Vi skall på sikt byta ut strömbrytare, eluttag etc och jag tror jag vill ha sådana där med "glas" runtom vilket både Gira och Schneider verkar ha. Jag inser ju att detta kommer att kosta en ganska rejäl slant och skulle därför gärna vilja veta om Gira och Schneider är "likvärdiga" eller om det det är något av dessa märken som har bättre kvalitet än det andra (dit vi skall flytta sitter faktiskt redan ett par uttag i den stil vi skall ha i köket och de kommer från Gira men de är i svart glas och vi vill ha en ljusare färg på väggarna och eftersom vi ändå inte skall köpa identiska så borde det ju fungera att byta märke om nu Schneider skulle vara "bättre")?

Undrar även om man lämpligast köper via den elektriker som installerar eller om man skall beställa från någon webshop (och i så fall från vilken) för bästa pris?

Kan tillägga att det ultimata hade varit om det gick att hitta (från samma serie) inte bara strömbrytare och eluttag utan även för styrning av motoriserade solskydd (fasligt fula "knappar" de också!).

PS. Har ni andra förslag på snygga strömbrytare, eluttag än de från Gira och Schneider etc så tas de gärna emot också.

tommib
Elbutik.se har ett antal olika serier som du kan jämföra. Kolla t.ex. på Berker B.7.

Gira räknas väl till high-end och är prissatt därefter.

Du kan troligen få grejerna billigare om du beställer från Tyskland. Kolla på idealo.de, det är som typ Prisjakt för Tyskland. Du bör kunna tyska dock.

• Gilla
Misse
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Elbutik.se har ett antal olika serier som du kan jämföra. Kolla t.ex. på Berker B.7.

Gira räknas väl till high-end och är prissatt därefter.

Du kan troligen få grejerna billigare om du beställer från Tyskland. Kolla på idealo.de, det är som typ Prisjakt för Tyskland. Du bör kunna tyska dock.
Tusen tack för svar!

Siemens verkar ha någon serie som heter DELTA. Någon som känner till dessa? Det är ju en hel djungel det här...

... Elmo skall ha en variant med glas också. Är det bra kvalitet tro?

Jag håller på med precis samma sak, tar dock rum för rum.

körde på schneiders kristallvita överallt, utom där vi har mörkare kulörer såsom granitskiva i kök... där blir det svart.
Tycker nog det blir ganska snyggt!

apdyrt blir det dock, vi har lamputtag på vägg så det blir glasram där med. :)
håller man ändå på så...!

gira verkar vara något dyrare på elbutik, mitt råd är nog att klämma och känns först på en sån här stor investering om kvalitetskänsla är det du önskar.
jag gick på utseendet när jag valde.

En sak är säker, när man dammsuger och letar uttag har man för få, när man byter uttag med glasram har man alldeles för många för plånboken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.