så noga. Jag har en liknande, fast ett annat fabrika och den fungerar utmärkt även om det är 20 minus.
Klicka här för att svara