Hej, jag har en fråga om att byta strömbrytare. I dagsläget har jag en "dosa" med två knappar i hallen, den ena är till badrummet och den andra till hallen. Jag har hittat en fin brytare med dimmer som jag vill ha men undrar hur man kan veta om den passar. Alltså behöver jag titta efter något speciellt eller passar alla strömbrytare alla uttag? Bifogar bild på hur det ser ut idag och den som jag vill sätta dit. Hoppas någon kan hjälpa mig:)

Teknisk info om bryggaren jag vill ha:

Teknisk information:
• Produkt: 2 x 40-250W Elektronisk tryck-/vriddimmer
• Material: Metall
• Montering: Infällt montage
10A 250V jordad, ej för montering i våtutrymmen

IMG_4005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4006.jpg
Skapa konto

115720-54d132281cae45d2bcd41b12d8999623.jpg
Skapa konto

Tack på förhand!

Lotten

Det finnas många aspekter på "passa" så vi tar dem en o en:

- Rent fysiskt är det standardmått på apparater så dimmern ska gå in i dosan. Dock ser jag inga dosskruvar för befintlig strömbrytare så den kan sitta med klor, dvs det kan saknas skruvhål för dosskruv. Det ska gå att pussla dit dimmern i alla fall, ev med separata dosbleck. Du får plocka lös strömbrytare och titta närmare.

- Elektriskt kan det vara så att denna dimmer kräver en nolla för egen strömförsörjning, så om det inte finns i dosan måste det dras fram från matande kopplingsdosa. Då blir bytet till dimmer plötsligt behörighetskrävande dessutom.

- Dina lampor i hall och badrum måste matcha dimmern. Dels minst 40 W och max 250 W och dels ska det vara glödljus eller en elektronisk transformator. Det är lite knapphändigt med information här. Moderna LED för 230 V kan bli problem.

tommib
Om det som står i sista stycket stämmer (och det kan det mycket väl göra med tanke på att dimmern är i metall) så ska den dessutom ha jord. Det blir ytterligare en tråd att dra fram (potentiellt) och ytterligare en sak att göra fel med.

Nu ser ju formatet på dimmern ganska normalt ut men man ska se upp med saker från nätet som inte är avsedda att sitta i svenska apparatdosor. Varifrån kommer denna? Vad ska den sitta i för dosa?

Tack för era svar!

När jag "kikar in" i den befintliga mojängen på väggen kan jag se tre olika sladdar, kan man dra någon slutsats ang nollor och jord etc? Det finns även några kryss, pilar och olika beteckningar på den som jag försökt fota.

Strömbrytaren kommer från Switch box, ett svenskt företag. http://switchbox.se/products/dimmers

IMG_4087.PNG
Skapa konto
IMG_4087.PNG
Skapa konto

IOM att du har en kronbrytare så har du fas och två tändtrådar, finns det inget mer så saknas då minst skyddsjord om man ska tolka att det krävs skyddsjord till dimmern.

Om man tittar på enkeldimmern hos switchbox så klarar den en massa olika belastningar men det står inget om den dubbla.

Protte

Eftersom även minimum belastning osv. skiljer sig mycket mot enkeldimmern, så kan man dra slutsatsen att det är en annan dimmer i dubbelversionen, altså inte bara två enkeldimmers. och med den knapphändiga beskrivningen så får man då anta att den bara kan dimma glödljus (alltså vanliga glödlampor, och 230V halogen).

Det framgår ju av data att den kräver jord, det innebär att även alla uttag i rummet inkl. lamputtag i taket skall vara jordade.

Normalt så finns inte jord framdraget till en dosa för en brytare, men det kan finnas en jordledning som passerar igenom dosan om det finns en vidarekoppling ex. till ett uttag rakt under brytaren.

• Gilla
Aweols
  • Laddar…
Lite klarhet om belastning, bara glödljus.

En annan intressant sak är ju priset i UK...

Misstänker att det är därför som switchbox inte lägger upp ngn. dokumentation om produkten. För lätt att hitta den till rätt pris då.

Elektriskt kan det vara så att denna dimmer kräver en nolla för egen strömförsörjning, så om det inte finns i dosan måste det dras fram från matande kopplingsdosa. Då blir bytet till dimmer plötsligt behörighetskrävande dessutom.
Jag trodde att det alltid krävs behörighet om man byter vanlig brytare mot dimmer?

Om dimmern kommer från UK kan det vara problem med svenska apparatdosor! Engelska apparatdosor är kvadratisk och har 60.3 mm skruvavstånd istället av 60.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Njao, men jag tycker nog att vi fortsätter att betrakta byte till dimmer som behörighetskrävande. Det är ett bättre utgångsläge.

Är det helt säkert att dimmern ska jordas? Om rummet för övrigt är ojordad tillför man ju jord om man jordar den. Sen ska man ju alltid följa tillverkarens rekommendationer så frågan kanske inte är helt enkel.

Tack snälla för alla svar! Det blev lite övermäktigt för mig så jag tryckte bara dit ett passande lock.. Väntar lite med finliret:)

Lotten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.