Har precis köpt en villa och i källaren finns det en bastu. Ett problem är att det finns en strömbrytare i bastun till belysningen. Bastun byggdes när huset byggdes (1974) och då byggdes bastun med strömbrytaren i bastun? Är dettta något man måste åtgärda direkt eller kan man använda bastun ändå? Jag har jordfelsbrytare installerat i huset.

f_s_81 skrev:
Har precis köpt en villa och i källaren finns det en bastu. Ett problem är att det finns en strömbrytare i bastun till belysningen. Bastun byggdes när huset byggdes (1974) och då byggdes bastun med strömbrytaren i bastun? Är dettta något man måste åtgärda direkt eller kan man använda bastun ändå? Jag har jordfelsbrytare installerat i huset.
Jag ser ingen anledning till att inte använda bastun. Vad är problemet med strömbrytaren? Det är reglerna då bastun byggdes som gäller.

Det är inte farligt att ha en strömbrytare där då? Tänker om det blir fuktigt i bastun?
/Fredrik

Om det inte känns bra att ha strömbrytaren i bastun så får du väl helt enkelt flytta ut den ur bastun.

f_s_81 skrev:
Det är inte farligt att ha en strömbrytare där då? Tänker om det blir fuktigt i bastun?
/Fredrik
Lite svårt att svara på så här rakt av, vid nyinstallation finns det en viss områdes indelning att ta hänsyn till i bastu samt att material ska vara anpassad för hög värme (125 grader). IP 24 är lägsta IP tillåten. Kablar får ej ha metalliskt hölje eller vara förlagd i metall rör.

Jag vet inte vad du har för brytare och var den sitter så om det är farligt kan jag inte svara på, ser den hel och funktionsduglig ut och är av plast minst 500mm ifrån bastu agregatet så borde det vara säkert. Om du känner dig osäker ta dit en elektriker.

Du kan läsa mer på punkt 703 i ssf:
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004381/1999_5.pdf

Fast andra manöverdon än de som används till aggregatet får inte sitta inne i basturummet numera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.